DataArt Talent Lab prezentuje proof of concept panelu bezdotykowego
DataArt Talent Lab, stworzona przez pracowników DataArt inicjatywa mająca na celu rozwój młodych programistów, opracowała proof of concept technologii rozpoznawania gestów w miejscach publicznych o nazwie DataArt Orchestra. Technologię zastosowano w terminalu służącym do zamawiania jedzenia i napojów. Użytkownicy mogą posługiwać się jedynie gestami dłoni, bez konieczności dotykania urządzenia. Proof of concept udowodnił, że publiczne ekrany i urządzenia dotykowe, takie jak automaty do zamawiania jedzenia lub terminale informacyjne, można przekształcić w wersje bezdotykowe i bardziej bezpieczne.
Technologia rozpoznawania gestów nie jest niczym nowym, jednak przez długi czas była stosowana prawie wyłącznie w grach, osobistych urządzeniach elektronicznych, czy np. telewizorach typu smart. Nie była szeroko wykorzystywana w interfejsach publicznych. W świecie po pandemii widać jednak przydatność technologii bezdotykowych.
DataArt Orchestra, wykorzystuje oparty na sztucznej inteligencji zestaw narzędzi programistycznych do śledzenia całego szkieletu w trzech wymiarach Cubemos, oparty na technologiach Intel® RealSense™. Oprogramowanie to, stworzone w .NET, C# i Windows Presentation Foundation, rozpoznaje i śledzi ruchy rąk osoby stojącej przed wyświetlaczem. Osoba ta składa zamówienie, wykonując jeden z czterech gestów – ruchu w górę, w dół, w prawo i w lewo.
DataArt Orchestra to model koncepcyjny, co oznacza, że można – i należy – go dalej ulepszać. Został wydany w ramach licencji open source, co oznacza, że każdy może wnieść do niego swój wkład. Model na razie rozpoznaje jedynie kilka gestów dłoni, ale można go usprawnić do poziomu rozpoznawania ruchów dłoni i palców, a kolejnym krokiem jest implementacja uczenia maszynowego, która pozwoli na rozpoznawanie gestów z większą precyzją.
Technologie dotykowe, stosowane obecnie niemal wszędzie, można i należy zastąpić technologiami bezdotykowymi, gdzie tylko się da: w biletomatach komunikacji miejskiej, automatach do sprzedaży napojów i żywności, bankomatach, windach, terminalach informacyjnych i tablicach cyfrowych, które wskazują drogę w dużych budynkach, takich jak centra handlowe, hotele i lotniska. Inną zaletą interfejsów bezdotykowych jest fakt, że można ich używać w warunkach i sytuacjach, w których faktyczne ich dotykanie jest niepraktyczne lub niemożliwe, np. w kuchni lub w salach operacyjnych.
O DataArt Talent Lab
DataArt Talent Lab to wewnętrzna inicjatywa edukacyjna DataArt oraz inkubator koncepcji. W ramach Talent Lab, pracownicy zajmują się tworzeniem projektów technologicznych w formule przypominającej hackatony. Jednym z celów Talent Lab jest szkolenie mniej doświadczonych programistów poprzez współpracę z seniorami, którzy oczekują na projekty komercyjne. Większość z nich ma charakter wyłącznie edukacyjny, jednak część z nich może okazać się innowacyjna i przybrać charakter komercyjny.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.