Inteligentny wózek inwalidzki wygrał w konkursie Toyoty i trafi do produkcji
Inteligentny, superlekki wózek inwalidzki „Phoenix i” z kompozytu włókna węglowego to innowacyjny projekt brytyjskiej firmy Phoenix Instinct. Projekt zdobył finansowanie jako zwycięzca konkursu Mobility Unlimited Challenge zorganizowanego przez Toyota Mobility Foundation i Nesta Challenges.
Phoenix i zdobył główną nagrodę w wysokości 1 miliona dolarów w trwającym trzy lata konkursie Mobility Unlimited Challenge, którego celem było wprowadzenie nowych rozwiązań do świata urządzeń wspomagających osoby niepełnosprawne. Jest to jedna z wielu form realizacji przez Toyotę jej misji Mobility for All.
Wózek Phoenix i wykorzystuje inteligentne systemy, które automatycznie utrzymują jego środek ciężkości we właściwej pozycji. Dzięki temu pojazd, choć bardzo lekki, jest wyjątkowo stabilny i łatwy w manewrowaniu. Jego ramę wykonano z lekkiego i wytrzymałego kompozytu z włóknem węglowym. Wspomaganie przednich kół redukuje nieprzyjemne wibracje i minimalizuje obciążenia użytkownika. Inteligentnie sterowany system hamowania automatycznie wykrywa zjazd ze wzniesienia i adekwatnie redukuje prędkość pojazdu. Projekt wniesie do życia osób z niepełnosprawnościami nowy poziom wolności i swobody poruszania się. Otrzymaną nagrodę firma Phoenix Instinct przeznaczy na uruchomienie produkcji wózka i wprowadzenie go na rynek.
Konkurs istnieje od 2014 roku i jest skierowany do inżynierów, innowatorów i projektantów na całym świecie. Zgłaszane są do niego projekty na nowatorskie urządzenia wykorzystujące najnowsze technologie do zwiększenia mobilności i niezależności osób niepełnosprawnych. W najnowszej edycji konkursu ogłoszonej w 2017 roku pula wszystkich nagród wynosiła 4 miliony dolarów. Swoje projekty zgłosiło 80 zespołów z 28 krajów. Uczestnicy otrzymali opiekę mentorską inżynierów Toyoty oraz naukowców z Human Engineering Research Laboratories Uniwersytetu w Pittsburghu.
„Zwycięstwo w konkursie Toyota Mobility Unlimited Challenge to dla naszego zespołu w Phoenix Instinct ogromne wyróżnienie. To także dobra wiadomość dla użytkowników wózków inwalidzkich. Wózek inwalidzki, jaki znamy, nie zmienił się technologicznie od dziesięcioleci. Fundusze, które otrzymaliśmy w ramach konkursu, pozwoliły nam udowodnić, że sztuczna inteligencja ma potencjał także w tej branży. Dzięki nagrodzie możemy teraz przyspieszyć prace i wprowadzić nasz nowy produkt na rynek. To dla nas bardzo ekscytująca wiadomość, że Toyota otwiera się w swojej działalności na szeroko rozumianą mobilność. Myślę, że dzięki Toyocie niedługo zobaczymy wiele ważnych nowości na tym rynku. W Phoenix Instinct cieszymy się, że możemy przewodzić rewolucji w dziedzinie inteligentnych wózków inwalidzkich” – powiedział Andrew Slorance, CEO firmy Phoenix Instinct.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.