87 proc. rekruterów nie udziela informacji o wynagrodzeniu w rozmowie o pracę

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Powody poszukiwania nowej pracy przez specjalistów IT
Dane z raportu** opracowanego przez No Fluff Jobs wskazują, że specjaliści IT z Europy Środkowo-Wschodniej zmieniają miejsce pracy głównie ze względu na warunki finansowe. Czynnik ten jest motorem zmian dla 63 proc. pracujących w branży IT Polaków, 61 proc. Węgrów, 57 proc. Czechów, 53 proc. Słowaków i 51 proc. Ukraińców.
W drugiej kolejności badani wskazywali chęć zdobywania nowych doświadczeń zawodowych. Ważne dla specjalistów IT są także nowe szanse rozwoju osobistego, które znalazły się na miejscu trzecim. Spośród wszystkich biorących udział w badaniu krajów, na kwestie te najczęściej wskazywali specjaliści z Polski i Czech. Nowe doświadczenia zawodowe są bowiem ważne dla 52 proc. Czechów i Polaków, 51 proc. Słowaków, 49 proc. Węgrów i 48 proc. Ukraińców. Z kolei szanse rozwoju osobistego, okazały się istotne dla 57 proc. specjalistów IT z Czech, 56 proc. z Polski, 55 proc. pracujących w branży Węgrów, 50 proc. Słowaków i 40 proc. Ukraińców.
Poza rozwojem kompetencji i zdobywaniem nowej wiedzy, duże znaczenie dla specjalistów IT ma także kultura pracy. Jak pokazują wyniki badania No Fluff Jobs***, ponad połowa specjalistów IT rozpoczyna poszukiwanie nowej pracy w momencie, gdy kultura pracy panująca w obecnej firmie przestaje im odpowiadać. Informacji o kulturze firmy na etapie przeglądania ofert pracy poszukuje co 3. specjalista IT. Także co 3. osoba z branży doświadcza „mikrozarządzania”, czyli stylu zarządzania, cechującego się wysokim stopniem obserwacji i kontroli podwładnych - dla 65 proc. z nich stanowi to powód do zmiany pracy. Niemal połowa specjalistów IT przyznaje, że nie czuje się związana z firmą, w której obecnie pracuje. Dane z badania wskazują, że 52 proc. pracowników branży ma poczucie, że nie ma realnego wpływu na to, co dzieje się w firmie. Dodatkowo, prawie połowa respondentów deklaruje, że ich zdaniem styl zarządzania w organizacjach jest nieodpowiedni.
Biorąc pod uwagę deficyt 600 tysięcy pracowników IT w Europie, istotna jest efektywna rekrutacja i zapewnienie im odpowiednich warunków do rozwoju, by chcieli świadczyć swoje usługi dla rodzimych firm.
Rekruterzy oczami kandydatów
Juniorzy – początkujący w IT – negatywnie oceniają proces rekrutacji oraz zaangażowanie i przygotowanie rekruterów. Z raportu*, przygotowanego przez No Fluff Jobs wynika, że połowa stawiających w branży IT swoje pierwsze kroki chciałaby uzyskać informacje o wynagrodzeniu, podczas gdy 87 proc. rekrutujących nie udziela tych informacji, a 30 proc. respondentów ocenia, że przekazywane dane są niewystarczające. Juniorzy chcą także otrzymać informację zwrotną po zakończonym procesie rekrutacji – taką potrzebę deklaruje aż 90 proc. badanych. Negatywnie oceniają oni również świadomość rekruterów na temat specyfiki branży, stanowisk oraz technologii – 42 proc. respondentów przyznaje, że rekruterzy nie posiadają odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, a 34 proc. juniorów twierdzi, że osoby prowadzące rekrutację zadają nieadekwatne pytania podczas rozmów kwalifikacyjnych.
– Niedobór specjalistów i specjalistek IT jest problemem globalnym. Agencja rządowa Bureau of Labor Statistics podaje, że z początkiem tego roku brakowało 40 mln wykwalifikowanych pracowników na całym świecie. Do 2030 r. liczba ta ma wzrosnąć do 85,2 mln. Dla Polski kluczowa staje się atrakcyjność rynku IT regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Bliskość kulturowa zdecydowanie ułatwi kandydat(k)om z tego obszaru wdrażanie się w struktury zespołów projektowych, zaś branży HR pomoże usprawnić procesy rekrutacyjne – podsumowuje Magdalena Gawłowska-Bujok COO, No Fluff Jobs.
Efektywniejszy proces rekrutacji w IT
Podczas wydarzenia HR Week, każdego dnia poruszone zostaną aktualne trendy w usprawnianiu procesu rekrutacji, takie jak budowanie dobrych doświadczeń, empatia w sourcingu czy sprawny employer branding. Eksperci opowiedzą również o czynnikach warunkujących skuteczne prowadzenie działań wizerunkowych oraz o tym, jak istotne są kultura dialogu w organizacji i relacje z byłymi już pracownikami.
Wydarzenie potrwa 5 dni, podczas których uczestnicy będą mogli wziąć udział w dyskusjach i prelekcjach przeprowadzonych przez przedstawicieli firmy No Fluff Job oraz ekspertów-praktyków z branży HR – m.in. Maję Gojtowską, Pawła Zdziecha, Magdalenę Brylską i Karolinę Latus.
Udział w HR Week jest bezpłatny. Każdy z uczestników, po rejestracji otrzyma także przygotowany przez No Fluff Jobs raport dotyczący przyszłości HR w IT. Zapisy oraz agenda wydarzenia dostępne są na stronie wydarzenia.
* „Junior Candidate Experience 2021”, No Fluff Jobs
**„Specjaliści IT w Europie Środkowo-Wschodniej”, No Fluff Jobs
*** "Kultura organizacyjna w IT. Jakich szefów cenią specjaliści z branży?", No Fluff Jobs

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.