Automatyzacja kluczowym elementem rozwoju Przemysłu 4.0
W ostatnich latach w sektorze produkcyjnym można zauważyć wzrost zapotrzebowania na rozwiązania z obszaru automatyki. Jest to jedna z najważniejszych gałęzi technologicznych w przemyśle, przyczyniająca się do zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów produkcji. Wdrożenie założeń Przemysłu 4.0 i transformacja cyfrowa są coraz częściej uważane za niezbędne dla rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa wytwórczego.
W ramach idei Przemysłu 4.0 wyróżnia się wiele rozwiązań, z których najważniejsze to wspomniana automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie danych w chmurze. Choć wdrożenia takie jak drony czy coboty, na razie cieszą się wśród działających w Polsce firm z branży wytwórczej mniejszym zainteresowaniem, to Zautomatyzowana Robotyzacja Procesów (RPA) już teraz znajduje zastosowanie w wielu branżach.
Schneider Electric to firma będąca globalnym liderem transformacji cyfrowej. Oferuje ona najlepsze rozwiązania w zakresie automatyzacji dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Schneider Electric tworzy komponenty oprogramowania m.in. do rozwiązań automatyzacji typu „podłącz i produkuj” (Plug&Produce), które doskonale wspierają procesy produkcyjne, budując przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw.
Przemysł 4.0 dostępny dla każdego
Firmy stale szukają sposobów na zwiększenie wydajności przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Właśnie dlatego rozwiązania z obszaru automatyzacji produkcji stają się coraz bardziej popularne. Automatyzacja jest szczególnie pomocna przy wykonywaniu powtarzalnych zadań, a zakres, w którym może być wykorzystywana, jest bardzo szeroki: od zarządzania procesami w przedsiębiorstwie produkcyjnym po pomoc w poprawie bezpieczeństwa miejsca pracy, ponieważ maszyny mogą realizować zadania, wykonywanie których przez człowieka wiąże się z podwyższonym ryzykiem.
W przemyśle motoryzacyjnym automatyzacja procesów robotycznych przy współpracy z ludźmi przyspiesza produkcję i pozwala lepiej kontrolować jakość pracy.
W przemyśle medycznym automatyzacja produkcji pomaga wykonywać zadania z większą precyzją, co jest szczególnie istotne w procesie tworzenia dokumentacji, raportów oraz w produkcji farmaceutycznej i urządzeń medycznych.
W sektorze spożywczym automatyzacja wpływa na ujednolicenie produktów oraz minimalizuje interakcje z ludźmi podczas procesu produkcji. Ponadto zautomatyzowane śledzenie zapasów oraz raportowanie i analiza pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących dostosowania harmonogramu i przepływu pracy w celu ograniczenia strat żywności lub innych produktów.
W branży dóbr konsumpcyjnych automatyzacja produkcji jest integralną częścią różnych etapów. Dzięki zautomatyzowanym procesom można osiągnąć wyższą wydajność i lepszą kontrolę nad produkcją, od momentu rozpoczęcia pracy do zakończenia procedury, włączając w to montaż, pakowanie, obróbkę materiałów, wysyłkę, kontrolę, testowanie, planowanie i raportowanie.
– Automatyzacja zwiększa efektywność produkcji od strony kosztowej lub ilościowej i ma wpływ na jakość, pozwalając firmom szybciej dostosowywać się do zmian na rynku. Sprawia więc, że organizacja, która ją wdroży, staje się bardziej konkurencyjna. Nowoczesne roboty i inteligentne czujniki mogą współpracować, aby na bieżąco przeprowadzać procedury walidacji i dokonywać inspekcji, co pozwala zapewnić najwyższą jakość produkowanych dóbr. W rezultacie maszyny mogą wytwarzać więcej produktów w krótszym czasie i z mniejszą liczbą błędów – wskazuje Ireneusz Martyniuk, wiceprezes Pionu Przemysłu na obszar Europy Środkowo-Wschodniej.
