Komunikaty PR

Ile pracy wymagało opracowanie dachu Lexusa LC 500 Convertible?

2020-11-24  |  13:00
Biuro prasowe

Jeżeli ktoś twierdzi, że w markach premium płaci się tylko za znaczek, wizerunek i marketing, to mówiąc krótko, mija się z prawdą. Przykładem, który pozwala obalić to stwierdzenie jest skomplikowany i długotrwały proces inżynieryjny, który zaowocował powstaniem składanego dachu Lexusa LC 500 Convertible. Jak powstał ten fascynujący mechanizm?
 

Otwarta odsłona efektownego, futurystycznego coupe to pierwszy w historii marki samochód wyposażony w materiałowy, składany elektrycznie dach. Dotychczas w gamie kabrioletów Lexusa były tylko auta ze sztywnym dachem. By opracować miękką konstrukcję, która będzie korespondowała z wizerunkiem samochodu tak efektownego jak LC 500, niezbędne były ogromne nakłady pracy. Nie zapominajmy, że to Lexus – dach ma nie tylko pięknie wyglądać, ale i pracować bezawaryjnie przez długie lata.

Założenia już od początku zapowiadały nie lada wyzwanie. Prestiżowy kabriolet miał wyglądać olśniewająco niezależnie od tego, czy dach jest zamknięty, czy złożony, a podczas jazdy pod gołym niebem poszycie miało się zmieścić na bardzo małej przestrzeni. Ponadto fakt zastosowania ruchomej, elektrycznie składanej konstrukcji nie mógł przesadnie ograniczać designerów – całość miała być efektowna i nie było mowy o kompromisach.

O oszczędnościach nie ma mowy

Bezkompromisowe podejście to coś, z czego znany jest Lexus. Szereg prototypów, projektów i prób zaowocowały stworzeniem konstrukcji dachu, który został skrojony na miarę nowej, otwartej wersji LC 500 - Convertible. Inżynierom udało się pogodzić obecność całego mechanizmu z niezmienioną względem coupe pojemnością bagażnika. Nadal wynosi ona 197 litrów. Co więcej, stworzony na potrzeby LC 500 Convertible dach gwarantuje komfort i wyciszenie na poziomie niemal niezmienionym względem odmiany coupe. Materiałowa konstrukcja została gruntownie przetestowana na etapie komputerowych symulacji. W ten sposób udało się wytypować miejsca, w których najwięcej dźwięku z zewnątrz ma szanse przedostać się do wnętrza. Punkty te zostały dodatkowo wyciszone materiałami dźwiękochłonnymi. Zbędnego hałasu nie generuje również sam silnik hydrauliczny, który po cichu i bez wibracji wprawi w ruch cały układ dachu.

50 lat niezmąconej przyjemności z jazdy pod gołym niebem

Dach w japońskim, luksusowym kabriolecie nie może jednak tylko wyglądać. Ma spełniać swoje zadanie dokładnie tak, jak cała reszta samochodu. Inżynierowie przetestowali mechanizm składając i rozkładając go aż 18 000 razy. To testy, które wyszły poza etap komputerowych symulacji – zastosowany w finalnej, produkcyjnej wersji system został poddany prawdziwym próbom wytrzymałościowym. Ich wyniki nie pozostawiają złudzeń – zakładając, że mechanizm będzie używany dzień w dzień, posłuży bezawaryjnie przez niemal 50 lat. Japończycy przewidują ponadto, że przez pierwszych 10 lat układu nie trzeba będzie specjalnie serwisować. Posługując się lotniczą metaforą – dach w LC 500 Convertible to gwarancja takiej samej liczby startów i lądowań. Dzięki rzetelnym testom na etapie projektowania możemy mieć pewność, że nie zostaniemy z dachem otwartym lub zamkniętym wbrew naszej woli, niezależnie od tego kiedy najdzie nas ochota na jazdę pod gołym niebem. Układ został przetestowany nawet podczas opadów śniegu i w bardzo niskich temperaturach.

Jak działa składany dach Lexusa LC 500 Convertible?

