Komunikaty PR

Jak nie dać się oszukać podczas świątecznych zakupów?

2021-12-13  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Trzy złote zasady kupujących online

  • W ubiegłym roku aż 64 proc. polskich konsumentów zadeklarowało, że kupi online przynajmniej jeden prezent gwiazdkowy[1].
  • Zakupy przez internet to nie tylko domena młodych. Aż połowa ankietowanych w wieku 60+ planowała w ubiegłym roku kupić świąteczne upominki w sieci[2].
  • W tym roku online kupimy nie tylko prezenty. W badaniu PayPal 41 proc. polskich konsumentów deklaruje, że z sieci skorzysta nawet w przypadku świątecznych zakupów spożywczych[3].
  • W przedświątecznej gorączce, kiedy z zakupów online korzysta jeszcze więcej osób, ryzyko spotkania się z oszustwem dodatkowo wzrasta.

W sklepach czy na playlistach serwisów streamingowych nieśmiało pojawiają się pierwsze piosenki świąteczne. Kuszeni promocjami klienci nie czekają jednak z zakupami na pierwsze odtworzenie „Last Christmas” w radiu – tym bardziej, że pod ręką mają internet.

Już w ubiegłym roku aż 6 na 10 osób deklarowało, że kupi online przynajmniej jeden prezent gwiazdkowy. Świąteczne internetowe zakupy zyskują na popularności wśród wszystkich grup konsumentów, tym bardziej, że rosnąca liczba przypadków koronawirusa skłania wiele krajów do wprowadzania kolejnych restrykcji. Co ciekawe, aż 41 proc. polskich konsumentów skorzysta z sieci także w przypadku świątecznych zakupów spożywczych. Tyle samo co we Włoszech, Szwecji i Wielkiej Brytanii, choć wciąż sporo mniej niż w Grecji (57 proc.)[4].

Jak wynika z badania PayPal, połowa Polaków kupujących w sieci docenia przede wszystkim wygodę[5]. Nie muszą wychodzić z domu, dzięki czemu oszczędzają czas. Mogą też łatwiej porównywać oferty, bez konieczności odwiedzania stacjonarnych sklepów. Nie bez znaczenia jest też szerszy asortyment, który można znaleźć w e-sklepach oraz  wszechobecne w internecie promocje – podkreśla Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Wygoda kupowania z domu może mieć jednak swoją cenę. Bywa, że przyjemność z zakupów online psuje narastająca epidemia phishingu, czyli ataków hakerskich wykorzystujących mechanizm podszywania się pod wiadomości od wiarygodnych nadawców, np. w celu wyłudzenia danych. Od początku pandemii prawie 6 na 10 firm i organizacji w Polsce doświadczyło wzrostu tego rodzaju ataków[6], a między początkiem lipca a końcem września ub. r. liczba przypadków phishingu w Polsce z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania wzrosła o 42 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału[7].

W ubiegłym roku najpopularniejsze było podszywanie się pod usługi firm kurierskich, Profil Zaufany czy akcje charytatywne. Nie zabrakło również grania na emocjach związanych z pandemią – niektórzy Polacy otrzymywali np. SMS-y z prośbą o uiszczenie dodatkowej opłaty za dezynfekcję przesyłki lub spotkali się z próbami wyłudzenia związanymi ze szczepieniami[8].

Okres świąteczny to szczególny czas. Niestety, również dla cyberprzestępców, którzy chętnie korzystają z przedświątecznej gorączki. Współczesny phishing staje się tak wyrafinowany, że nawet osoby urodzone w erze internetu mogą mieć problem z rozpoznaniem, czy dana wiadomość jest autentyczna. Starszym internautom jest jeszcze trudniej. Podstawą jest więc zachowanie czujności i zdrowego rozsądku – szczególnie w obliczu okazji, które są zbyt dobre, aby były prawdziwe – i korzystanie z bezpiecznych narzędzi w sieci, takich jak np. silne hasła czy zaufane metody płatności – wskazuje Efi Dahan.

