Aż 95% programistów wierzy, że będzie zarabiać więcej
Programiści lubią kawę, seriale na Netflixie i styl casual! Aż 95 proc. wierzy, że będzie zarabiać więcej
Międzynarodowy Dzień Programisty obchodzimy 12 września. Z tej okazji No Fluff Jobs przygotował nietypowy zestaw informacji na temat branży IT: „Programista po Godzinach”. Nietypowy, bo możemy się z niego dowiedzieć, co osoby na co dzień pracujące w branży IT i kodujące, nerdzi (i nie nerdzi) sądzą o sobie, co jedzą, co piją, jak lubią się ubierać i jak spędzają wolny czas.
Święto Programistów przypada na 256 dzień roku, zwykle jest nim 12 lub 13 września (w zależności od tego, ile w danym roku dni ma luty).
Tradycyjnie, programiści starają się uczcić ten dzień w niekonwencjonalny sposób, a największy w Polsce portal rekrutacyjny No Fluff Jobs postanowił dać im także trochę rozrywki w postaci zestawu informacji o nich samych. Powstał on z przymrużeniem oka i z wykorzystaniem niekonwencjonalnej metody zbierania danych, jaką były ankiety przeprowadzone na profilu NFJ na Facebooku oraz Instagramie.
Introwertycy i materialiści - osobowość kodera
Stereotypowy programista to introwertyk o wysokich zdolnościach analitycznych. Badanie No Fluff Jobs potwierdza tę teorię - 58 proc. programistów określa swój temperament jako spokojny i metodyczny. Nie są zamknięci na świat i nie ukrywają się w piwnicach - lubią uczyć się rzeczy nowych, dla 85 proc. z nich to wręcz przyjemność. Nie marzą jednak o karierze lidera - 67 proc. woli rozwijać się w swojej specjalizacji niż zostać team leaderem.
Pracodawcy powinni mieć się jednak na baczności! - na podwyżki zarobków w przyszłości liczą prawie wszyscy programiści (95 proc.). Nie marzą o sławie, wolą być bogaci - tak odpowiedziało aż 83 proc. ankietowanych. Zapytani, co liczy się bardziej - wynagrodzenie czy atmosfera w pracy, większość - 54 proc. wybrała pieniądze, 46 proc. atmosferę.
Młodzi mężczyźni, którzy (nie) piszą w html
Kim programista jest, a kim nie jest? Wśród osób, które obserwują profil No Fluff Jobs na Facebooku i na Instagramie, 71 proc. stanowią mężczyźni (71 proc.), w wieku między 25-34 lat. Pokrywa się to z ogólnymi danymi demograficznymi w IT - według Stackoverflow Developer Survey 2020 większość (91 proc.) programistów to mężczyźni w wieku 25-29 lat. To dane demograficzne o obserwatorach są bardzo zmienne. Ale No Fluff Jobs poprosiło programistów także o rozstrzygnięcie odwiecznych branżowych dylematów. I okazało się, że:
- dla 73 proc. pytanych HTML nie jest językiem programowania
- dla 64 proc. tester nie jest programistą
- dla 60 proc. React to framework. (dla 40 proc. to biblioteka)
W pracy muzyka i styl casual
Kwarantannę trwającą od marca i ostatnie miesiące pandemii COVID-19 programiści przeżyli i to pracując zdalnie. W momencie zadawania pytania (czerwiec 2020) aż 75 proc. obserwatorów profilu No Fluff Jobs pracowała z domu. Jeśli już jeździli do biura, to 56 proc. stawiało na komunikację miejską, a 43 proc. wybierało rower lub chodziło tam pieszo.
Wbrew panującym stereotypom, większość programistów wcale nie pracuje w ciszy - 65 proc. słucha wtedy muzyki. Całkowitą ciszę preferuje 35 proc. z nich.
Jak się ubierają? To logiczne, że 76 proc. preferuje styl casualowy, 24 proc. tzw. smart.
Nie odejdą z pracy za garść grejpfrutów, ale jedzą zdrowo i piją… kawę
Programiści nie lubią poważnych sytuacji, a taką jest rozstanie z pracodawcą. 62 proc. wolałoby w zamian obrać ogromne ilości grejpfrutów. Zamiast tzw. exit interviews 52 proc. woli zjeść cytrynę. Ale na stare śmieci też nie wrócą - 71 proc. wolałaby przekwalifikować się na hodowcę limonek w Polsce, niż wrócić na stare stanowisko (tu zachęcamy do przeczytania wniosków z raportu SmoothieHR cz. II - “Offboarding w IT - Dlaczego programiści odchodzą z pracy?”).
