Jak technologia pomaga nam budować „nową rzeczywistość”
Kiedy zespół HP tworzył koncepcję, którą dziś nazywamy „OneLife”, nikt z nas nawet nie wyobrażał sobie rzeczywistości podobnej do tej, z którą przyszło nam się mierzyć w 2020 roku – stwierdza Vitaly Matyushenko, Head of End User Sales, Central Europe, HP Inc.
OneLife jest ideą, która zakłada, że technologia powinna płynnie, a wręcz niepostrzeżenie, przenikać nasze życie zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej. Od początku nazwa koncepcji odzwierciedlała rosnące pragnienie człowieka do posiadania urządzeń wielofunkcyjnych, które spełniałyby jak najwięcej potrzeb i czyniły życie prostszym.
W świecie, w którym pandemia COVID-19 wywraca wszystko do góry nogami, OneLife to już nie tyle idea, a konieczność. Technologia okazała się bowiem niezbędnym narzędziem, które umożliwia milionom ludzi na całym świecie dostosować się do nowych realiów oraz stworzyć nową definicję rzeczywistości.
Pozostając w kontakcie
W opublikowanym niedawno badaniu, przeprowadzonym przez Global Workplace Analytics, na temat trwałego wpływu COVID-19 na pracę zdalną szacuje się, że aż 25% do 30% pracowników będzie nadal pracować z domu, lub dowolnego innego miejsca poza siedzibą firmy. Badacze wyróżniają wiele różnych czynników, które wpłynęły na podobny wynik, wśród nich jest m.in. większy niż do tej pory popyt na elastyczność po stronie pracodawców.
Nie jest tajemnicą, że dla wielu pracodawców dostosowanie się do nagłej i nieoczekiwanej potrzeby umożliwienia pracownikom zdalnej pracy z dnia na dzień było sporym wyzwaniem. Potwierdza to również raport “Dojrzałość technologiczna polskich firm” opracowany w listopadzie 2019 r. przez S&T, HPE i Infor, w oparciu o badanie opinii z udziałem 251 menedżerów IT i przedstawicieli pionów biznesowych w średnich i dużych firmach. Wielu brakowało infrastruktury czy protokołów bezpieczeństwa niezbędnych do zapewnienia optymalnej wydajności. Nie wspominając już o urządzeniach końcowych potrzebnych do pracy z domu – nawet (mogłoby się wydawać) tak podstawowych jak notebooki i drukarki. Według danych zebranych przez Google, liczba wyszukiwań urządzeń gwałtownie wzrosła od początku marca (w perspektywie rok do roku). Wyszukiwania laptopów wzrosły o 64 procent; drukarek o 58 procent, natomiast monitorów o 51 procent.
Jednak ludzie polegają na technologii nie tylko w sferze zawodowej. Nawyki, rozwijane przez lata na potrzeby pracy zdalnej, wykorzystujemy obecnie by pozostać w kontakcie z najbliższymi nam osobami. Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w kwietniu 2020 roku znacznie zwiększyło się natężenie ruchu w polskich sieciach telekomunikacyjnych. W szczytowych okresach liczba połączeń głosowych wzrosła o 90 procent, a natężenie transmisji danych w internecie stacjonarnym aż o 140 procent. Jest to dowód na to, że kiedy jesteśmy zmuszeni zachować dystans społeczny to właśnie nowoczesne technologie i urządzenia, pozwalają nam łączyć się z rodziną i przyjaciółmi nawet w czasie epidemii.
Poczucie normalności a życie online
Widzimy, jak ekosystemy technologiczne ewoluują w zawrotnym tempie, a zależy od nich więcej niż kiedykolwiek wcześniej. W obecnych realiach, urządzenia służą nie tylko jako narzędzie pracy, ale również jako stacjonarne sale lekcyjne, gabinety lekarskie, sklepy, wirtualne miejsca spotkań i wiele więcej.
Również wiele gospodarstw domowych korzysta z technologii by zdobyć artykuły spożywcze i kosmetyczno-chemiczne. 31 procent Polaków przyznaje, że dla produktów tego typu w ostatnim czasie zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online – jak wynika z badania “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” przeprowadzonego przez Nielsen.
Koncepcja OneLife nie oznacza wcale posiadania większej liczby technologii. Chodzi raczej o znalezienie nowych sposobów na to, jak urządzenia mogą ułatwić i usprawnić nasze życie osobiste i zawodowe.
Obecna sytuacja to wymagający test dla koncepcji OneLife. Każdy z nas, metodą prób i błędów, musi stworzyć dostosowany do siebie i swoich potrzeb ekosystem technologiczny i zdefiniować jego granice. Pozwoli nam to na zachowanie efektywności w pracy i poczucia normalności w tych nietypowych i trudnych czasach. W rezultacie nasze cyfrowe życie będzie pełniejsze i bogatsze niż kiedykolwiek wcześniej, co zaprocentuje również w przyszłości „po-epidemii”.
Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.