Jak nie dać się oszukać przestępcom - porady

  • Nadawca nie zawsze jest... nadawcą. Twój telefon wyświetla informację, że dzwoni do Ciebie bank? W skrzynce pocztowej widzisz e-mail od instytucji finansowej, której jesteś klientem? Nie bierz autentyczności drugiej strony za pewnik. W tym roku głośno było o oszustwach „na pracownika banku” czy „na kuriera”. Nawet jeśli wiadomość czy SMS wydają się przychodzić z dobrze znanego Ci adresu e-mailowego czy numeru telefonu, dokładnie sprawdź ich autentyczność, zanim klikniesz w link. A jeśli otwarta strona wymaga od Ciebie podania loginu i hasła do serwisu – to niech zapali Ci się lampka alarmowa. Zawsze możesz zweryfikować prawdziwość wiadomości, kontaktując się bezpośrednio z działem obsługi klienta danej firmy, korzystając z publicznie podanych w sieci informacji o numerze infolinii lub adresie e-mail.
  • Korzystaj z zaufanych narzędzi. Kupując w sklepach online, warto korzystać z wiarygodnych operatorów płatności takich jak PayPal, którzy dokładają wszelkich starań, by Twoje dane były bezpieczne - niezależnie od tego, czy chodzi o mały, nieznany sklep czy o dużą organizację, która przecież też może doświadczyć wycieku danych w wyniku ataku hakerskiego.
  • „Ta oferta zniknie, jeśli natychmiast z niej nie skorzystasz!”. Tworzenie atmosfery pośpiechu i konieczności wykonania konkretnego działania, zanim superatrakcyjna oferta się skończy, to socjotechnika często wykorzystywana przez cyberprzestępców. Jeśli więc dotarła do Ciebie informacja o okazji, której trudno się oprzeć, ale która znajduje się na mało znanej stronie internetowej lub wygląda zbyt dobrze, aby była prawdziwa – nie ulegaj emocjom. Sprawdź najpierw opinie o danej firmie na ogólnodostępnych forach lub w jej mediach społecznościowych. Lepiej stracić okazję niż pieniądze.

Wiele prób wejścia na strony wyłudzające dane może być blokowanych już na poziomie dostawców internetu. Jednak przestępcy stosują coraz to bardziej wymyślne metody w celu oszukania filtrów antyphishingowych, a potem nas. Bezpieczne narzędzia płatnicze uchronią przed utratą pieniędzy, gdy zdarzy Ci się wpaść w sprytnie zastawioną pułapkę.

* * *

O PayPal:

Od ponad 20 lat PayPal pozostaje na czele cyfrowej rewolucji w płatnościach. Wykorzystując technologię sprawia, że usługi finansowe i handel są wygodne, bezpieczne i bardziej przystępne cenowo. Platforma PayPal wspiera ponad 400 milionów konsumentów i sprzedawców na ponad 200 rynkach, ułatwiając ich rozwój i dostęp do globalnej gospodarki. Więcej informacji: www.paypal.com

 


[1] OpinionWay Polska, 2020

[2] OpinionWay Polska, 2020

[3] Badanie PayPal dotyczące trendów w zakupach spożywczych online przeprowadzone w dniach 6-13 września 2021 roku na grupie 1 000 Polaków podejmujących decyzje zakupowe w gospodarstwach domowych

[4] Badanie PayPal dotyczące trendów w zakupach spożywczych online przeprowadzone w dniach 6-13 września 2021 roku na grupie 1 000 Polaków podejmujących decyzje zakupowe w gospodarstwach domowych

[5] PayPal, „Bolączki Polaków podczas zakupów online”, ARC Rynek i Opinia, Warszawa, maj 2021. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1044 respondentów w Polsce.

[6] Sophos, Phishing Insights 2021

[7] CERT Polska, 2020

[8] Raport CERT Orange Polska 2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl Biuro prasowe
2024-12-27 | 10:00

Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl

Maspex SA, jeden z liderów polskiego rynku spożywczego, wprowadził na platformie Uwielbiam.pl nowoczesne rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki temu narzędziu osoby
Technologie 5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
2024-12-23 | 08:00

5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!

Praca w branży technologicznej jest obiektem wielu stereotypów, które czasami mogą odstraszać potencjalnych kandydatów. W rzeczywistości to różnorodna
Technologie realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
2024-12-20 | 11:00

realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna

Seria realme 14 Pro wprowadza innowacyjną, wrażliwą na zimno technologię zmiany koloru, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży smartfonów. Wykorzystuje ona zaawansowane

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.