BIM w Polsce - wykonawcy i inwestorzy dołączają do architektów i inżynierów
Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” wskazuje na dalszy wzrost zarówno świadomości, jak i adopcji BIM w Polsce. Szczególną uwagę zwraca znaczne upowszechnienie stosowania metodyki BIM wśród inwestorów i właścicieli.
Warszawa, listopad 2023 – Autodesk opublikował trzecią edycję raportu „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie”. Badanie zrealizował Kantar Polska, na próbie 347 osób reprezentujących firmy architektoniczne i projektowe, budowlane, zajmujące się realizacją inwestycji, zarządzające nieruchomościami oraz inwestorów prywatnych i publicznych. Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” można pobrać ze strony www.
Patronat honorowy nad badaniem objęli: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.
Świadomość BIM i stosowanie – inwestorzy i wykonawcy nadrabiają dystans
Badanie wskazuje, że świadomość BIM systematycznie rośnie, osiągając obecnie poziom 60 proc., co oznacza wzrost o 55 proc. w stosunku do poprzedniej edycji raportu z 2019 roku. Podobnie wygląda adopcja – ponad jedna trzecia badanych firm stosuje BIM. Jest to 70 proc. więcej niż cztery lata temu.
Poziom adopcji BIM jest stabilny w grupie architektów i projektantów (41 proc), natomiast widać dynamiczny, ponad dwukrotny wzrost wśród firmy wykonawczych – z 9 do 21 proc., oraz wśród inwestorów i zarządców – z 5 do 37 proc.
„Raport potwierdza nasze obserwacje z rynku. Widzimy wyraźnie większe zainteresowanie BIM wśród wykonawców i inwestorów. Jest to niezwykle ważne – współpraca wszystkich stron zaangażowanych w proces inwestycyjny daje wymierne rezultaty w postaci wyższej wydajności w realizacji projektu” – ocenia Przemek Nogaj, Territory Account Sales Executive Poland w Autodesk.
Po co BIM?
Korzyści wskazywane przez respondentów pozostają niezmienne: tworzenie projektów lepszej jakości (62,4 proc.), mniej błędów na etapie realizacji inwestycji (59,8 proc.), lepsza komunikacja treści projektu i zrozumienie projektu przez wszystkie zaangażowane strony (53 proc.).
Zastosowanie BIM pozwala na obniżenie kosztów w całym cyklu powstawania i życia budynku – pod tą opinią podpisuje się 70 proc. badanych. Taki sam odsetek wskazuje na oszczędności na etapie realizacji budowy (ta opinia jest wyraźna wśród inwestorów i właścicieli budynków) oraz przedmiarowania i kosztorysowania.
Bariery i pożądane działania
Wśród barier rozwoju najczęściej wskazywany jest niski poziom wiedzy, na drugim miejscu – niska świadomość BIM wśród inwestorów. Ważnym punktem jest dostępność kadr: mała liczba specjalistów posiadających umiejętność projektowania/ wykonawstwa w oparciu o BIM stanowi barierę dla blisko 70 proc. ankietowanych i wyraźnie wzrosła (59 proc. wskazań w 2019). O braku kadr wyraźnie częściej mówią inwestorzy – 86 proc. ankietowanych.
Co może pomóc rynkowi pełniej korzystać z BIM? Po 40 proc. respondentów wskazuje na trzy obszary – opracowanie polskich standardów BIM, budowanie świadomości inwestorów na temat możliwości wykorzystania danych gromadzonych dzięki BIM oraz budowanie świadomości na temat BIM wśród osób odpowiedzialnych za inwestycje publiczne. W firmach wykonawczych ponad 50 proc. wskazuje, że pomocne byłoby wprowadzenie BIM na uczelniach.
„Jesteśmy w momencie, kiedy na BIM warto spojrzeć w kontekście kompleksowej cyfryzacji branży. W procesie inwestycyjnym, w pracy nad modelem tworzone są dane, które warto wykorzystywać do podejmowania lepszych decyzji w całym cyklu życia obiektu.” – mówi Przemysław Nogaj.
Raport wskazuje, że polskie firmy widzą pozytywne aspekty cyfryzacji. Blisko 65 proc. zgadza się z twierdzeniami, że wdrożenie nowych cyfrowych metod pracy zwiększa ich konkurencyjność oraz że polskie firmy powinny silniej inwestować w cyfryzację, aby zwiększyć skalę działania.
Publikacji raportu towarzyszy debata ekspercka, która odbędzie się 22.11.2023 w trybie online. Na wydarzenie można zarejestrować się na stronie www.
Informacje o badaniu
Badanie na zlecenie Autodesk realizował Instytut Kantar Polska. Zostało ono przeprowadzone na próbie 347 przedstawicieli firm z branży architektoniczno-budowlanej (pracownie architektoniczne i projektowe, firmy budowlane, zajmujące się realizacją inwestycji, inwestorzy prywatni - deweloperzy i publiczni, firmy zarządzające nieruchomościami). Badanie zrealizowane zostało za pomocą techniki mix mode (CATI, CAWI) z wykorzystaniem jednolitego narzędzia badawczego – kwestionariusza. Badanie jest kontynuacją podobnego pomiaru przeprowadzonego w 2015 i 2019 roku. Cykliczne prowadzenie badań umożliwia dokonanie analizy porównawczej części danych oraz oceny zmian w obszarze rozwoju BIM w Polsce. Patronat honorowy nad badaniem objęli: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.
Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” można pobrać ze strony www.
Informacje o Autodesk
Autodesk zmienia sposób projektowania i tworzenia świata. Nasza technologia obejmuje architekturę, inżynierię, budownictwo, projektowanie produktów, produkcję, media i rozrywkę. Umożliwia innowatorom z całego świata wyjście naprzeciw wyzwaniom, niezależnie od ich skali. Od bardziej zielonych budynków, poprzez coraz inteligentniejsze produkty, po produkcję zachwycających hitów kinowych. Oprogramowanie Autodesk pomaga naszym klientom projektować i tworzyć lepszy świat dla wszystkich. Więcej informacji na www.autodesk.pl, www.facebook.com/Autodesk.Poland
#MakeAnything
Kontakt:
Dorota Prochowicz, Omega Communication, +48 728 433 401; dprochowicz@communication.pl

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.