Czy na rynku pracy w IT panuje równowaga? Nowe opracowanie No Fluff Jobs

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Nic dziwnego, że ponad 40 proc. kobiet pracujących obecnie w IT, które skończyły studia z nauk ścisłych i przyrodniczych lub społecznych, przebranżowiło się, aby znaleźć zatrudnienie w nowych technologiach. Jeszcze więcej, bo 60 proc. o takiej zmianie myśli jako powód wskazując lepsze zarobki i większe możliwości rozwoju - wynika z najnowszego opracowania No Fluff Jobs z okazji Dnia Kobiet.
Według danych GUS z 2018 roku, kobiety zarabiają w Polsce średnio 19 proc. mniej niż mężczyźni. Branża IT nie jest tu wyjątkiem. W grupie najbardziej pożądanych przez pracodawców specjalistów, którzy posiadają od 2 do 5 lat doświadczenia w pracy na tym rynku (tzw. midzi, czyli średnio zaawansowani), luka płacowa wynosi 10 proc..
Programistki z najkrótszym doświadczeniem zarabiają średnio ok. 4 tys. zł netto, a te z wieloletnim nawet ponad 9 tys. zł na rękę. Z ankiety No Fluff Jobs wynika, że średnio kobiety w IT zarabiają 6 242 zł netto, ale ich oczekiwana pensja to średnio 8 650 zł netto. Gdy spojrzeć na rynek przez pryzmat typu umowy, najwyższe zarobki kobiety deklarują na umowach B2B - to średnio 10,5 tys. złotych netto. Na umowie o pracę kwota jest niższa i wynosi 7 900 tys. zł na rękę.
3/4 programistek pracuje na etacie, ale umowy B2B coraz bardziej pożądane
62 proc. kobiet z branży IT pracuje w średnich i dużych firmach, tylko co dwudziesta kobieta wybiera małą lub mikrofirmę. Aż 76 proc. ankietowanych przez No Fluff Jobs pań deklaruje, że pracuje na umowie o pracę. Na B2B pracuje zaledwie 17 proc. z nich, choć chciałoby aż 30 proc.
- B2B wiąże się z możliwością wyższych zarobków, prostszym rozliczeniem w przypadku pracy dla wielu kontraktorów i innymi udogodnieniami takimi jak na przykład elastyczność zatrudnienia. Między usługodawcą a usługobiorcą nie nawiązuje się stosunek pracy, co z pewnością ułatwia to pogodzenie wielu zawodowych i pozazawodowych obowiązków oraz zachowanie work-life balance - komentuje Magdalena Gawłowska-Bujok, COO w No Fluff Jobs.
Co ciekawe 70 proc. ankietowanych kobiet pracuje z biura, ale z możliwością pracy zdalnej. Tylko co piąta specjalistka IT jest nie ma możliwości pracy z domu.
Menedżerek tyle co menadżerów. Więcej testerek niż testerów
Z ankiety wynika, że 4 proc. kobiet w branży IT pełni funkcję menedżera. To wynik niemal identyczny jak w przypadku mężczyzn, gdzie tę funkcję deklaruje niecałe 5 proc.. Biorąc pod uwagę inne role w zespołach, 84 proc. ankietowanych programistek pracuje na stanowisku specjalistycznym, a 7 proc. jest liderem zespołu deweloperskiego.
Różnic płciowych nie widać jeśli chodzi o najczęściej obleganą kategorię - najwięcej kobiet pracuje w backendzie, podobnie jak w przypadku płci przeciwnej. Drugą najpopularniejszą specjalizacją jest Frontend. Większy udział kobiet niż mężczyzn występuje jednak stanowiskach testerskich, które reprezentuje 17 proc. kobiet w branży wobec 7 proc. w przypadku mężczyzn.
Polskie programistki znają średnio 4 języki programowania - dokładnie tyle samo, ile deklarują ich koledzy z branży. Kobiety kodują głównie w JavaScripcie (29 proc.), w Javie (25 proc.) i C# (12 proc.). Wśród ankietowanych najwięcej jest programistek z doświadczeniem od 2 do 5 lat. 34 proc. pań w IT najczęściej pracują na poziomie mid (średnio zaawansowanym), a 27 proc. jako juniorki (początkujące). 30 proc. ankietowanych deklaruje doświadczenie zawodowe powyżej 5 lat.
- Kobiety pod względem poziomu zaawansowania i doświadczenia zawodowego w pełni spełniają wymagania rynku. Te specjalistki IT, które posiadają doświadczenie powyżej 2 lat, nie powinny mieć problemu ze znalezieniem pracy, podobnie zresztą jak programiści płci męskiej - zapotrzebowanie na midów i seniorów w IT jest zdecydowanie wyższe, niż na osoby początkujące - wyjaśnia Gawłowska-Bujok.
Na start w branży IT nigdy nie jest za późno
Kobiety nieco później rozpoczynają naukę programowania niż mężczyźni. 38 proc. ankietowanych zaczęło między 16. a 20. rokiem życia. Po 30. roku życia przygodę z IT zaczęło zaledwie kilka procent pań. Źródłem nauki dla połowy kobiet były studia - to dwa razy więcej niż u płci przeciwnej. Na uwagę zasługuje fakt, że 40 proc. kobiet przebranżowiło się, by pracować w IT. Spośród nich 2/3 mają za sobą studia z nauk ścisłych i przyrodniczych, a co piąta podejmowała wcześniej studia z nauk społecznych.
- Do czego kobiety w IT przykładają szczególną wagę? Kuszą je przede wszystkim możliwość rozwoju i lepsze zarobki. I choć wiele z pań blokuje strach przed zmianą branży, to praktyka dowodzi, że warto spróbować, bo korzyści są spore - komentuje Dominika Janecka, Performance Manager w No Fluff Jobs.
Problemem przy zmianie branży, według ankietowanych, jest mała liczba ofert pracy skierowana dla początkujących. Co istotne, ani jedna ankietowana nie powołała się na ograniczenia w dostępie kobiet do branży IT.
Najnowsze opracowanie No Fluff Jobs z okazji Dnia Kobiet: https://nofluffjobs.com/insights/zarobki-it/raport-kobiety-w-it-2020

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.