Komunikaty PR

Emocje w opiniach internautów o politykach. Kto wzbudzał wstręt, a kto zaufanie?

2021-11-05  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Damian Grimling
Sentimenti

Krzywa 9
60-118 Poznań
kontakt|sentimenti.pl| |kontakt|sentimenti.pl
616248580
sentimenti.pl

O kim w październiku 2021 r. użytkownicy internetu pisali niekorzystnie, a kto zyskał na tle reszty? Dzięki narzędziom do badania emocji możliwe było sprawdzenie tego w zbiorze danych liczącym prawie 700 tys. opinii z całej sieci. Celem głównym analizy było pokazanie skrajności, jeśli chodzi o emocje.

O politykach najczęściej negatywnie. Najbardziej dostało się Kukizowi i Kaczyńskiemu

Badanie natężenia sentymentu w opiniach o politykach w październiku 2021 roku ujawniło, że najbardziej korzystnie na tle pozostałych, wziętych pod lupę polityków, wypadła była premier Beata Szydło. Opinie na jej temat były o 27% mocniej nasycone emocjami pozytywnymi w stosunku do reszty polityków.

Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się urzędujący prezydent Andrzej Duda. W jego przypadku odnotowano o 20% większe nasycenie pozytywnymi emocjami w porównaniu do średniej dla wszystkich analizowanych polityków. Na trzecim miejscu, również pozytywnie, zaznaczył się lider Konfederacji Krzysztof Bosak.

Największy ubytek emocji pozytywnych na tle reszty widać było z kolei w przypadku Jarosława Gowina oraz Włodzimierza Czarzastego. Z kolei najbardziej neutralnie pod względem sentymentu (na tle reszty) zaznaczyli się premier Mateusz Morawiecki i Szymon Hołownia.

Nasycenie emocjami negatywnymi było najwyższe w porównaniu do wszystkich badanych polityków w przypadku Pawła Kukiza (+15,1% w porównaniu do pozostałej trzynastki). Kolejne miejsca zajęli prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz lider PO Donald Tusk.


Beata Szydło i Krzysztof Bosak najkorzystniej na tle reszty

Jeśli chodzi o miejsca dyskusji prowadzonej przez internautów, najmniej korzystnie wypadł Jarosław Kaczyński i to we wszystkich analizowanych źródłach. Krytykowano go najsilniej na Twitterze. Na drugim miejscu uplasował się Paweł Kukiz, którego najsilniej krytykowano na Facebooku i na portalach informacyjnych. Na trzecim miejscu znalazł się Donald Tusk, który niekorzystnie wypadł na Twitterze oraz w opiniach na YouTube. W tym kanale najbardziej krytykowano również Kaczyńskiego, Tuska, Biedronia i obecnego ministra sprawiedliwości.

Najkorzystniejszy wizerunek w październiku 2021 roku odnotowała Beata Szydło. Opinie zawierające jej nazwisko nasycone były najmocniej pozytywnymi emocjami - głównie za sprawą dyskusji na Twitterze. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku Krzysztofa Bosaka i Władysława Kosiniaka-Kamysza. Najgorzej na tle reszty polityków wypadli Włodzimierz Czarzasty i Donald Tusk.


Skrajne emocje. Kto wzbudzał najwięcej wstrętu, a kto zaufania?

Jeśli chodzi o natężenie wstrętu w opiniach, najwięcej tej emocji odnotowano w przypadku Jarosława Kaczyńskiego, Donalda Tuska i Pawła Kukiza. Z kolei natężenie emocji związanej z zaufaniem dominowało w komentarzach na temat byłej premier Beaty Szydło, Krzysztofa Bosaka, Andrzeja Dudy, a dalej lidera PSL Władysława Kosiniaka-Kamysza. Na piątym miejscu pod tym względem znalazł się Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Najmniejsze różnice, jeśli chodzi o zaufanie i wstręt w porównaniu do pozostałych polityków, odnotowano w przypadku premiera Mateusza Morawieckiego i Szymona Hołowni, lidera Polska 2050. Obaj namniej różnili się pod wzgledem emocji od średnich wartości dla całej piętnastki.


Metodologia badania

Badanie przeprowadzono z użyciem narzędzia SentiTool, służącego do analizy natężenia sentymentu, emocji i pobudzenia emocjonalnego. Narzędzie analizuje siłę języka i słów używanych przez internautów w komentarzach. Treści poddane analizie pobrano z mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz portali informacyjnych (spod artykułów redakcyjnych).

Badaniem objęto też blogi i fora internetowe. W sumie przez narzędzie przetworzono zamieszczone w sieci w październiku 2021 roku 697 908 wypowiedzi, w których zawarte były nazwiska 15 wybranych polskich polityków.

SentiTool użyty do badania treści to autorskie rozwią…zanie, skonstruowane we współ‚pracy z naukowcami Politechniki Wrocł‚awskiej oraz Instytutu Biologii Doś›wiadczalnej im. M.Nenckiego PAN. Służy do analizy natężenia emocji podstawowych zaproponowanych przez Roberta Plutchika oraz klasyczny model sentymentu ze skalą polaryzacji (pozytywny, negatywny) i pobudzenia emocjonalnego.

Dysponuje największą w kraju i jedną z największych w świecie bazą danych zawierającą ponad 30 tys. słów i zwrotów. Każdy znajdujący się w niej element został emocjonalnie otagowany przynajmniej 50 razy przez biorących udział w badaniu 20 tys. Polaków. Pozwala to na zobrazowanie, jakie potencjalnie emocje i pobudzenie wywołuje treść, na którą trafia w sieci przeciętny Polak, ale też z jaką mocą wypowiadają się internauci na dowolny temat.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Sentimenti
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
Technologie Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
2025-04-17 | 07:00

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Branża elektrotechniczna dynamicznie się rozwija, dostosowując do rosnących wymagań użytkowników oraz wyzwań związanych z efektywnością energetyczną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Media i PR

Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.