Lexmark wspiera gospodarkę obiegu zamkniętego poprzez regenerację urządzeń
Gospodarka obiegu zamkniętego wspiera rozwój biznesu przy jednoczesnym racjonalnym wykorzystywaniu zasobów i ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko. Firma Lexmark będąc członkiem Europejskiej Rady Regeneracji od lat skupia się na strategii zrównoważonego rozwoju. Będąc liderem rozwiązań firma wnosi duży wkład w C-SERVEES, projekt finansowany przez Unię Europejską, mający na celu zapobieganie marnotrawstwu sprzętu elektronicznego (WEEE). Podobnie jak i recykling, jednym z priorytetów w modelu obiegowym jest odnawianie produktów.
– W ramach naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój zapewniamy ekologiczne rozwiązania w całym cyklu eksploatacji naszych produktów. Wszystko rozpoczyna się od urządzeń, które są zaprojektowane z myślą o wydłużonej wytrzymałości, dzięki czemu rzadziej zachodzi konieczność ich wymiany, a tym samym do produkcji i dystrybucji wykorzystujemy znacznie mniej surowców i energii. A już po zakończeniu okresu użytkowania oferujemy odpowiedzialne sposoby utylizacji bądź regeneracji naszych produktów – mówi Sebastian Szpila, Enterprise Account Manager, Lexmark.
Regenerację sprzętu elektronicznego należy rozumieć jako doprowadzenie urządzeń zniszczonych lub zepsutych do pierwotnego stanu – tak, by umożliwić ich powrót na rynek i ponowne wykorzystanie. Badania przeprowadzone w ramach programu C-SERVEES w sektorze poligraficznym wskazały na obszary wymagające poprawy w celu zwiększenia w firmach możliwości odnawiania sprzętu, aby tym samym przyspieszyć przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego. Znikoma ilość organizacji zwraca swoje stare urządzenia z powrotem do producenta, nawet jeżeli ten oferuje ich regenerację – odnawia sprzęt i wypuszcza go na rynek ponownie. Jak wykazało badanie, dzieje się tak, ponieważ cena i jakość produktów zregenerowanych często pozostawiają wiele do życzenia. Mówiąc najprościej, jakość urządzeń regenerowanych musi być odpowiednio wysoka, by zachęcić organizacje do kupowania odnowionego sprzętu, a koszt odnawiania niski, aby zmobilizować producentów do tego procesu.
Na szczęście istnieje kilka sposobów na zwiększenie atrakcyjności usługi regeneracji i zakupu odnowionych produktów. Najważniejsze wynikają z prawodawstwa, w tym przepisów, które oferują producentom premię za zapewnienie obiegowości produktów już na etapie ich projektowania.
Wbudowana obiegowość
Najlepszym rozwiązaniem dla producentów jest praktykowanie inżynierii intencjonalnej. Produkty należy projektować w taki sposób, by maksymalizować ich żywotność i zwiększać wartość po zakończeniu eksploatacji. Takie podejście znacznie poprawi efektywność kosztową i czasową procesu ich odnawiania. Poza tym, produkty muszą być modułowe, aby urządzenie wycofane z eksploatacji można było aktualizować za pomocą odpowiedniego oprogramowania oraz łatwo integrować najnowsze funkcje bezpieczeństwa.
Obiegowość komponentów
Innym obszarem wymagającym poprawy jest okres użytkowania części zamiennych, które, jako że stanowią jeden z głównych elementów kosztów odnawiania, również powinny być projektowane z myślą o większej trwałości i wielokrotnym okresie użytkowania.
Działania te pozwolą na przyspieszenie popularyzacji procesów regeneracji wśród producentów, dealerów, klientów i recyklerów, a także systematyzację tego typu projektów. Wszelkie nowe przepisy muszą być wspierane przez programy zamówień publicznych na zakup odnowionych produktów, a także kampanie reklamowe mające na celu edukację klientów w zakresie korzyści środowiskowych płynących z nabywania i używania odnowionego sprzętu. Klienci powinni być świadomi wpływu na środowisko naturalne produktu, który wybierają.
Dzięki temu jesteśmy w stanie doprowadzić do ograniczenia ilości odpadów i rozwijać rynek regeneracji z korzyścią dla naszej planety.

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.