Jak poruszać się w cyfrowym świecie i nie dać się złapać w sieć cyberzagrożeń?
Jak poruszać się w cyfrowym świecie i nie dać się złapać w sieć cyberzagrożeń?
Ekspert LeverX doradza, jak efektywnie i bezpiecznie cyfryzować biznes z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa
Już po raz dziesiąty w całej Europie obchodzony jest Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Ta międzynarodowa kampania stanowi okazję, aby skupić uwagę opinii publicznej na zagadnieniu cyberbezpieczeństwa. Dlaczego to tak istotne? Dostępne publicznie dane wskazują, że Polacy nie są świadomi cyberataków. Aż 82 proc. zadeklarowało, że nie zetknęło się z tym problemem osobiście[1], podczas gdy liczba cyberataków dynamicznie rośnie. Podobnie ta kwestia przestawia się w przypadku firm. W 2021 roku aż 69 proc. polskich przedsiębiorstw odnotowało przynajmniej jeden cyberatak[2], podczas gdy średnia z czerwca br. to 938 ataków w tygodniu – czyli aż 10 więcej niż wynosi średnia europejska[3].
Codzienna cyberhigiena
W dobie dynamicznej digitalizacji działalności biznesowej zapewnienie środków ochrony to więcej niż konieczność. W pierwszej połowie roku liczba cyberataków tygodniowo wzrosła na całym świecie o 42%. Przyglądając się aktualnym zdarzeniom, możemy spodziewać się rozwoju pomniejszych, a co za tym idzie – trudniejszych do zidentyfikowania, grup cyberprzestępców. Wśród bieżących trendów coraz częściej przywołuje się również zjawisko haktywizmu czy przewiduje pierwsze ataki w metaversie[4].
„Rok 2021 był rekordowy pod względem liczby odnotowanych naruszeń danych, z ponad 200 milionami ofiar. Aby im przeciwdziałać konieczne są świadomość zagrożeń w wirtualnej przestrzeni, a także wyprzedzenie zdarzeń i podjęcie kroków, które wyeliminują skutki potencjalnego naruszenia danych i tym samym, zapewnią bezpieczne funkcjonowanie w sieci” – komentuje Sergey Seleznev, Director Data Management w LeverX. – „Jednym z kluczowych wymagań efektywnego zabezpieczenia danych jest zarządzanie dostępem do informacji poufnych. Rozwiązania takie jak SAP UI Logging i SAP Field Masking umożliwiają przypisywanie ról i poziomu dostępu pracownikom. Inną możliwością, z której firmy coraz chętniej korzystają, jest scentralizowane zarządzanie dostępem użytkowników, analiza bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym, a także tworzenie wzorców wykrywania ataków” – dodaje ekspert.
Na straży porządku w świecie danych
Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, każda firma, niezależnie od obszaru działalności, jest firmą zajmującą się…danymi. Szacuje się, że do 2025 roku osoby prywatne i firmy na całym świecie będą wytwarzać 463 eksabajty danych każdego dnia[5], czyli niemal 155 razy więcej w porównaniu z dekadą wcześniej. Operując w coraz bardziej zdigitalizowanym środowisku, firmy stawiają czoła zarządzaniu znaczną ilością danych. Na rynku istnieją szyte na miarę produkty, który ten proces upraszczają i pozwalają w bezpieczny sposób zarządzać zasobami cyfrowymi z jednego miejsca, unikając błędów podczas kompilowania czy przekształcania danych.
„Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem biznesu na dane w czasie rzeczywistym, organizacje potrzebują rozwiązań, które płynnie pobierają dane z wielu źródeł i wprowadzają je do chmury pod kątem ich dalszego przetwarzania” – mówi Sergey Seleznev, ekspert LeverX – „W ich codziennym użytkowaniu kluczową rolę odgrywa również zarządzanie bezpieczeństwem. Nasza platforma DataLark łączy dane wsadowe i strumieniowe, pozwalając na ich transformację, a jednocześnie zapewnia bezpieczne uwierzytelnianie, autoryzację i dostęp do danych. Jest to przykład tego, jak optymalizować działalność biznesu, zabezpieczając jej cyfrowe zasoby” – dodaje.
[1] Jak podaje raport „Polacy w cyberprzestrzeni – Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” opracowany przez Procontent Communication oraz SW Research.
[2] Wg. danych „Barometru cyberbezpieczeństwa”, przygotowanego przez KPMG.
[3] Wg. danych Check Point Research.
[4] „Cyber Attack Trends: 2022 Mid-Year Report”, Check Point Research.
[5] Jeff Desjardins, “How much data is generated each day?” World Economic Forum, April 17, 2019.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.