5G: Europa zostaje w tyle wyścigu
Choć od komercyjnego debiutu technologii 5G minęły już trzy lata, a oferowane przez nią możliwości stanowią obietnicę nowej ery, spodziewany przełom wciąż się nie dokonał. W świetle badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę YouGov, partnera polskiej agencji badawczej Inquiry, rozszerzona rzeczywistość, pojazdy autonomiczne, inteligentne miasta czy internet rzeczy na szeroką skalę będą musiały jeszcze poczekać.
Zgodnie z raportem International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G dziś tylko co piąty Polak deklaruje, że posiadany przez niego smartfon ma dostęp do tego rodzaju łączności, a kolejne 20 proc. nie potrafi udzielić odpowiedzi na to pytanie. Podobne wyniki i tak pozwalają Polsce wyprzedzić w rankingu takie kraje Europy Zachodniej jak Niemcy (17 proc. posiadaczy odpowiedniego sprzętu), Wielka Brytania (16 proc.) czy Francja (również 16 proc.). Wśród państw o najwyższym wskaźniku użytkowników 5G wyróżnić można przede wszystkim Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hong Kong, Indonezję i Indie. Wyraźna dysproporcja między regionami sprawia, że eksperci wróżą zmiany na światowym rynku innowacji. Zamiast Doliny Krzemowej siedziby nowych gigantów technologicznych znajdą się w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.
W wielu krajach, szczególnie w Azji, konsumenci są podekscytowani możliwościami oferowanymi przez 5G. Ale na innych rynkach ludzie są obojętni, a nawet zaniepokojeni. Trzeba jasno powiedzieć, że takie postawy, obecne również w Polsce, stawiają nas na przegranym miejscu w światowym wyścigu technologicznym – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry, jedynego partnera firmy YouGov w Polsce.
Dane zebrane i opracowane przez YouGov sugerują, że europejscy i amerykańscy operatorzy sieci nie wykorzystali w pełni promocyjnego potencjału technologii, a świadomość dotycząca dostępności i funkcjonalności 5G wciąż jest niska. Globalnie aż 23 proc. respondentów nie wie, w jaki sposób nowy standard łączności miałby wpływać na doświadczenia towarzyszące korzystaniu z internetu. Jednocześnie oznacza to, że kiedy firmy położą większy nacisk na komunikację swoich ofert, zainteresowanie technologią prawdopodobnie szybko wzrośnie.
Wraz z popularnością łączności 5G wzrasta jednak także zaniepokojenie związane z jej wykorzystaniem. Grupą, która wyrażała najwięcej wątpliwości wobec technologii, byli respondenci w wieku od 25 do 34 lat. Wśród wymienianych przez nich obaw znaleźć można zarówno te dotyczące prywatności, bezpieczeństwa wykorzystania danych czy wzrostu podaży energetycznej, jak i związku między 5G a szczepionkami na COVID-19. Spośród siedemnastu ujętych w raporcie YouGov krajów do najczęściej zmartwionych potencjalnymi zagrożeniami należą mieszkańcy Indii (53 proc.), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (48 proc.) i Chin (41 proc.). Najbardziej entuzjastyczni okazali się Brytyjczycy (tylko 18 proc. wyrażających obawy), Duńczycy (20 proc.) oraz Polacy (22 proc.).

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.