CZY AUTOMATYZACJA I ROBOTYZACJA ZASTĄPIĄ OSTATECZNIE PRACOWNIKA?
Postępująca automatyzacja widoczna jest w coraz większej liczbie branż, już nie tylko w przemyśle, ale również w finansach, medycynie czy marketingu. Stąd coraz częściej pracownicy zadają sobie pytanie, czy w końcu zostaną zastąpieni przez roboty i będą musieli na nowo szukać pracy. Choć nowe technologie z roku na rok stają się popularniejsze, eksperci uspokajają, że nie wyeliminuje to całkowicie pracy człowieka.
Wykorzystywanie maszyn w przemyśle od wielu lat nie jest niczym nowym. Ich głównym zadaniem jest wspieranie pracownika w wykonywaniu prostych, monotonnych i powtarzalnych czynności, które często są dla niego również niebezpieczne. Aktualna pandemia udowodniła jak szerokie i nowe zastosowanie mogą mieć roboty, np. mogą wspomóc kadrę medyczną w rozwożeniu posiłków w szpitalu czy leków bądź w odkażaniu pomieszczeń i własnej dezynfekcji po kontakcie z chorym pacjentem. Dlatego rosnąca świadomość przedsiębiorców na temat korzyści płynących z wdrożenia automatyzacji i robotyzacji powoduje, że coraz więcej pracowników obawia się o swoje miejsce pracy.
– Bardzo istotne jest, aby pracownicy uznali automatyzację jako wsparcie, a nie zagrożenie. Roboty, które są już wykorzystywane w wielu firmach, mogą uwolnić ich od wykonywania monotonnej pracy bądź wesprzeć przy precyzyjnej obróbce, która zdarza się, że jest również niebezpieczna. Co ważne, niezależnie od poziomu zaawansowania maszyny czy robota, proces musi być nadzorowany przez człowieka, więc nie da się go zupełnie wyeliminować – mówi Mikołaj Dramowicz, prezes zarządu DATAPAX.
Automatyzacja powoduje szybszy rozwój przedsiębiorstwa oraz zwiększenie liczby obsługiwanych operacji przy jednocześnie utrzymanym poziomie zatrudnienia. Choć coraz więcej zadań przekazywanych jest robotom i sztucznej inteligencji, pracownicy wciąż będą potrzebni nadzorując pracę, usuwając wszelkie awarie, planując procesy czy programując urządzenia.
– Oczywiście może się zdarzyć tak, że niektórzy pracownicy będą musieli się przebranżowić. Dlatego warto zapewniać im jak najwięcej szkoleń, w szczególności tych, które podniosą ich kompetencje cyfrowe, projektowe czy programistyczne. Oczywiście większą szansę na utrzymanie stanowiska pracy mają osoby pracujące w firmach, w których automatyzacja idzie w parze ze zwiększoną produkcją. Jednak największą przewagę w zakresie stosowania automatyzacji będą miały firmy potrafiące umiejętnie określić kierunek swojego rozwoju i tworzące matryce kompetencji pokazujące obecne i wymagane w przyszłości umiejętności w porównaniu z indywidualnymi ścieżkami rozwoju pracowników. W ten sposób w przedsiębiorstwie pracują zaangażowani, ambitni i przygotowani do nowych ról ludzie, którzy są w stanie obsługiwać nowe technologie i potrafiący z nimi skutecznie współpracować – dodaje Dramowicz.
Automatyzacja i robotyzacja to w aktualnym świecie nieunikniony proces, przed którym nie sposób „uciec”. Ich efektem będzie również pojawienie się nowych zawodów i stanowisk pracy na rynku pracy, a aktualnie są szansą m.in. na wypełnienie braków kadrowych, które obecnie często są spowodowane skutkami pandemii.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.