Komunikaty PR

Branża IT patrzy w przyszłość. Jakie trendy warto obserwować w 2023?

2022-12-19  |  12:15
Biuro prasowe
  • Mijający rok dla sektora IT stał pod znakiem nie tylko borykania się z długofalowymi skutkami pandemii – załamaniem łańcucha dostaw i szalejącą inflacją, ale i stawiania czoła kryzysowi energetycznemu, wywołanemu przez agresję Rosji na Ukrainę.
  • Szybko zmieniająca się branża technologiczna rozumie jednak, że skupienie całej uwagi na ostatnich wstrząsach nie jest rozwiązaniem, dlatego patrzy w przyszłość. Główne kierunki, w których według przewidywań będzie rozwijać się sektor w najbliższym czasie są jednocześnie odpowiedzią na bieżące problemy.
  • Evernex, właściciel Technogroup i jeden z największych na świecie zewnętrznych dostawców usług IT, dzięki któremu sprzęt w firmach działa dłużej, wskazuje trendy technologiczne, które szczególnie warto obserwować w 2023 roku.

 

Wśród kluczowych problemów, które w 2022 roku musiała brać pod uwagę branża IT i które zostaną z nami w nachodzącym są rosnące ceny energii i sprzętu, ryzyko przerw w dostawie prądu, problemy z dostępnością półprzewodników oraz wysoka inflacja.

To także kwestie, które co raz częściej zwracają uwagę klientów na zewnętrznych dostawców – bezpiecznych, ekologicznych, a przede wszystkich zapewniających im oszczędności.

W Evernex maksymalizujemy wydajność sprzętu: przedłużamy jego życie poza czas objęty gwarancją producenta. Dzięki temu zwiększamy też zwrot z inwestycji. Codziennie na cały świat wysyłamy aż jedną tonę metryczną części zamiennych i kompleksowo konserwujemy centra danych różnych dostawców - mówi Sebastian Pawlak, Prezes zarządu Evernex i Technogroup Polska.

 

Spojrzenie w przyszłość

Według przewidywań Evernex główne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w najbliższej przyszłości są jednocześnie odpowiedzią na bieżące problemy.

 

  • Zrównoważona technologia

Znaczenie zrównoważonej technologii stale rośnie i staje się najwyższym priorytetem dla wielu liderów i dyrektorów IT. To soczewka, przez którą oceniane są wszystkie inne trendy i technologie – jako że jednym z ich głównych atutów jest sposób, w jaki mogą pomóc zmniejszyć wpływ usług IT na środowisko.

Wybierając rozwiązania serwisowe dostawców niezależnych od producentów sprzętu, przedsiębiorstwa mogą wymienić zużyte bądź przestarzałe komponenty, zamiast kupować nowe rozwiązania. Pozwala to nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale i zmniejszyć ślad węglowy. Co ciekawe, 80% emisji z całego okresu eksploatacji sprzętu pochodzi z jego produkcji.

W dodatku rządy coraz poważniej traktują e-odpady – tzw. dyrektywa WEEE, która stanie się prawem europejskim już w lutym, nakłada na producentów obowiązek dbania o prawidłowe postępowanie ze zużytym sprzętem, którego pozbywają się użytkownicy. Trudno się dziwić – według globalnego monitoringu UNITAR[1] co roku wyrzuca się ponad 50 milionów ton urządzeń i ich części, co stanowi równowartość wagi prawie 4,5 tys. wież Eiffla.

- Obserwujemy, że zrównoważony rozwój przez lata stał się bardziej strategią i wykracza poza trendy technologiczne. To bardzo cieszy, bo zrównoważone technologie zwiększają efektywność energetyczną i materiałową usług IT, zapewniają oszczędności dla kieszeni klientów i ograniczają negatywny wpływ na środowisko – komentuje Sebastian Pawlak.

