Komunikaty PR

5G: Europa zostaje w tyle wyścigu

2021-10-01  |  12:00
Do pobrania Notka ( 0.2 MB )

Choć od komercyjnego debiutu technologii 5G minęły już trzy lata, a oferowane przez nią możliwości stanowią obietnicę nowej ery, spodziewany przełom wciąż się nie dokonał. W świetle badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę YouGov, partnera polskiej agencji badawczej Inquiry, rozszerzona rzeczywistość, pojazdy autonomiczne, inteligentne miasta czy internet rzeczy na szeroką skalę będą musiały jeszcze poczekać.

Zgodnie z raportem International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G dziś tylko co piąty Polak deklaruje, że posiadany przez niego smartfon ma dostęp do tego rodzaju łączności, a kolejne 20 proc. nie potrafi udzielić odpowiedzi na to pytanie. Podobne wyniki i tak pozwalają Polsce wyprzedzić w rankingu takie kraje Europy Zachodniej jak Niemcy (17 proc. posiadaczy odpowiedniego sprzętu), Wielka Brytania (16 proc.) czy Francja (również 16 proc.). Wśród państw o najwyższym wskaźniku użytkowników 5G wyróżnić można przede wszystkim Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hong Kong, Indonezję i Indie. Wyraźna dysproporcja między regionami sprawia, że eksperci wróżą zmiany na światowym rynku innowacji. Zamiast Doliny Krzemowej siedziby nowych gigantów technologicznych znajdą się w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.

W wielu krajach, szczególnie w Azji, konsumenci są podekscytowani możliwościami oferowanymi przez 5G. Ale na innych rynkach ludzie są obojętni, a nawet zaniepokojeni. Trzeba jasno powiedzieć, że takie postawy, obecne również w Polsce, stawiają nas na przegranym miejscu w światowym wyścigu technologicznym – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry, jedynego partnera firmy YouGov w Polsce.

Dane zebrane i opracowane przez YouGov sugerują, że europejscy i amerykańscy operatorzy sieci nie wykorzystali w pełni promocyjnego potencjału technologii, a świadomość dotycząca dostępności i funkcjonalności 5G wciąż jest niska. Globalnie aż 23 proc. respondentów nie wie, w jaki sposób nowy standard łączności miałby wpływać na doświadczenia towarzyszące korzystaniu z internetu. Jednocześnie oznacza to, że kiedy firmy położą większy nacisk na komunikację swoich ofert, zainteresowanie technologią prawdopodobnie szybko wzrośnie.

Wraz z popularnością łączności 5G wzrasta jednak także zaniepokojenie związane z jej wykorzystaniem. Grupą, która wyrażała najwięcej wątpliwości wobec technologii, byli respondenci w wieku od 25 do 34 lat. Wśród wymienianych przez nich obaw znaleźć można zarówno te dotyczące prywatności, bezpieczeństwa wykorzystania danych czy wzrostu podaży energetycznej, jak i związku między 5G a szczepionkami na COVID-19. Spośród siedemnastu ujętych w raporcie YouGov krajów do najczęściej zmartwionych potencjalnymi zagrożeniami należą mieszkańcy Indii (53 proc.), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (48 proc.) i Chin (41 proc.). Najbardziej entuzjastyczni okazali się Brytyjczycy (tylko 18 proc. wyrażających obawy), Duńczycy (20 proc.) oraz Polacy (22 proc.).

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.