Warto również zwrócić uwagę na rozwój sztucznej inteligencji i rozwiązań z obszaru Big Data, które umożliwiają skuteczniejszą analizę danych produkcyjnych i optymalizowanie procesów w firmach produkcyjnych. Dzięki temu przedsiębiorcy są w stanie lepiej zrozumieć te procesy i dostosować je do potrzeb rynku oraz rosnących wymagań klientów.
Automatyzacja w produkcji: korzyści i wyzwania
Nie można jednak zapominać, że wdrażanie rozwiązań z obszaru automatyzacji wymaga odpowiedniego podejścia i przygotowania. Firmy muszą przeprowadzić dokładną analizę swoich potrzeb i możliwości, aby wybrać odpowiednie narzędzia i zapewnić ich skuteczne wdrożenie. Konieczna jest również edukacja pracowników oraz przygotowanie ich do pracy z nowoczesnym oprogramowaniem i sprzętem.
– Zmniejszenie liczby błędów ludzkich prowadzi do wydajniejszej, lepiej kontrolowanej i bezpieczniejszej produkcji. Dzięki temu zmniejsza się odsetek potencjalnych urazów, wysokość kosztów napraw sprzętu i liczba przypadków wycofywania produktów z rynku. Automatyzacja to także zmiana nacisku, jeśli chodzi o zagospodarowanie kapitału ludzkiego w firmie. Mowa o odejściu od rutynowych i powtarzalnych obowiązków na rzecz wypracowywania specjalizacji, w tym podejmowania prac badawczo-rozwojowych, co napędza dalszą innowacyjność – dodaje Ireneusz Martyniuk ze Schneider Electric.
Faktem jest, że maszyny są mniej podatne różnego rodzaju czynniki losowe, niż ma to miejsce w przypadku ludzi. Automatyzacja wypełnia przy tym luki w umiejętnościach i brakach kadrowych, co przyczynia się do zwiększenia rentowności i szans na przetrwanie firmy w coraz bardziej wymagającym otoczeniu.
Dzięki zastosowaniu czujników, robotyki i inteligentnych maszyn, łańcuch dostaw może łatwo przetwarzać i przesyłać informacje dotyczące zapasów, konserwacji systemu i gotowych wyrobów. Wprowadzenie takiej technologii pozwala na podejmowanie lepszych decyzji, bardziej efektywne planowanie i zwiększenie poziomu zwrotu z inwestycji.
Technologia w przyszłości produkcji
Automatyzacja produkcji stała się nieodłącznym elementem dzisiejszego cyfrowego świata, w którym technologie są coraz bardziej inteligentne. Ostatnie postępy technologiczne wskazują na obiecującą przyszłość automatyzacji fabryk, a wzrost wykorzystania i rozwoju technologii, takich jak Internet Rzeczy, uczenie maszynowe, robotyka i sztuczna inteligencja, będzie tylko przyspieszał ten proces.
Warto podkreślić, że wprowadzenie automatyzacji produkcji nie ma na celu zastąpienia człowieka, ale raczej zmianę roli pracownika. Automatyzacja umożliwia pracownikom przekwalifikowanie się i zaangażowanie w bardziej skomplikowane i kreatywne role, które skupiają się na rozwiązywaniu problemów, zarządzaniu ludźmi i budowaniu innowacji, a nie na wykonywaniu powtarzalnych lecz żmudnych obowiązków, które mogą prowadzić do konsekwencji związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem.

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie

Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Media
Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli

Co czwarty nastolatek (26 proc.) ogląda w sieci tzw. patostreamy, wulgarne, obsceniczne i nacechowane przemocą widowiska lub transmisje internetowe nadawane na żywo w serwisach streamingowych i mediach społecznościowych – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. To zjawisko mające na młodych ludzi negatywny wpływ wciąż zyskuje na znaczeniu w przestrzeni internetowej, a prawo nie nadąża za rozwojem technologii. Specjaliści zauważają, że nie jest to tylko chwilowa moda, ale poważny problem społeczny, który wymaga zintegrowanych działań edukacyjnych i informacyjnych.
Handel
Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.