 

  • Sztuczna Inteligencja

Oczekiwanie, że zaaplikowanie Sztucznej Inteligencji w działalność firmy spowoduje znaczny wzrost wydajności nie jest tajemnicą. W nadchodzących latach dwa aspekty tej technologii wyróżnia się jako te, które odegrają kluczową rolę w jej wdrożeniu i sukcesie.

Jedną z nich jest AI TRiSM (Sztuczna Inteligencja związana z zarządzaniem zaufaniem, ryzykiem i bezpieczeństwem) - firmy będą musiały przyjąć ją, żeby zapewnić niezawodność, wiarygodność i ochronę danych swoich modeli Sztucznej Inteligencji.

Druga z nich to Adaptacyjna Sztuczna Inteligencja, która umożliwia samoadaptację i zmianę modeli po ich wdrożeniu dzięki informacjom zwrotnym w czasie rzeczywistym. Co ciekawe, Gartner przewiduje, że do 2026 roku firmy, które przyjmą praktyki inżynieryjne AI do budowy i zarządzania adaptacyjnymi systemami Sztucznej Inteligencji, prześcigną konkurencję o co najmniej 25% we wdrażaniu modeli AI.[2]

 

  • Hiperautomatyzacja

Korzyści, które płyną z rosnącej automatyzacji są już znane – dzięki temu pracownicy mogą być wydajniejsi w innych obszarach oraz wykonywać bardziej wymagające i rozwijające zadania. Hiperautomatyzacja natomiast pozwoli usprawnić i jeszcze przyspieszyć rozszerzenie już zautomatyzowanych procesów. Oczekuje się, że dzięki rozwiązaniom opartym o uczenie maszynowe i Sztuczną Inteligencję, hiperautomatyzacja umożliwi współpracę między inteligentnymi technologiami a ludźmi.

 

  • Usługi chmurowe

Wdrażanie usług w chmurze: oprogramowania (SaaS), platform (PaaS) i usług infrastrukturalnych (IaaS) będzie kontynuowane. Szczególnie platformy branżowe, które specjalizują się w zaspokajaniu potrzeb danego sektora, są jednym z najszybciej rozwijających się trendów w usługach przetwarzania w chmurze. Wpisuje się to w trend personalizacji w IT: przedsiębiorstwa coraz częściej wymagają specjalistycznych rozwiązań, które zaspokajają specyficzne potrzeby ich segmentu.

 

  • Metaverse

Metawersum to koncepcja, która pozostaje mglista dla wielu z nas. Jako połączenie różnych innowacji, a nie tylko pojedyncza technologia, metawszechświat jest w efekcie środowiskiem wirtualnym, które przekształca lub rozszerza rzeczywistość fizyczną oraz ma stymulować współpracę i zaangażowanie pracowników w firmach. Choć to stosunkowo nowe zjawisko, do 2027 roku ponad 40% dużych korporacji ma korzystać z technologii opartej o Metaverse.

 

[1] Global Transboundary E-waste Flows Monitor 2022, UNITAR, https://ewastemonitor.info/wp-content/uploads/2022/06/Global-TBM_webversion_june_2_pages.pdf

[2] https://www.forbes.com/sites/peterhigh/2022/10/19/gartners-top-10-strategic-tech-trends-for-2023/?sh=160367ee4cb4

Źródło grafik: silnik AI Dall-E

 

Evernex jest globalnym dostawcą usług IT, przedłuża żywotność zasobów i oferuje kompleksową konserwację centrów danych rożnych dostawców. Dzięki temu maksymalizuje wydajność sprzętu i zwrot z inwestycji. Firma jest liderem na rynku usług serwisowych zewnętrznych dostawców o prawdziwie globalnym zasięgu. Działa w ponad 165 krajach w 45 biurach na całym świecie i jest niedościgniona pod względem zrównoważonego rozwoju i opłacalności. Codziennie wysyła jedną tonę metryczną części zamiennych na cały świat, aby utrzymać działanie centrów danych na najwyższym poziomie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.