Komunikaty PR

Branża IT podzielona. Raport "Kultura w IT" No Fluff Jobs

2021-04-06  |  11:45
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Do pobrania png ( 0.1 MB )

Pandemia wirusa SARS CoV-2 nie dotknęła rynku IT tak bardzo, jak niektórych sektorów gospodarki – pracy dla informatyków jak nie brakowało, tak nie brakuje. Jednak okazuje się, że kultura oraz rodzaj prowadzonych projektów i usług zyskują na znaczeniu.

Firmy IT cały czas poszukiwały pracowników. Liczba ofert dla branży IT publikowanych na nofluffjobs.com przekroczyła 26 000 w skali roku – była najwyższa od początku istnienia portalu i aż o 60 proc. wyższa niż w roku 2019. Szczególnie poszukiwani byli seniorzy, dla których wiarygodność pracodawców stała się jeszcze bardziej istotna – mówi Tomasz Bujok, CEO portalu No Fluff Jobs, który w ostatnim kwartale 2020 roku przeprowadził badanie ankietowe online "Zarządzanie w branży IT". 

Co specjaliści IT sądzą o stylu zarządzania w organizacjach, w których pracują? 

Niestety w tej kwestii zdania są podzielone. Aż 48 proc. specjalistów IT ocenia styl zarządzania w swojej firmie źle lub bardzo źle, a 52 proc. dobrze i bardzo dobrze.

Odpowiedzi te różnią się w zależności od zajmowanego stanowiska i doświadczenia. O ile aż 37 proc. stażystów nie jest zadowolonych z poziomu zarządzania, to w przypadku leaderów zespołów już tylko 25 proc. wypowiedziało się o nim pozytywnie. Z kolei dobrze ocenia go aż 32 proc. osób ze średnim doświadczeniem (midzi), przy czym tylko 24 proc. pracowników z dużym stażem pracy (seniorzy). Okazuje się także, że w firmach występuje problem niewystarczającej komunikacji – wskazało na niego aż 51 proc. respondentów. Tylko 18 proc. go nie dostrzega. 

I tak na pytanie, czy istnieje cykliczny przepływ informacji między innymi zespołami w firmie w zakresie prowadzonych projektów, aż 50 proc. stażystów odpowiedziało, że tak lub raczej tak. Im bardziej doświadczeni respondenci, tym gorsze były odpowiedzi. 

Kultura organizacji decyduje o wyborze pracodawcy

W pandemii, jak nigdy wcześniej, na znaczeniu zyskały kultura organizacyjna firmy oraz rodzaj prowadzonych projektów i usług. Co 3. specjalista IT poszukiwał informacji o kulturze firmy już na etapie skanowania ofert pracy w sieci, a 59 proc. specjalistów IT rozpoczynało proces poszukiwania nowej pracy, gdy kultura panująca w firmie im nie odpowiadała.

Przyjęło się, że to firmy badają culture fit kandydatów i decydują, czy dana osoba będzie pasować do zespołu, ale powinno to działać w obie strony – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Decyzyjność i rola menadżera – kultura zarządzania

Obecnie ważnym zjawiskiem jest mikrozarządzanie (micromanagement) – zarządzanie z przesadną dbałością o szczegóły, a z drugiej strony brak decyzyjności osoby, której to zarządzanie dotyczy. Z badania No Fluff Jobs wynika, że co 3. osoba z branży IT doświadcza go na własnej skórze. Dla 65 proc. z nich jest to powód do zmiany pracy. W przypadku 21 proc. respondentów decyzyjność nie jest respektowana w zespole, a aż 39 proc. skarży się, że przez kadrę zarządzającą (management). 

Z badań No Fluff Jobs wynika także, że 56 proc. obecnych menadżerów i kierowników zespołu (team leaderów) awansowało na stanowisko w ramach rekrutacji wewnętrznej w firm, w toku której kierownikiem zespołu zostaje doświadczony deweloper.

 – Ponad 70 proc. leaderów w IT przyznaje, że nie przeszło szkolenia z dziedziny zarządzania (leadershipu), jednocześnie 40 proc. z nich nie jest w stanie określić, czy jest zadowolona z awansu na wyższe stanowisko – dodaje Marta Steiner Head of Product Management, No Fluff Jobs.

Co gorsza, badania pokazują, że 52 proc. pracowników branży IT ma poczucie, że nie ma wpływu na to, co dzieje się w firmie. Nic więc dziwnego, że prawie 50 proc. specjalistów IT  nie czuje się związanych z firmą, w której pracuje. Niemal połowa badanych odpowiedziała również, że styl zarządzania w organizacjach jest nieodpowiedni.

Problem ten najbardziej doskwiera specjalistom na poziomach mid i senior – dodaje Maja Gojtkowska, ekspertka branży HR. – Są to osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży i nierzadko też kilkuletnim stażem w jednej organizacji, więc łatwiej mogą wyciągać wnioski na temat tego, czy styl i sposób komunikacji w firmie pomaga im sprawnie działać czy obniża ich efektywność.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie 5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę! Biuro prasowe
2024-12-23 | 08:00

5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!

Praca w branży technologicznej jest obiektem wielu stereotypów, które czasami mogą odstraszać potencjalnych kandydatów. W rzeczywistości to różnorodna
Technologie realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
2024-12-20 | 11:00

realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna

Seria realme 14 Pro wprowadza innowacyjną, wrażliwą na zimno technologię zmiany koloru, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży smartfonów. Wykorzystuje ona zaawansowane
Technologie Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!
2024-12-20 | 01:00

Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!

To idealny moment, aby wyposażyć swój dom w najnowsze technologie i cieszyć się komfortem oraz bezpieczeństwem na najwyższym poziomie. Wśród prawdziwych, zakupowych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.