Komunikaty PR

Japonia przestawia gospodarkę na wodór

2020-03-18  |  10:00
Biuro prasowe

Władze Japonii widzą w wodorze sposób na obniżenie emisyjności gospodarki i niezależność energetyczną. Po dotychczasowych programach pilotażowych kraj ten przygotowuje się do szeroko zakrojonych działań na poziomie regionu. Toyota wraz z 9 partnerami zbada optymalne metody wielkoskalowego wykorzystania wodoru w transporcie i przemyśle w Chubu, centralnym regionie największej japońskiej wyspy Honsiu.

 

10 japońskich koncernów połączyło siły w ramach Hydrogen Utilization Study Group, która skupi się na masowym wdrożeniu technologii wodorowych w centralnie położonym regionie Chubu, obejmującym zarówno tereny mocno uprzemysłowione, w tym miasta Nagoja, Nagano, Shizuoka i okolice Fuji, jak i Alpy Japońskie.

Celem organizacji, działającej pod kierunkiem Toyoty, jest opracowanie nowych sposobów wykorzystania wodoru oraz stworzenie łańcucha dostaw, które pozwolą rozwinąć i ustabilizować w regionie model gospodarczy oparty na wodorze. Grupa rozpocznie działalność od przeprowadzenia badań międzysektorowych nad powiązanym wykorzystaniem wodoru w różnych branżach, takich jak energetyka, petrochemia, motoryzacja czy finanse.

Hydrogen Utilization Study Group przeanalizuje potencjalne zapotrzebowanie na wodór w regionie Chubu, uwzględniając również wielkoskalowe dostawy tego gazu z zagranicy. Analiza będzie dotyczyła m.in. potrzeb elektrowni, przemysłu petrochemicznego oraz transportu. Jej zadaniem będzie także przewidzenie kosztów wykorzystania wodoru pochodzącego ze zrównoważonych źródeł dla poszczególnych branż oraz zidentyfikowanie wąskich gardeł na płaszczyźnie technicznej, finansowej i prawnej, które mogą stać na przeszkodzie we wdrażaniu modeli biznesowych opartych na wodorze.

Członkami nowej organizacji są Toyota Motor Corporation, Air Liquide Japan G.K., Chubu Electric Power Co., Idemitsu Kosan Co., Iwatani Corporation, JXTG Nippon Oil & Energy Corporation, Mitsubishi Chemical Corporation, Sumitomo Corporation, Sumitomo Mitsui Banking Corporation oraz Toho Gas Co.

Rządowy program wodorowy Japonii

Kilka lat temu rząd Japonii podjął decyzję o oparciu gospodarki kraju na odnawialnych źródłach energii oraz wodorze. Rządowa koncepcja została opisana w dokumencie „The Strategic Roadmap for Hydrogen and Fuel Cells”, a jej celem jest stworzenie tzw. społeczeństwa wodorowego. Strategia zakłada zbudowanie międzynarodowego łańcucha dostaw w skali przemysłowej, dostarczającego Japonii 300 000 ton wodoru rocznie – poziom ten ma być osiągnięty do 2030 roku.

Zwrot Japonii ku wodorowi ma trzy zasadnicze cele – obniżenie emisyjności gospodarki i uniezależnienie jej od paliw kopalnych, osiągnięcie upragnionej niezależności energetycznej tego pozbawionego bogactw naturalnych kraju oraz zajęcie pozycji lidera eksportu technologii wodorowych na cały świat. Kluczową rolę w tym procesie pełni Toyota, która w latach 90., czyli mniej więcej w czasie wprowadzania na rynek hybryd rozpoczęła program rozwoju napędu elektrycznego opartego na ogniwach paliwowych. Dziś Toyota dysponuje zaawansowanymi technologiami ogniw paliwowych, które dostosowała już do zastosowań na wielu różnych polach – nie tylko w samochodach osobowych i ciężarowych oraz w autobusach, ale także w przemyśle, energetyce, a ostatnio także w jachcie morskim, który do produkcji wodoru wykorzystuje energię odnawialną i wodę morską.

Europa uniezależnia się od dostawców ropy i gazu za pomocą wodoru

W ostatnich dniach Komisja Europejska ogłosiła, że Unia Europejska pójdzie w ślady Japonii. 10 marca została ogłoszona nowa strategia przemysłowa „Clean Hydrogen Alliance”, zawierająca plany dotyczące ogólnounijnego sojuszu na rzecz technologii wodorowych. Komisja Europejska chce osiągnąć w ten sposób dwa cele – obniżyć emisyjność europejskiej gospodarki oraz uniezależnić region od monopolistycznych praktyk OPEC i Rosji.

Komisja Europejska planuje, aby Europa stała się pierwszym neutralnym dla klimatu kontynentem na świecie, co zamierza osiągnąć do 2050 roku. Strategia „Clean Hydrogen Alliance” ma ujrzeć światło dzienne w lecie. Inicjatywa cieszy się szerokim poparciem państw członkowskich UE i przedsiębiorstw zaangażowanych w łańcuch dostaw wodoru.

Komisja Europejska widzi w wodorze klucz do redukcji emisji w przemyśle, m.in. w hutnictwie, produkcji cementu czy chemikaliów, w których jak dotąd paliwa kopalne są trudne do zastąpienia ze względu na bardzo wysokie temperatury stosowane w tych branżach.

Tudor Constantinescu, główny doradca Komisji ds. energii, podkreśla, że wodór może się okazać brakującym ogniwem w transformacji energetycznej, ze względu na to, że może pomóc wyeliminować węgiel i paliwa kopalne z procesów przemysłowych oraz ciężkiego transportu – lotnictwa, samochodów ciężarowych i transportu morskiego.

Decyzję Komisji Europejskiej poprzedziła analogiczna decyzja niemieckiego rządu. Niemcy podejmują pierwsze kroki w kierunku budowy gospodarki opartej na wodorze zamiast na paliwach kopalnych. W ten sposób chcą zarówno oprzeć swój rozwój na zielonych technologiach, jak i uniezależnić się od wąskiego grona dostawców paliw kopalnych.

Ministrowie niemieckiego rządu już od pewnego czasu prowadzą rozmowy z takimi krajami jak Nigeria, które mogłyby w niedalekiej przyszłości produkować wodór przy użyciu energii odnawialnej. Niemcy mają ambicję, by ograniczyć poziom generowanych przez siebie zanieczyszczeń z ropy i gazu oraz by uniezależnić się od krajów, które produkują te paliwa.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie iSpot & Cortland razem dla Was Biuro prasowe
2024-05-14 | 12:00

iSpot & Cortland razem dla Was

iSpot – Apple Premium Partner – oraz Cortland – znaczący Apple Premium Reseller – łączą siły, wydobywając najmocniejsze atuty obu marek. Wszystko po to, aby razem
Technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-05-14 | 09:00

Avanade wspiera organizacje we wdrożeniu Microsoft 365 Copilot

Według raportu Avanade „Generative AI Organizational Readiness Report”, zdecydowana większość pracowników (79 proc.) spodziewa się, iż narzędzia wykorzystujące Gen AI będą miały wpływ nawet na 20 godzin ich
Technologie Autodesk partnerem PZFD. Wspólny cel: cyfryzacja branży budowlanej
2024-05-10 | 12:00

Autodesk partnerem PZFD. Wspólny cel: cyfryzacja branży budowlanej

Warszawa, maj 2024 – Autodesk, został partnerem Polskiego Związku Firm Deweloperskich - największej organizacji branży deweloperskiej w Polsce, zaangażowanej w tworzenie najlepszych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.