Emocje w opiniach internautów o politykach. Kto wzbudzał wstręt, a kto zaufanie?
Sentimenti
Krzywa 9
60-118 Poznań
kontakt|sentimenti.pl| |kontakt|sentimenti.pl
616248580
sentimenti.pl
O kim w październiku 2021 r. użytkownicy internetu pisali niekorzystnie, a kto zyskał na tle reszty? Dzięki narzędziom do badania emocji możliwe było sprawdzenie tego w zbiorze danych liczącym prawie 700 tys. opinii z całej sieci. Celem głównym analizy było pokazanie skrajności, jeśli chodzi o emocje.
O politykach najczęściej negatywnie. Najbardziej dostało się Kukizowi i Kaczyńskiemu
Badanie natężenia sentymentu w opiniach o politykach w październiku 2021 roku ujawniło, że najbardziej korzystnie na tle pozostałych, wziętych pod lupę polityków, wypadła była premier Beata Szydło. Opinie na jej temat były o 27% mocniej nasycone emocjami pozytywnymi w stosunku do reszty polityków.
Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się urzędujący prezydent Andrzej Duda. W jego przypadku odnotowano o 20% większe nasycenie pozytywnymi emocjami w porównaniu do średniej dla wszystkich analizowanych polityków. Na trzecim miejscu, również pozytywnie, zaznaczył się lider Konfederacji Krzysztof Bosak.
Największy ubytek emocji pozytywnych na tle reszty widać było z kolei w przypadku Jarosława Gowina oraz Włodzimierza Czarzastego. Z kolei najbardziej neutralnie pod względem sentymentu (na tle reszty) zaznaczyli się premier Mateusz Morawiecki i Szymon Hołownia.
Nasycenie emocjami negatywnymi było najwyższe w porównaniu do wszystkich badanych polityków w przypadku Pawła Kukiza (+15,1% w porównaniu do pozostałej trzynastki). Kolejne miejsca zajęli prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz lider PO Donald Tusk.
Beata Szydło i Krzysztof Bosak najkorzystniej na tle reszty
Jeśli chodzi o miejsca dyskusji prowadzonej przez internautów, najmniej korzystnie wypadł Jarosław Kaczyński i to we wszystkich analizowanych źródłach. Krytykowano go najsilniej na Twitterze. Na drugim miejscu uplasował się Paweł Kukiz, którego najsilniej krytykowano na Facebooku i na portalach informacyjnych. Na trzecim miejscu znalazł się Donald Tusk, który niekorzystnie wypadł na Twitterze oraz w opiniach na YouTube. W tym kanale najbardziej krytykowano również Kaczyńskiego, Tuska, Biedronia i obecnego ministra sprawiedliwości.
Najkorzystniejszy wizerunek w październiku 2021 roku odnotowała Beata Szydło. Opinie zawierające jej nazwisko nasycone były najmocniej pozytywnymi emocjami - głównie za sprawą dyskusji na Twitterze. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku Krzysztofa Bosaka i Władysława Kosiniaka-Kamysza. Najgorzej na tle reszty polityków wypadli Włodzimierz Czarzasty i Donald Tusk.
Skrajne emocje. Kto wzbudzał najwięcej wstrętu, a kto zaufania?
Jeśli chodzi o natężenie wstrętu w opiniach, najwięcej tej emocji odnotowano w przypadku Jarosława Kaczyńskiego, Donalda Tuska i Pawła Kukiza. Z kolei natężenie emocji związanej z zaufaniem dominowało w komentarzach na temat byłej premier Beaty Szydło, Krzysztofa Bosaka, Andrzeja Dudy, a dalej lidera PSL Władysława Kosiniaka-Kamysza. Na piątym miejscu pod tym względem znalazł się Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Najmniejsze różnice, jeśli chodzi o zaufanie i wstręt w porównaniu do pozostałych polityków, odnotowano w przypadku premiera Mateusza Morawieckiego i Szymona Hołowni, lidera Polska 2050. Obaj namniej różnili się pod wzgledem emocji od średnich wartości dla całej piętnastki.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzono z użyciem narzędzia SentiTool, służącego do analizy natężenia sentymentu, emocji i pobudzenia emocjonalnego. Narzędzie analizuje siłę języka i słów używanych przez internautów w komentarzach. Treści poddane analizie pobrano z mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz portali informacyjnych (spod artykułów redakcyjnych).
Badaniem objęto też blogi i fora internetowe. W sumie przez narzędzie przetworzono zamieszczone w sieci w październiku 2021 roku 697 908 wypowiedzi, w których zawarte były nazwiska 15 wybranych polskich polityków.
SentiTool użyty do badania treści to autorskie rozwią zanie, skonstruowane we współpracy z naukowcami Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M.Nenckiego PAN. Służy do analizy natężenia emocji podstawowych zaproponowanych przez Roberta Plutchika oraz klasyczny model sentymentu ze skalą polaryzacji (pozytywny, negatywny) i pobudzenia emocjonalnego.
Dysponuje największą w kraju i jedną z największych w świecie bazą danych zawierającą ponad 30 tys. słów i zwrotów. Każdy znajdujący się w niej element został emocjonalnie otagowany przynajmniej 50 razy przez biorących udział w badaniu 20 tys. Polaków. Pozwala to na zobrazowanie, jakie potencjalnie emocje i pobudzenie wywołuje treść, na którą trafia w sieci przeciętny Polak, ale też z jaką mocą wypowiadają się internauci na dowolny temat.

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.