Na czym polega inteligentne parkowanie?
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią COVID-19. Jeszcze przed tym czasem długoterminowe i ambitne procesy cyfryzacyjne przeprowadzały głównie duże podmioty z branży IT. W Polsce do tej grupy dołączają dziś także małe i średnie firmy – ich właściciele zdają sobie sprawę, że nowe technologie dają możliwość optymalizacji biznesu w krótkim czasie i przy relatywnie niewielkich kosztach.
Niezależnie od tempa cyfryzacji otaczającej rzeczywistości, nowe rozwiązania technologiczne przyczyniają się do automatyzacji codziennych doświadczeń konsumenckich zarówno w przestrzeni internetowej – boty obsługujące klientów, wirtualne przymierzalnie ubrań lub obuwia, jak i w rzeczywistości offline – cyfrowe parkingi, bezobsługowe sklepy itd.
Cyfrowe parkingi jako nowy obszar rozwoju małych, średnich i dużych firm
Podmioty, które decydują się na cyfrową transformację, zyskują pozycję liderów na rynku. Relatywnie nowym obszarem do rozwoju automatyzacji codziennych doświadczeń w mieście jest tzw. inteligentne parkowanie. Na czym polega działanie cyfrowych parkingów? Odpowiednio zaprojektowane oprogramowanie i zainstalowany sprzęt na danym parkingu sprawia, że kierowca – wraz z użyciem aplikacji lub odpowiedniej strony internetowej – ma możliwość pozostawienia samochodu w bezpiecznym miejscu, bez stania w kolejkach po papierowy bilet i krążenia po mieście w poszukiwaniu wolnej przestrzeni postojowej.
Cyfrowe parkingi dają także możliwość korzystania z dobrodziejstw szybkich płatności mobilnych. Jednym z przykładów takiego rozwiązania jest aplikacja NaviPay oraz portal cyfrowyparking.pl. Inteligentne parkingi w sposób bezpieczny gromadzą dane w czasie rzeczywistym, by wspierać komfort kierowców i zarządców obiektu. Aplikacje wspierane przez sztuczną inteligencję umożliwiają kierowcom uzyskanie informacji o zajętości miejsc postojowych oraz prowadzą ich bezpośrednio do celu.
Skuteczność cyfrowego parkingu
Korzystanie z cyfrowych parkingów nie jest domeną jedynie dużych firm czy potężnych aglomeracji miejskich. Automatyzacja procesów parkingowych może być łatwo wdrożona na przykład na przestrzeni postojowej w centrum handlowym czy na parkingu administrowanym przez spółdzielnię mieszkaniową.
Proces cyfryzacji parkingu umożliwia maksymalne wykorzystanie zasobów przestrzeni postojowej poprzez udostępnianie użytkownikom aplikacji mobilnej i managera webowego, który zawiera informacje o dostępności i zajętości pobliskich parkingów w czasie rzeczywistym. Dodatkowe ułatwienie stanowią mobilne płatności. Wjazd i wyjazd z parkingu odbywa się w pełni bezdotykowo, dzięki technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych.
Dla wielu kierowców parkowanie jest bardzo stresującym doświadczeniem. Czas przeznaczony na znalezienie właściwego miejsca do pozostawienia pojazdu mogliby poświęcić na zupełnie inne czynności. Punktem wyjścia do realnego zwiększenia poczucia komfortu na wielu etapach jest synergia pomiędzy aplikacjami parkingowymi, integracją danych oraz inteligentnym zarządzaniem przestrzenią.
Marek Stawiński
CEO
NaviParking

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.