Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Emitel S.A. wzmacnia swoją pozycję na tworzącym się w Polsce rynku projektowania i budowy infrastruktury sieciowej dla bezzałogowych statków powietrznych. Na podstawie przetargu ogłoszonego w 2024 roku, spółka zbudowała sieć pozwalającą na monitorowanie lotów dronów BVLOS (poza zasięg wzroku pilota). Realizacja tego projektu, to kolejny krok w drodze do popularyzacji sektora biznesowego usług dronowych w Polsce.
Emitel uważa, że w niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań. Dlatego od blisko roku spółka włącza się w prace nad przygotowaniem ogólnopolskiej infrastruktury sieciowej pozwalającej na bezpieczne i zgodne z europejskimi regulacjami integrowanie lotów „bezzałogowców” (dronów) z innymi statkami powietrznymi (np. samolotami).
Prowadzony przez Emitel projekt Drone Labs koncentruje się na sprawdzaniu różnych scenariuszy w zakresie komercyjnego wykorzystania dronów (np. do transportu ładunków w branży kurierskiej). Firma nie zamyka się także na współpracę z partnerami; podmiotami prywatnymi (np. start-upami technologicznymi) i publicznymi (jak izby i agencje lotnicze), czego przykładem jest najnowsza realizacja spółki.
Inżynierowie Emitel zaprojektowali i zbudowali sieć złożoną z dwóch elementów sprzętowych: transponderów montowanych bezpośrednio do dronów, wysyłających w trakcie lotu sygnał bezprzewodowy oraz naziemnych odbiorników antenowych (tzw. trackerów), które odbierają i przetwarzają sygnał nadawany przez transpondery. Dodatkowo w sieci działa specjalne oprogramowanie, synchronizujące pracę nadajników i odbiorników. Tak skonstruowana sieć pozwala na monitorowanie położenia dronów znajdujących się w powietrzu w czasie rzeczywistym, a także zbieranie i późniejsze analizowanie danych technicznych z lotu. Projekt objął aż 8 lokalizacji (sieci) w całej Polsce.
- „Drony mają ogromny potencjał komercyjny w takich sektorach jak logistyka, rolnictwo, bezpieczeństwo czy ochrona zdrowia. Aby go wykorzystać, niezbędne jest stworzenie oraz integracja odpowiedniej infrastruktury. Po ponad roku prac nad projektem Emitel Drone Labs – dzięki przeprowadzonym testom i współpracy z wieloma partnerami – wypracowaliśmy jasną wizję rozwiązań zapewniających skuteczne i bezpieczne wykonywanie misji dronowych. Cieszymy się, że mogliśmy wykorzystać tę wiedzę we współpracy z krajowymi portami lotniczymi i dziękujemy za zaufanie. Sektor technologii dronowych w Polsce intensywnie się rozwija, dlatego kluczowe jest współdziałanie biznesu, który napędza wzrost branży, oraz instytucji publicznych, kształtujących jej regulacyjne fundamenty.” – powiedział Jarosław Niechcielski, Dyrektor Biura Regulacji i Rozwoju Relacji Zewnętrznych nadzorującego projekt Emitel Drone Labs.
Emitel stale pracuje nad rozwojem linii biznesowej skupionej na infrastrukturze sieciowej dla dronów. We wrześniu 2024 roku zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych (lotów z założonym konkretnym celem, np. transportu ładunków między dwoma lokalizacjami) poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS). Loty odbywały się w specjalnej sieci zbudowanej przez specjalistów Emitel. W trakcie części lotów dron z obciążeniem blisko 30 kilogramów w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę. Przykład ten pokazuje, że drony znajdą szerokie zastosowanie nie tylko w biznesie, ale również np. w medycynie i ratownictwie – gdyby bowiem na jego pokładzie znajdował się defibrylator AED lub zastrzyk z insuliną, ratująca życie pomoc dotarłaby do poszkodowanego aż 12 razy szybciej, niż klasyczny ambulans.
W 2025 roku spółka skupi się na organizacji testowych, w pełni autonomicznych przelotów, w których dron realizuje misję po zadanej wcześniej trasie bez czynnego udziału pilota – to właśnie loty w tym modelu są uważane za przyszłość np. branży transportowej – ich wprowadzenie pozwoli bowiem na optymalizację kosztów firm kurierskich i redukcję emisji CO2 do atmosfery.
--------------------
Kontakt:
Agnieszka Sobucka
Rzecznik Prasowy
press|emitel.pl| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|press|emitel.pl
ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
Źródło: Emitel

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.