Emitel przeprowadził z powodzeniem testy bezzałogowego transportu ładunków
Emitel zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych poza zasięgiem wzroku (BVLOS). Do transportu ładunków wykorzystano dron DJI Flycart 30, którego całkowita masa wraz z ładunkiem wynosiła 95 kg. Loty były nadzorowane za pośrednictwem specjalnej sieci, zbudowanej przez specjalistów Emitel na obiektach wysokościowych spółki w Beskidzie Śląskim. Testowano różne scenariusze lotów nad najwyższymi szczytami górskimi, zarówno w dzień jak i po zmroku.
W niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań. Realizowany przez Emitel projekt Drone Labs, koncentruje się na sprawdzaniu różnych scenariuszy w zakresie komercyjnego wykorzystania dronów. Testy przeprowadzone w Beskidzie Śląskim miały na celu m.in. sprawdzenie w praktyce możliwości transportu i rozładunku oraz weryfikacje parametrów sieci nadzoru.
Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej regulacjami, żeby nad naszymi głowami mogły powstawać przestrzenie powietrzne integrujące loty statków bezzałogowych z załogowymi (tzw. U-Space’y), drony muszą działać w specjalnej, zintegrowanej sieci i między innymi na bieżąco przekazywać informacje o swoim aktualnym położeniu do naziemnych odbiorników sygnału oraz do innych jednostek znajdujących się w locie na danym obszarze. Emitel jest pierwszą firmą, która uzyskała wszelkie zgody regulacyjne od Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PANSA) na realizację lotów, samodzielnie zbudowała i zintegrowała sieć nadzoru i z powodzeniem zrealizowała różne scenariusze testowe w wymagających warunkach terenowych i pogodowych. Takie podejście w najwyższym stopniu odwzorowuje warunki z jakimi docelowo będą musiały sobie poradzić bezzałogowce oraz operator U-space.
- Istnieje wiele możliwości komercyjnego zastosowania dronów w przemyśle, logistyce, rolnictwie, w zakresie bezpieczeństwa czy ochrony zdrowia. Aby było to możliwe, konieczne jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury i rozwiązań, które uwolnią ten potencjał. Dlatego Emitel zdecydował się włączyć w prace nad budową tego segmentu rynku i zapewnieniem powietrznych przestrzeni typu U-Space. Testy podnoszą naszą wiedzę i kompetencje, przybliżając nas do komercjalizacji tych technologii – powiedział Andrzej J. Kozłowski, prezes zarządu Emitel S.A.
W trakcie testów wykorzystano drona DJI Flycart 30 – zaawansowany technologicznie statek transportowy od niedawna dostępny na światowym rynku. To pierwsze komercyjne loty z użyciem tego modelu w Polsce. Przeprowadzone sesje obejmowały zarówno dzienne, jak i nocne loty półautonomiczne, podczas których dron z powodzeniem transportował ładunki o wadze nawet 30 kg. Były to zarówno materiały sypkie, płynne, jak i stałe. Na szczególną uwagę, zasługuje fakt, że w trakcie części lotów dron w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę. Z kolei zimą pokonanie tej trasy „na kołach”, nie byłoby możliwe.
Co istotne, testowane scenariusze obejmowały nie tylko standardowe przeloty, ale także sytuacje awaryjne. Dron, napotykając przeszkody na swojej drodze, samodzielnie podejmował decyzję o ich ominięciu lub awaryjnym zabezpieczeniu transportowanego ładunku. Podejście Emitel uwzględniało więc nie tylko kwestie szybkości i efektywności dostarczania ładunków, ale także zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa. W kolejnej fazie testów spółka planuje realizację w pełni autonomicznych przelotów, w których rola pilota ograniczy się do nadzorowania misji wykonywanych przez statek bezzałogowy, bez czynnej ingerencji w ich przebieg. Testowy U-Space w Szczyrku to nie tylko innowacja technologiczna, ale także ważny krok na drodze do komercjalizacji usług dronowych w Polsce.
Źródło informacji: Emitel

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.