2024 rokiem urządzeń rzeczywistości mieszanej. A co przyniesie 2025?
Artykuł napisany przez Maryam Sabour, Head of Business, AR Headsets w Niantic.
Rozszerzona rzeczywistość przez lata była rozwijana w cieniu innych technologii, ale teraz nadszedł czas, by wyszła na pierwszy plan. Na naszych oczach debiutują urządzenia, które mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z technologii. Apple Vision Pro, Meta Quest 3 czy Snap Spectacles to tylko niektóre z przykładów sprzętu, który redefiniuje osobiste doświadczenie technologiczne. Rok 2024 zapisał się w historii jako czas triumfu urządzeń VR, AR i mixed reality.
Niantic odgrywa istotną rolę w tej rewolucji. Wiemy, że sam sprzęt to za mało, by rzeczywistość mieszana stała się codziennością – kluczem jest angażująca treść. Dlatego nasza flagowa gra „Peridot” w rozszerzonej rzeczywistości została dostosowana do najnowszych urządzeń. Współpracujemy z wiodącymi producentami, aby wspólnie wyznaczać nowe standardy technologii i tworzyć treści, które na nowo definiują interakcję między światem cyfrowym a rzeczywistym.
Co ciekawe, technologia przestrzenna zaczyna interesować nie tylko konsumentów, ale również biznes. Intensywnie pracujemy nad narzędziami, które pozwolą firmom tworzyć lokalizacyjne doświadczenia AR – łączące cyfrowy i rzeczywisty świat w sposób naturalny i intuicyjny.
Czego możemy się spodziewać po 2025 roku?
1. Więcej urządzeń na horyzoncie
Obecne na rynku sprzęty to dopiero początek. Meta zapowiedziała premierę Oriona – swoich okularów z funkcjami rzeczywistości rozszerzonej. Możemy być pewni, że to nie jedyna innowacja, która zadebiutuje w nadchodzącym roku. Kluczowe będzie jednak nie tylko rozwijanie sprzętu, ale także projektowanie nowych, fascynujących doświadczeń, które uczynią te technologie bardziej dostępnymi i użytecznymi na co dzień.
2. Dostęp do kamer
W miarę dojrzewania platform możemy spodziewać się większej integracji technologii zewnętrznych, takich jak dostęp do kamer zewnętrznych czy nowe sposoby łączenia urządzeń. Dla Niantic przyszłość lokalizacyjnej rzeczywistości rozszerzonej jest szczególnie ekscytująca – wyobraźmy sobie świat, w którym możemy nosić okulary AR, by razem odkrywać miasta, lasy czy plaże. To właśnie takie doświadczenia, które łączą świat fizyczny z cyfrowym, są naszą wizją przyszłości.
3. AI jako katalizator zmian
Sztuczna inteligencja już teraz zmienia zasady gry – pozwala wirtualnym postaciom realistycznie wchodzić w interakcje z otoczeniem, a smart okularom daje nowe możliwości, które przekładają się na ich większą atrakcyjność dla przeciętnego użytkownika. W połączeniu z okularami i nowymi immersyjnymi doświadczeniami, AI przyspieszy adaptację tych technologii na szeroką skalę.
4. Inteligencja przestrzenna
Urządzenia oparte na sztucznej inteligencji potrzebują trójwymiarowej mapy świata, aby naprawdę wspierać użytkowników. Takie mapy pozwalają nie tylko na trwałe zakotwiczenie treści AR, ale również na współdzielenie tych samych doświadczeń przez wielu użytkowników. Wyobraźmy sobie gry, nawigację czy interakcje z otoczeniem, które są bardziej intuicyjne i dopasowane do realiów użytkownika.
Nie mogę się doczekać postępów w technologii mixed reality, które przyniesie rok 2025! Dzięki innowacyjnej pracy firm i deweloperów możemy spodziewać się nowych urządzeń i doświadczeń, które jeszcze bardziej połączą światy cyfrowy i fizyczny, pozwalając nam eksplorować i łączyć się w jeszcze bardziej immersyjny sposób.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.