Komunikaty PR

Technologie w edukacji - jak będzie kształtował się rynek EdTech w 2023 roku?

2023-01-31  |  16:00
Biuro prasowe

Rozwój cyfrowych narzędzi sprawia, że globalny rynek EdTech jest w ciągłym procesie kształtowania się i rozwoju. W jakim kierunku będą zmierzać globalni gracze w tej branży w 2023 roku? Eksperci wskazują m.in. na wzrost inwestycji w technologie, dalszą popularyzację nauki opartej na grywalizacji oraz rozwój Nano Learningu.

W 2022 roku sektor EdTech wyceniany był na ponad 125 miliardów USD, a prognozy mówią o wzroście jego wartości do niemal 233 miliardów USD do 2027 r., co pokazuje ogromny potencjał w tej branży[1]. Jakie kroki będą podejmować firmy działające na tym rynku, aby budować swoją przewagę konkurencyjną? 

Wzrost inwestycji w technologie

Max Azarov, założyciel i CEO platformy edukacyjnej Novakid, wskazuje, że główne podmioty na rynku EdTech - szkoły, instytucje szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstwa i rządy - przyjmą bardziej zdecydowane strategie wdrażania technologii, które mają ułatwić nauczanie mieszane i pracę zdalną. 

Według raportu Owl Ventures Education Outcomes Report 2022 [2] w ciągu następnej dekady na rynek pracy wejdzie dodatkowe 800 milionów absolwentów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz 350 milionów absolwentów szkół policealnych, napędzając bezprecedensowy popyt na rozwiązania w zakresie podnoszenia i przekwalifikowywania umiejętności. Biorąc pod uwagę ten potencjał wzrostu, sektor EdTech nadal będzie przyciągał znaczące inwestycje - dodaje Max Azarov. 

Większy nacisk na personalizację edukacji

Technologie, takie jak sztuczna inteligencja i maszynowe uczenie, rozwijają się i przenikają do coraz większej liczby platform edukacyjnych. Umożliwia to m.in. automatyzację personalizacji edukacji na dużą skalę. Według Nitina Ramrakhyaniego, wiceprezesa ds. produktu w firmie Novakid, personalizacja oparta na technologii zapewni uczniom możliwość tworzenia preferowanych doświadczeń, ponieważ docelowo nauka powinna sprawiać wrażenie zabawy, a definicja zabawy jest inna dla każdego. 

W Novakid stosujemy już personalizację w znaczącym zakresie, m.in. określamy preferencje kursantów, styl uczenia się oraz dopasowujemy uczniów do nauczycieli na podstawie ich konkretnych umiejętności i osobowości. Jednak większość procesu personalizacji odbywa się obecnie w sposób niezautomatyzowany. Dążymy do tego, aby oparte na sztucznej inteligencji rozwiązania do uczenia maszynowego i silniki rekomendacji analizowały zachowania użytkowników na platformie i automatycznie tworzyły  spersonalizowane zalecenia w celu doskonalenia określonych umiejętności, ulepszenia procesu uczenia się i poprawy wyników - kontynuuje Ramrakhyani.

Nauka skoncentrowana na uczniu  

Coraz częściej wskazuje się na wysoką efektywność nauczania asynchronicznego, zakładającego umożliwienie uczniom nauki we własnym tempie. Szeroko rozwinięte w branży EdTech rozwiązania do samodzielnej praktyki pozwalają kursantom pracować samodzielnie, a następnie wykorzystać pozostały czas na lekcje lub bezpośrednie zajęcia z nauczycielem. To wszystko wpływa na rozwój nowego modelu w EdTech - “samouczenia się z przewodnikiem”, w którym nauczyciele nadal kierują procesem, zalecając ścieżki uczenia się i zapewniając wsparcie, ale uczniowie zachowują większą autonomię, mając swobodę i elastyczność w kształtowaniu swoich doświadczeń. Trend ten już dostrzegają platformy e-learningowe, np. w Novakid, dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i chatboty, prowadzone są działania zmierzające do tego, aby użytkownicy spędzali 70 proc. czasu na platformie na samodzielnej nauce, a tylko 30 proc. czasu na lekcjach wspomaganych przez nauczyciela. 

