Indie na Księżycu – jak kraj staje się światowym centrum technologii i AI
Z Indii napływają coraz to kolejne wiadomości dotyczące tamtejszego mocnego zainteresowania sztuczną inteligencją – zarówno jej rozwojem, jak i wdrażaniem. Kraj ten już teraz jest jednym z najszybciej wprowadzających AI i jak się okazuje, nie zamierza zwalniać. Indie w końcu zaczynają być zauważane pod tym względem przez resztę świata. Tematowi przyjrzeli się analitycy EMIS.
Eksperci EMIS (ISI Emerging Markets Group) w raporcie „Foresight 2023 – Darkness Before Dawn” przeanalizowali, jak Indie stały się globalnym centrum technologii i sztucznej inteligencji. Potwierdzają to m.in. ostatnie wydarzenia. W lipcu świat obiegła informacja o zastąpieniu 90 proc. pracowników jednej z tamtejszych firm botem AI, a w sierpniu indyjski lądownik Vikram jako pierwszy na świecie z sukcesem wylądował na południowym biegunie Księżyca.
Dane z rynku
Wielkość indyjskiego rynku sztucznej inteligencji w 2022 roku wyniosła 9,4 mld USD. Przewiduje się, że w zaledwie 4 lata wzrośnie do 23 mld USD. Eksperci EMIS zaznaczają, że wspomniany rozwój będą napędzać przede wszystkim rozwiązania AI w ramach trzech obszarów: handlu detalicznego i e-commerce, układów scalonych i czujników półprzewodnikowych, a także technologii inżynieryjnej. Przy czym zaznaczają, że sama wartość AI w handlu i e-commerce już w 2031 roku osiągnie 6 mld USD, wzrastając w ciągu dekady ponad 13-krotnie – z 448 mln USD w 2021 roku.
Zaawansowane wdrażanie AI ma swoje wady i zalety
Indie były nieprzypadkowym przystankiem na światowej trasie Sama Altmana, której celem było ugruntowanie znaczenia sztucznej inteligencji dla przyszłości ludzkości. Bowiem to właśnie tam, jak w raporcie zauważyli analitycy EMIS, w 2020 roku większość firm wdrożyło pewną formę sztucznej inteligencji. Kraj wysunął się wówczas na prowadzenie wśród głównych gospodarek takich jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Japonia. W 2021 roku to Indie miały największy odsetek firm, które zaczęły używać rozwiązań AI, większy nawet niż w Chinach.
Jednym z możliwych skutków intensywnego wprowadzania sztucznej inteligencji jest jej wpływ na rynek pracy. Pojawiają się duże obawy, że AI zastąpi ludzkich pracowników. I choć Sam Altman uspokaja, że ludzie zawsze dostosowywali się do zmian technologicznych, a ponadto mogą powstać nowe, wręcz lepsze stanowiska, to sztuczna inteligencja zaczęła już wprowadzać zamęt na indyjskim rynku pracy. Indyjski przedsiębiorca Suumit Shah w lipcu br. obwieścił, że zwolnił 90 proc. pracowników na rzecz stworzonego w 2 dni bota AI. Jak twierdzi, chatbot może natychmiast odpowiadać na zapytania klientów, podczas gdy pierwsze odpowiedzi jego pracowników były wysyłane średnio po 1 minucie i 44 sekundach. Niecałe 2 minuty – tyle wystarczyło, aby podjąć decyzję o zwolnieniu 23 osób.
– Techno-optymiści mają oczywiście rację, że rynki pracy prędzej czy później zawsze dostosowywały się do zmian technologicznych. W ciągu ostatnich stu lat wiele tradycyjnych zawodów zostało zastąpionych przez maszyny i komputery, a mimo to dziś pracuje więcej ludzi niż kiedykolwiek w historii. Jednak krótkookresowo, taka rewolucja może być bolesna – komentuje Andrzej Żurawski, ekonomista EMIS.
Świat już mierzył się z podobnymi problemami
W I połowie XIX wieku świat miał do czynienia z czymś, co ekonomiści nazywają „pauzą Engelsa”, czyli wzrostem gospodarczym przy jednoczesnej stagnacji wynagrodzeń. Nim rynek pracy dostosował się do zmian wywołanych przez rewolucję przemysłową musiało minąć pół wieku.
– Wynikało to między innymi z tego, że zadania, które wcześniej wykonywali tylko wysoko wykwalifikowani i najlepiej opłacani rzemieślnicy, z pomocą rewolucyjnych wynalazków mógł wykonywać już każdy. Sztuczna inteligencja ma w wielu aspektach podobny charakter. Potrafi tworzyć kod, pisać wiersze i obrabiać grafikę, a więc wykonuje te zadania, które wymagają wysokich kompetencji. Różnice strukturalne między gospodarką XIX-wieczną a XXI-wieczną powodują, że ryzyko powtórzenia „pauzy Engelsa” nie jest duże, ale nie można go zaniedbywać. EMIS jest platformą, która pozwala śledzić tego typu zmiany i przygotować się na to ryzyko – dodaje Andrzej Żurawski.
Najważniejsza sprawa na najbliższe miesiące
Analitycy EMIS na podstawie przychodzących z Indii danych i informacji, zapowiadają, że w najbliższych latach uchwalone zostaną tam nowe przepisy dotyczące rozwoju najnowszych technologii. Szczególnie pilną kwestią jest teraz ochrona danych osobowych, a zwłaszcza przepisy dotyczące ich przechowywania oraz przetwarzania z wykorzystaniem narzędzi AI. Ze względu na charakter gospodarki Indii, będącej centrum outsourcingu usług IT dla całego świata, ochrona danych osobowych jest problemem o zasięgu globalnym. Pozostaje teraz uważnie obserwować, jak Indie będą coraz odważniej przystępować do wyścigu o najlepsze narzędzia AI – podsumowują eksperci EMIS.
Źródła:
ISI Emerging Markets Group „Foresight 2023 – Darkness Before Dawn” (dostępny w zakładce Więcej informacji poniżej)
Blog EMIS „India’s pace of AI adoption one of the fastest”
O ISI Emerging Markets Polska:
ISI Emerging Markets Group – wiodący dostawca informacji (danych, analiz, badań, raportów) makroekonomicznych, spółkowych i branżowych na temat rynków wschodzących i rozwiniętych. Firma posiada 20 biur na całym świecie oraz profesjonalny zespół konsultantów, analityków, programistów, inżynierów, specjalistów od danych i treści (ponad 500 osób zatrudnionych).
ISI Emerging Markets Group składa się z trzech marek: EMIS (wrażliwe i trudno dostępne dane o firmach, branżach i krajach rynków wschodzących), CEIC (od ponad 30 lat dostarcza kompleksowe i dokładne dane makroekonomiczne ze źródeł tradycyjnych oraz alternatywnych, dotyczące ponad 200 gospodarek rynków wschodzących i rozwiniętych, analizy i badania dla ekonomistów, analityków, inwestorów, korporacji i uniwersytetów z całego świata) oraz REDD (istotne informacje o katalizatorach transakcyjnych z rynków wschodzących).

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.