Komunikaty PR

5 najważniejszych trendów technologicznych w biznesie – raport firmy Endava

2023-04-28  |  08:00
Biuro prasowe

Firmy nie zawsze są w pełni świadome korzyści płynących z zastosowania nowych technologii, ale wiedzą jedno: potrzebują ich, aby przetrwać. W obliczu potencjalnego spowolnienia gospodarczego wybór właściwej innowacji może zadecydować o tym, czy biznes będzie rozwijać się w szybkim i stabilnym tempie, czy zostanie w tyle za konkurencją.

Zaufanie społeczeństwa wobec technologii plasuje się aktualnie na najwyższym od dawna poziomie. Jak pokazuje raport Fundacji Digital Poland, około 80% Polaków uważa, że cyfryzacja może pomóc w rozwiązaniu najważniejszych problemów naszego kraju. Jednocześnie dane PwC sugerują, że blisko 6 na 10 szefów firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy więcej inwestować w działania związane z wdrażaniem nowych technologii.

Jednak wybór odpowiedniej technologii, która umożliwi firmie osiągnięcie stabilnego sukcesu, nie jest łatwą decyzją. Podążanie za najnowszymi trendami wymaga przebrnięcia przez szum informacyjny złożony z wielu różnych opinii, błędnych wskazówek i technicznego żargonu. W efekcie trudno zrozumieć, które z rozwijających się innowacji rzeczywiście będą istotne dla danego przedsiębiorstwa.

W które technologie najczęściej planują inwestować firmy? Endava, globalny dostawca usług IT, zdecydowała się wyjść poza sferę hipotez, sprawdzając realne zainteresowanie poszczególnymi innowacjami. W rezultacie badania przeprowadzonego wśród 700 klientów firmy z całego świata powstał raport „Emerging Tech Unpacked”.

– Okazuje się, że firmy są teraz znacznie bardziej ostrożne przy podejmowaniu decyzji technologicznych. Nie kierują się tylko tym, jak wiele mówi się o danej innowacji. Zamiast tego decydują się na wybór rozwiązań, patrząc z perspektywy tego, co faktycznie przyniesie korzyści ich klientom – mówi Paweł Jankowski, Delivery Location Manager (Łódź i Warszawa) w Endavie.

– Aktualnie menedżerowie mają do dyspozycji wiele możliwości, szczególnie że cały czas obserwujemy pojawianie się nowych trendów. W efekcie wielu z nich uważa, że najlepszą możliwością jest „przeczekanie” tematu i powrót do rozmowy po tym, gdy zobaczą, w jaki sposób dana technologia jest rzeczywiście wykorzystywana przez ich konkurencję. Ale z drugiej strony, szybkie podjęcie świadomej decyzji daje im możliwość zwiększenia efektywności prowadzonej działalności. To z kolei oznacza, że nie będą musieli próbować dorównać konkurencji – bo już dawno będą przed nią – mówi Marta Lyczmańska, Delivery Location Manager (Gdańsk i Wrocław) w Endavie.

Oto aktualnie najważniejsze technologie i innowacje przyspieszające rozwój biznesu, według raportu Endavy:

  • Automatyzacja napędzana przez AI. Firmy codziennie dostrzegają nowe zastosowania AI. Tylko 4% ankietowanych liderów nie zna tej technologii, a jeszcze mniej uważa ją za nieistotną dla ich biznesu. Wygląda na to, że narzędzia oparte o AI staną się wkrótce codziennym elementem kultury firmowej na całym świecie.
  • Big data i analityka predykcyjna. To dwa z trzech obszarów, które wydają się najważniejszym priorytetem dla przedsiębiorstw, ponieważ obie technologie zostały już wdrożone przez około 40% badanych organizacji. Trudno jest prowadzić firmę w czasach zdominowanych przez nieprzewidywalność, gdy nie ma ona dostępu do dokładniejszych informacji na temat stanu firmy czy możliwości przewidywania różnych scenariuszy biznesowych.
  • Cyfrowe ekosystemy. 4 na 10 przedsiębiorstw uważa, że wprowadzanie innowacji w tych obszarach ma duże znaczenie dla ich biznesu, głównie ze względu na możliwość zwiększenia efektywności operacyjnej, przyciągnięcia większej liczby klientów i zwiększenia niezawodności systemów IT. Tylko 10% organizacji deklaruje całkowity brak strategii wdrażania cyfrowych ekosystemów.
  • Environmental, Social and Governance (ESG) to obszar znany 70% organizacji, a 66% z nich wdrożyło już jakąś strategię ESG lub jest w trakcie tego procesu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rozwój tego trendu wynika przede wszystkim z najnowszych regulacji, które wymagają od większych firm raportowania ich wpływu na lokalne środowisko.
  • Technologia ta kojarzona jest głównie z kryptowalutami, ale jej potencjał może być znacznie większy niż tylko cyfrowe aktywa. Dane wskazują, że tylko 1 na 10 badanych firm w ogóle nie wie, czym jest Web3, a 66% przedsiębiorstw uważa, że ten obszar może mieć znaczenie dla ich inicjatyw.

 

Można śmiało powiedzieć, że to właśnie te 5 kluczowych obszarów będzie najważniejszych dla biznesu w 2023 roku i nadchodzących latach. Ale czy polskie firmy skorzystają z szansy oferowanej przez nie? To decyzja, którą mogą podjąć tylko one. I najlepiej, aby zrobiły to jak najszybciej, aby utrzymać przewagę konkurencyjną w niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym.

Więcej informacji na temat wszystkich 13 kluczowych trendów, inicjatyw i koncepcji technologicznych, a także poziomu ich adopcji przez przedsiębiorstwa na całym świecie, można znaleźć w raporcie „Emerging Tech Unpacked” opracowanym przez Endavę, globalnego lidera w zakresie przyspieszenia transformacji cyfrowej i zwinnego tworzenia oprogramowania.

materiały prasowe / Endava

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.