Komunikaty PR

4 kroki do godnej zaufania sztucznej inteligencji

2023-07-26  |  17:00
Biuro prasowe

 

Firmy, które mogą wykazać się odpowiedzialnym i etycznym wdrożeniem AI mają większe szanse na sukces. Społeczeństwo oczekuje, że biznes będzie działał w sposób etyczny i kompetentny. Wg danych Edelman Trust Barometer 2023 aż 63% konsumentów wspiera marki, które działają zgodnie z ich przekonaniami i wartościami – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz firmy. Przykład stanowią wyniki badania Capgemini - 62% konsumentów pokłada większe zaufanie w firmach, których rozwiązania AI postrzegają jako etyczne. 59% konsumentów wykazuje wobec nich wyższą lojalność, a 55% kupuje więcej ich produktów, zapewniając wysokie oceny i pozytywne opinie w mediach społecznościowych. Zaufanie konsumentów do odpowiedzialnego wykorzystywania nowości technologicznych przez organizacje ma zasadnicze znaczenie dla dalszego sukcesu biznesowego.

Godna zaufania AI, czyli jaka?

Niezamierzone szkody często występują z powodu braku świadomości, wiedzy specjalistycznej lub planowania. Bez przygotowania odpowiednich standardów, twórcy i użytkownicy AI mogą utrwalać dyskryminację i wykorzystywanie określonych grup społecznych.

Trustworthy AI (godna zaufania sztuczna inteligencja) to modele zaprojektowane, opracowane i wdrożone z myślą o człowieku i we współpracy z grupami docelowymi tworzonego rozwiązania. Oznacza to zapewnienie bezpieczeństwa, niezawodności i etycznych praktyk na każdym kroku tworzenia AI oraz po wdrożeniu tej technologii w firmie. Organizacje stosujące i tworzące godne zaufania innowacje mają większe szanse na odniesienie sukcesu komercyjnego, także poprzez większe możliwości reagowania na presję zewnętrzną w zakresie ESG. Ponadto organizacje te mogą i powinny stanowić wzór branżowych dobrych praktyk oraz inspirację dla legislatorów w zakresie sztucznej inteligencji – tylko w ten sposób firmy mogą utrzymać swoją ekspercką pozycję na tym niezwykle konkurencyjnym rynku.

Aby ustandaryzować wdrażane godnej zaufania sztucznej inteligencji, firma SAS opracowała wskazówki, które pozwolą każdej firmie przygotować się do odpowiedzialnego tworzenia innowacji.

„Przede wszystkim organizacja musi zdefiniować wartości, z którymi się identyfikuje. Wiąże się to z otwartością w komunikacji z partnerami biznesowymi, inwestorami i konsumentami, co wymaga opracowania kompleksowej strategii. Potrzebny jest również stały nadzór, aby zapewnić zgodność ze strategią, spójność działania oraz wspierać kulturę godnej zaufania AI na każdym poziomie organizacji” – komentuje Piotr Rozenbajgier, Data Science & Engineering Lead w SAS.

Raport „A Comprehensive Approach to Trustworthy AI Governance” syntetyzuje wiedzę i prawie 50-letnie doświadczenie lidera rynku analityki i sztucznej inteligencji i w prosty sposób przedstawia 4 najważniejsze kroki dla zapewnienia godnej zaufania sztucznej inteligencji:

Krok pierwszy: przejrzystość w zarządzaniu

Pierwszym krokiem musi być ustanowienie systemu nadzoru, który obejmie zarządzanie sztuczną inteligencją, strategię i formułowanie zasad pracy z AI. Polityka ta musi głęboko czerpać z wewnętrznych wartości firmy. Tylko w ten sposób można zapewnić klientów i konsumentów o odpowiedzialnym podejściu do innowacji i autentyczności organizacji.

„Wdrażanie innowacji wymaga jasnej i zrozumiałej komunikacji - zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Przejrzystość pomaga zrozumieć, w jaki sposób podejmowane są decyzje. Firmy wdrażające AI powinny komunikować schematy działania algorytmów, a także informować, w jaki sposób działają ich systemy oparte na danych” wskazuje Piotr Rozenbajgier.

Krok drugi: zgodność z branżowymi przepisami

Przed wdrożeniem systemów AI, niezbędna jest również znajomość prawa i gotowość do przestrzegania przepisów. Organizacje potrzebują odpowiedniego systemu zarządzania jakością wdrażanych i udostępnianych technologii oraz strategii łagodzenia kryzysów wynikających z nieprawidłowego korzystania z AI.

„Odpowiednie przygotowanie pozwala firmie szybciej reagować w kryzysowych sytuacjach, co pozwoli ograniczyć ewentualne straty i utrzymać zaufanie interesariuszy” – komentuje ekspert SAS.

Krok trzeci: opracowanie odpowiednich schematów działania

Odpowiednie procedury dotyczące AI i zarządzania danymi są koniecznością. Jeśli firma powoła radę ds. AI, to muszą również powstać ramy, w których nowopowstały organ będzie dokonywał przeglądu systemów. Zasady te powinny być praktyczne, wykonalne i łatwe do wdrożenia.

W miarę ewolucji organizacji prawdopodobne zostaną dodane nowe rozwiązania i oprogramowanie od różnych dostawców. Firmy powinny również oceniać potencjalnych kontrahentów pod kątem spójności ze swoimi zasadami.

Krok czwarty: wypracowanie odpowiedniej kultury w firmie

Pracownicy są istotnym elementem wspierającym godne zaufania środowisko AI. Kluczowe jest wspieranie wspólnych wartości, które są zgodne z zasadami i strategią organizacji. Tworzy to kulturę, w której pracownicy czują się kompetentni i upoważnieni do angażowania się w tworzenie jeszcze lepszej technologii AI.

„Takie podejście pozwala budować profesjonalizm i pokazuje wyraźne zaangażowanie w odpowiedzialne innowacje w perspektywie długoterminowej” – podsumowuje Piotr Rozenbajgier.

Wraz z rozkwitem rynku AI, warto zastanowić się nad jego przyszłością

Zgodnie z prognozami IDC, rynek AI będzie dynamicznie wzrastał przynajmniej do 2026 roku, a usługi biznesowe i IT w tym czasie będą jednymi z najdynamiczniejszych gałęzi gospodarki. Postawienie na AI już niedługo może okazać się kluczowe w przemyśle czy retailu. Jak wskazuje SAS, warto już dziś zadbać o to, aby budowane rozwiązania były godne zaufania. Tylko w ten sposób można zapewnić warunki do rozwoju, a także bezpieczeństwo firmy oraz jej klientów.

 

Informacja o SAS

SAS jest liderem w zakresie analityki i AI. Dzięki innowacyjnemu oprogramowaniu i profesjonalnym usługom pomaga firmom na całym świecie zamieniać dane w wiedzę. SAS oferuje THE POWER TO KNOW®.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.