Autodesk partnerem PZFD. Wspólny cel: cyfryzacja branży budowlanej
Warszawa, maj 2024 – Autodesk, został partnerem Polskiego Związku Firm Deweloperskich - największej organizacji branży deweloperskiej w Polsce, zaangażowanej w tworzenie najlepszych standardów rynkowych.
Partnerstwo to ma na celu pracę nad upowszechnianiem cyfrowych metod pracy i współpracy w całym procesie projektowania i realizacji inwestycji. Proces ten znacząco przyspieszył w ostatnich latach, ale wciąż jest miejsce na rozwój. Zgodnie z danymi z raportu „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie”, odsetek firm, które korzystają z BIM wynosi 34 proc., przy czym najwyższy jest wśród architektów i projektantów (41 proc), i odpowiednio niższy w firmach wykonawczych (21 proc.) i wśród inwestorów (37 proc.). W dwóch ostatnich grupach zanotowano znaczący wzrost w ostatnich czterech latach.
Ten sam raport wskazuje, że jedną z głównych barier rozwoju metod pracy opartych o BIM, jest brak świadomości wśród inwestorów. Jednocześnie 70 proc. respondentów ocenia, że BIM obniża koszty w całym procesie powstawania i życia budynku. Drugim obszarem redukcji jest cały proces realizacji budowy. To znaczące pozycje w rachunkach deweloperów.
- Dynamiczne otoczenie ekonomiczne, oczekiwania klientów, a także nowe wyzwania związane z ESG motywują deweloperów do szukania sposobów na optymalizację i przyspieszenie procesu inwestycyjnego. Obecność Autodesk w gronie naszych partnerów oznacza szerszy dostęp do wiedzy o najnowszych metodach i rozwiązaniach z zakresu cyfryzacji, co z pewnością przełoży się na pozycję rynkową zrzeszonych firm – ocenia Grzegorz Kiełpsz, prezes zarządu PZFD.
- Cyfryzacja daje zupełnie nowe możliwości podnoszenia efektywności w całym ekosystemie: architekt – wykonawca – inwestor. Lepsza komunikacja, sprawniejsza współpraca, bardziej świadome podejmowanie decyzji – to elementy, które wpływają na efektywność całego procesu. Jednocześnie cyfryzacja wymaga wypracowania nowego podejścia, nowych metod działania. W tych obszarach chcemy aktywnie wspierać debatę branżową i edukację – mówi Agnieszka Staniewicz, Account Based Marketing Manager Poland, Autodesk.
Opinie deweloperów
Jakub Jeszka, Manager Informacji BIM, Invest Komfort:
Z perspektywy firmy deweloperskiej, będącej konkurencyjną na polskim rynku, nie wystarczy dobre realizowanie swoich działań. Dziś konieczny jest rozwój, wyprzedzanie potrzeb klientów. Cyfryzacja, BIM, lepsze wykorzystanie danych, to naturalny kierunek, dający realne korzyści biznesowe.
Nowe metody pracy to pewna rewolucja w stosunkowo konserwatywnym ekosystemie budowlanym. Ich wprowadzenie wymaga przekonania zarówno zarządów, jak i pracowników. Argumentem są nowe możliwości, wynikające chociażby z analizy danych i możliwości wyciągania lepszych wniosków.
Cyfryzacja generuje oszczędności – na poziomie czasu ludzi, wynikające z lepszego i bardziej świadomego projektowania, czy też unikania błędów. Spójrzmy, że choćby kolizje usuwane są już na etapie projektowym. Dużym obszarem jest optymalizacja procesów ogólnobudowlanych, ale też lepsze wykorzystanie zasobów. To przekłada się na biznes.
Zmiany w kierunku cyfryzacji to projekt, który warto dobrze zaplanować. Każda z komórek firmy musi znaleźć korzyści dla siebie, zaangażować się w proces. Warto podejść konsekwentnie, w pełni świadomie zarządzając całym procesem.
Krzysztof Stanisławski, Dyrektor ds. Budżetowania, Murapol Architects Drive S.A.:
W organizacjach takich jak Murapol, gdzie równolegle prowadzonych jest wiele inwestycji w różnych fazach, ogromne znaczenie ma standaryzacja. Wdrożenie BIM, zastosowanie cyfrowych procesów zastosowanie cyfrowych procesów zdecydowania ułatwia jej wprowadzenie. Jednocześnie przyspiesza procesy projektowe, szybciej daje informacje o kosztach i większą kontrolę, co pozwala obniżyć ryzyko inwestycyjne.
Widzimy sens w szerokim wykorzystaniu BIM, współpracy w oparciu o jeden cyfrowy model w ramach spółek w grupie. Jesteśmy w trakcie tego procesu. Widzimy postęp na rynku, możliwość wyjścia z modelami na budowę, usprawnienie procesów budowlanych, standaryzację w fazie realizacji inwestycji. Spójna dokumentacja to lepsze zrozumienie pomiędzy wykonawcą, projektantem a kierownikiem budowy. Przyspiesza proces budowy, ponieważ wiele kolizji usuwanych jest na etapie projektowania.
Oceniam, że BIM, cyfryzacja metod pracy ma duże znaczenie, szczególnie w przypadku działania na dużą skalę. Wdrożenie warto poprzedzić przyjrzeniem się procesom w organizacji, tak aby cyfryzację wykorzystać do ich usprawnienia. Na każdym etapie ustalać cele i określać oczekiwane efekty dla biznesu.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.