Czy stąd wynika, że nie lubią zdrowego jedzenia? Wręcz przeciwnie. Dla znacznej większości (77 proc.) zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna jest bardzo ważna.
Kawa czy herbata? Leżak czy góry?
70 proc. programistów pije kawę, 25 proc. herbatę, na popularności zyskuje również yerba mate. Ale i rozmiar (kubka) ma znaczenie. Im większy kubek z gorącym napojem, tym dla 88 proc. programistów lepiej.
Stereotypowo uznawani za introwertyków i nudziarzy, którzy rzadko ruszają się zza monitora. I tu kolejna niespodzianka - statystyczny programista spędza urlop aktywnie (62 proc.), nad wodą (52 proc.) i - o zgrozo - w ogóle nie używa w tym czasie komputera (56 proc.).
Informatycy wcale nie są samotnikami - 51 proc. lubi integrować się ze współpracownikami na imprezie, a 49 proc. aktywnie z nimi uprawiać sporty. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną to, aż 67% ćwiczy, a z tego tylko 13% uprawia sporty grupowe lub zespołowe.
Nerd, geek czy fan Cyberpunka?
Największą popularnością wśród programistów cieszą się takie seriale na Netflix jak: Mr Robot, Black Mirror i Dolina Krzemowa. Mniej popularne, ale wciąż lubiane są kolejno Westworld, The IT Crowd oraz Devs. Jeśli chcecie wybrać się z programistą do kina to raczej na filmy z gatunku science fiction - co ciekawe np. trylogia Matrix wygrywa w ankiecie z Terminatorem. Warto mieć to na uwadze zabierając programistę na kinową randkę - obecnie trwają prace nad czwartą częścią Matrixa.
A gry? Wiadomo, że grają i oczekują premier. Najbardziej wyczekiwany jest Cyberpunk 2077 oraz Dying Light 2 (tytuły polskich firm gamingowych).
- Wierzymy, że pomimo sporego błędu statystycznego w metodyce naszego badania (o tym na końcu), wyniki wciąż są reprezentatywne dla sporej grupy specjalistów IT. Mamy nadzieję, że wyniki naszego mini badania pozwolą spojrzeć na IT z szerszej perspektywy - jako osoby, które inwestują sporo swojego czasu w ciężką pracę, ale mają też i szersze zainteresowania - podsumowuje Natalia Albecka z No Fluff Jobs.
Z pełną wersją raportu można zapoznać się tu: https://nofluffjobs.com/insights/raport-programista-po-godzinach-kim-jest-i-co-robi-po-pracy/?fbclid=IwAR0QLcO2Knc-QOaTkzxvM3QvPhORpZtFoX6P-nv8Q_M25DQIUhVRuGep0tk
Metodologia:
Dane podane w raporcie powinny być przyjmowane z przymrużeniem oka. Odpowiedzi użyte do analizy zostały zebrane w miesiącach marzec-wrzesień 2020 r. poprzez ankiety udostępnione w relacjach na profilu No Fluff Jobs na Facebooku oraz Instagramie. Próba badawcza w niektórych z pytań jest niereprezentatywna - liczba odpowiedzi zależnie od pytania waha się między 50 a 550, co oznacza średnio 217 odpowiedzi na pytanie. Zawodowy statystyk widząc, że te dane złapałby się za głowę! Po co więc publikujemy ten materiał? Po prostu - dla rozrywki! Po bardziej rzetelne materiały na temat branży zapraszamy na www.nofluffjobs.com/insights
No Fluff Jobs – branżowy portal z największą liczbą ogłoszeń rekrutacyjnych IT w Polsce. Jako pierwszy i jedyny wymaga publikacji widełek wynagrodzeń w każdej ofercie pracy. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie. Od lipca 2020 działają także w Czechach. W 2019 roku portal odwiedziło 2 500 000 specjalistów IT, którzy za pośrednictwem portalu nofluffjobs.com wysłali do transparentnych pracodawców ponad 187 000 CV. Klienci No Fluff Jobs to globalne i lokalne marki, m.in.: Amazon, RTB House, Motorola, Ergo, Nielsen, Randstad,Citi, Zalando, Cisco, Nordea czy Circle K.
Więcej o No Fluff Jobs:
https://nofluffjobs.com /
https://www.linkedin.com/company/no-fluff-jobs/
https://www.facebook.com/nofluffjobs/
https://nofluffjobs.com/blog/
https://nofluffjobs.com/insights/
https://nofluffjobs.com/masterclazz/
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.