Emocje w opiniach internautów o politykach. Kto wzbudzał wstręt, a kto zaufanie?
Sentimenti
Krzywa 9
60-118 Poznań
kontakt|sentimenti.pl| |kontakt|sentimenti.pl
616248580
sentimenti.pl
O kim w październiku 2021 r. użytkownicy internetu pisali niekorzystnie, a kto zyskał na tle reszty? Dzięki narzędziom do badania emocji możliwe było sprawdzenie tego w zbiorze danych liczącym prawie 700 tys. opinii z całej sieci. Celem głównym analizy było pokazanie skrajności, jeśli chodzi o emocje.
O politykach najczęściej negatywnie. Najbardziej dostało się Kukizowi i Kaczyńskiemu
Badanie natężenia sentymentu w opiniach o politykach w październiku 2021 roku ujawniło, że najbardziej korzystnie na tle pozostałych, wziętych pod lupę polityków, wypadła była premier Beata Szydło. Opinie na jej temat były o 27% mocniej nasycone emocjami pozytywnymi w stosunku do reszty polityków.
Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się urzędujący prezydent Andrzej Duda. W jego przypadku odnotowano o 20% większe nasycenie pozytywnymi emocjami w porównaniu do średniej dla wszystkich analizowanych polityków. Na trzecim miejscu, również pozytywnie, zaznaczył się lider Konfederacji Krzysztof Bosak.
Największy ubytek emocji pozytywnych na tle reszty widać było z kolei w przypadku Jarosława Gowina oraz Włodzimierza Czarzastego. Z kolei najbardziej neutralnie pod względem sentymentu (na tle reszty) zaznaczyli się premier Mateusz Morawiecki i Szymon Hołownia.
Nasycenie emocjami negatywnymi było najwyższe w porównaniu do wszystkich badanych polityków w przypadku Pawła Kukiza (+15,1% w porównaniu do pozostałej trzynastki). Kolejne miejsca zajęli prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz lider PO Donald Tusk.
Beata Szydło i Krzysztof Bosak najkorzystniej na tle reszty
Jeśli chodzi o miejsca dyskusji prowadzonej przez internautów, najmniej korzystnie wypadł Jarosław Kaczyński i to we wszystkich analizowanych źródłach. Krytykowano go najsilniej na Twitterze. Na drugim miejscu uplasował się Paweł Kukiz, którego najsilniej krytykowano na Facebooku i na portalach informacyjnych. Na trzecim miejscu znalazł się Donald Tusk, który niekorzystnie wypadł na Twitterze oraz w opiniach na YouTube. W tym kanale najbardziej krytykowano również Kaczyńskiego, Tuska, Biedronia i obecnego ministra sprawiedliwości.
Najkorzystniejszy wizerunek w październiku 2021 roku odnotowała Beata Szydło. Opinie zawierające jej nazwisko nasycone były najmocniej pozytywnymi emocjami - głównie za sprawą dyskusji na Twitterze. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku Krzysztofa Bosaka i Władysława Kosiniaka-Kamysza. Najgorzej na tle reszty polityków wypadli Włodzimierz Czarzasty i Donald Tusk.
Skrajne emocje. Kto wzbudzał najwięcej wstrętu, a kto zaufania?
Jeśli chodzi o natężenie wstrętu w opiniach, najwięcej tej emocji odnotowano w przypadku Jarosława Kaczyńskiego, Donalda Tuska i Pawła Kukiza. Z kolei natężenie emocji związanej z zaufaniem dominowało w komentarzach na temat byłej premier Beaty Szydło, Krzysztofa Bosaka, Andrzeja Dudy, a dalej lidera PSL Władysława Kosiniaka-Kamysza. Na piątym miejscu pod tym względem znalazł się Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Najmniejsze różnice, jeśli chodzi o zaufanie i wstręt w porównaniu do pozostałych polityków, odnotowano w przypadku premiera Mateusza Morawieckiego i Szymona Hołowni, lidera Polska 2050. Obaj namniej różnili się pod wzgledem emocji od średnich wartości dla całej piętnastki.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzono z użyciem narzędzia SentiTool, służącego do analizy natężenia sentymentu, emocji i pobudzenia emocjonalnego. Narzędzie analizuje siłę języka i słów używanych przez internautów w komentarzach. Treści poddane analizie pobrano z mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz portali informacyjnych (spod artykułów redakcyjnych).
Badaniem objęto też blogi i fora internetowe. W sumie przez narzędzie przetworzono zamieszczone w sieci w październiku 2021 roku 697 908 wypowiedzi, w których zawarte były nazwiska 15 wybranych polskich polityków.
SentiTool użyty do badania treści to autorskie rozwią zanie, skonstruowane we współpracy z naukowcami Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M.Nenckiego PAN. Służy do analizy natężenia emocji podstawowych zaproponowanych przez Roberta Plutchika oraz klasyczny model sentymentu ze skalą polaryzacji (pozytywny, negatywny) i pobudzenia emocjonalnego.
Dysponuje największą w kraju i jedną z największych w świecie bazą danych zawierającą ponad 30 tys. słów i zwrotów. Każdy znajdujący się w niej element został emocjonalnie otagowany przynajmniej 50 razy przez biorących udział w badaniu 20 tys. Polaków. Pozwala to na zobrazowanie, jakie potencjalnie emocje i pobudzenie wywołuje treść, na którą trafia w sieci przeciętny Polak, ale też z jaką mocą wypowiadają się internauci na dowolny temat.

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.