Dopracowany system pozwala na otwieranie i zamykanie dachu w 15 sekund. Ten przyzwoity wynik możemy uzyskać nie tylko na postoju, ale i podczas jazdy. Niezwykle sztywne, wzmocnione na potrzeby odmiany Convertible nadwozie pozwala wykonywać operację przy prędkości do 50 km/h. Jadąc po mieście, w każdej chwili możemy więc zrzucić dach i odpowiedzieć słońcu na zaproszenie do jazdy pod gołym niebem. Gdy dach zaczyna wykonywać ruch, możemy zauważyć krótką pauzę, w początkowej fazie pracy mechanizmu. Jest ku temu szereg powodów natury technicznej, ale, jak wskazują japońscy inżynierowie, znajduje to również odzwierciedlenie w ruchu towarzyszącym stawianiu znaków w tradycyjnej japońskiej kaligrafii. Czy symbolika może być bardziej prestiżowa?

Badania w tunelu aerodynamicznym

Zaawansowany mechanizm dachu musi stanowić jedność z samochodem, dlatego już na etapie opracowywania konstrukcji tak dużo uwagi poświęcono badaniom w tunelu aerodynamicznym. Składany, materiałowy dach nie mógł zaburzać aerodynamiki Lexusa LC 500, a dobór tworzyw był istotny również z uwagi na konieczność ograniczenia masy własnej całego mechanizmu. Stworzenie lekkiego dachu stało się możliwe dzięki zastosowaniu kombinacji aluminium i magnezu.

Co istotne, względem odmiany coupe udało się nawet obniżyć środek ciężkości samochodu – to zasługa wzmocnień nadwozia, które poprowadzono w taki sposób, by umożliwić odmianie Convertible jeszcze lepsze prowadzenie. Ale wróćmy do badań nad przepływem powietrza - w otwartej odmianie LC 500 udało się osiągnąć świetne właściwości zarówno podczas jazdy z otwartym, jak i zamkniętym dachem. Nadwozie cieszy oczy, a przetłoczenia nie są dziełem przypadku. Każde z nich sprawia, że powietrze opływa je w pożądany sposób i jest kierowane tam gdzie trzeba. Po otwarciu dachu wysuwa się również deflektor strumieniowy, który na potrzeby luksusowego kabrioletu przybrał formę niewielkiej, przezroczystej szyby za plecami pasażerów. Zmniejsza ona zawirowania we wnętrzu i pozwala jeździć bez dachu z przyjemnością i spokojem, w większym zakresie prędkości. Bryła Lexusa i jej niuanse sprawiają, że auto jest cichsze i bardziej ekonomiczne. Wszystko to w zgodzie z filozofią gościnności Omotenashi, z której wynika dbałość o klienta.

Choć auto prowadzi się doskonale, a dźwięk widlastego, ośmiocylindrowego silnika kusi przy otwartym dachu jeszcze mocniej, Lexus LC 500 Convertible nie jest sportowcem. Każda przejażdżka ma bowiem sprawiać przyjemność i można się nią delektować na różne sposoby. Nadmorski bulwar, a może centrum miasta? Spokojna przejażdżka, a może wysokie obroty 5-litrowej, wolnossącej jednostki? To i to jest w zasięgu ręki.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Wiosenna promocja ZTE – smartfony od 249 zł Biuro prasowe
2024-04-23 | 12:00

Wiosenna promocja ZTE – smartfony od 249 zł

Smartfony ZTE Blade to seria przystępnych cenowo telefonów zbalansowanych pod kątem stosunku ceny do jakości. Charakteryzują się one estetycznym i niebanalnym designem oraz odpowiednio
Technologie SAS rozszerza ofertę godnej zaufania sztucznej inteligencji o karty modeli AI
2024-04-19 | 13:00

SAS rozszerza ofertę godnej zaufania sztucznej inteligencji o karty modeli AI

SAS, lider technologii z obszaru danych i sztucznej inteligencji, wprowadza na rynek nowe produkty i usługi, które usprawnią zarządzanie AI i umożliwią budowanie wiarygodnych i
Technologie Universal Robots wprowadza płynną integrację ze sterownikami PLC Siemens
2024-04-19 | 11:00

Universal Robots wprowadza płynną integrację ze sterownikami PLC Siemens

Universal Robots (UR), wiodąca na świecie firma produkująca roboty współpracujące (coboty), zintegrowała interfejs SRCI (ang. Standard Robot Command Interface,  standardowy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.