Grywalizacja motywatorem edukacyjnym

Gamifikacja i uczenie się oparte na grach będą nadal wyraźnym trendem. Ich siłą napędową są takie czynniki, jak rosnąca potrzeba poprawy doświadczeń edukacyjnych w celu uzyskania dobrych wyników, coraz popularniejsze zjawisko przedkładania nauki nad oceny, oraz zwiększone korzystanie z urządzeń mobilnych. Badanie przeprowadzone przez Taylor i Francis[3] wskazuje, że 67 proc. uczniów uznaje kursy, w których stosowana jest grywalizacja za bardziej motywujące niż tradycyjne metody prowadzenia zajęć. Efekty uczenia się opartego na grach są dostrzegalne w bardzo szerokim zakresie. Badania pokazują, że pracownicy, którzy brali udział w procesie wdrożeniowym do firmy uwzględniającym elementy grywalizacji, są bardziej efektywni. 

Nauka w wielkim skrócie, czyli Nano Learning

Na 2023 rok prognozuje się również rozwój Nano Learningu, czyli koncepcji nauczania poprzez bardzo małe fragmenty przekazywanej wiedzy. Jest to system, który dostarcza uczniom zwięzłej dawki informacji do przyswojenia w formie np. krótkich filmów czy nagrań dźwiękowych. Ten styl uczenia się “na jeden kęs” jest przeznaczony zwłaszcza dla pokolenia Z, co wynika z tego, że są to osoby, których przeciętny czas skupienia uwagi jest bardzo krótki. Kursy nano-learningowe trwają zwykle od dwóch do dziesięciu minut i stanowią indywidualny program. 

Zgodnie z prognozami 2023 rok w branży EdTech upłynie z jednej strony pod znakiem kontynuacji trendów, które już od kilku lat kształtowały ten rynek, jak np. stosowanie grywalizacji. Z drugiej strony przewidywane znaczące inwestycje w ten sektor mogą przynieść implementację dotąd niestosowanych rozwiązań, wyznaczających nowy kierunek jego rozwoju. 

[1]https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/educational-technology-ed-tech-market-1066.html?gclid=Cj0KCQiA8aOeBhCWARIsANRFrQEcLXx_b60NCUcBiLUx3VsTdhaIFmwXrZo3INAapdS9Anz1TJGH_YEaAqWgEALw_wcB

[2]https://owlvc.com/outcomes.php

[3]https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08832323.2018.1490687?journalCode=vjeb20

[4]International Journal of Human-Computer Studies, “The effect of challenge-based gamification on learning: An experiment in the context of statistics education”, NZ Legaki & Nannan Xi (December 2020). 

Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. Oficjalna strona: www.novakid.pl 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25 Biuro prasowe
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji
Edukacja AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
2024-12-12 | 13:00

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej

Zespół AGH Space Systems wygrał prestiżowe zawody łazików marsjańskich w USA. Uczelnia świętuje ten ogromny sukces i konsekwentnie prowadzi wieloetapową transformację
Edukacja Acer i Google wspierają współczesną edukację
2024-12-04 | 11:30

Acer i Google wspierają współczesną edukację

Acer i Google wspierają współczesną edukację – zapraszają nauczycieli na webinar o sztucznej inteligencji Wychodząc naprzeciw wyzwaniom współczesnej edukacji, Acer

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ochrona środowiska

Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce

Trend certyfikowania budynków już od wielu lat jest obecny na rynku komercyjnym i dotyczy głównie biurowców i nieruchomości logistycznych. Teraz coraz mocniej wchodzi także do segmentu mieszkań. Liczba certyfikatów dla tego typu inwestycji rośnie, co ma związek z rosnącą świadomością ekologiczną mieszkańców oraz ich chęcią ograniczania kosztów eksploatacji mieszkań.

Zdrowie

Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem

Polacy z jednej strony wykazują już sporą świadomość problemu, jakim są choroby mózgu – jedna czwarta ma w swoim otoczeniu osoby dotknięte takim problemem. Z drugiej strony system nie odpowiada rosnącym potrzebom. Specjalistów jest zbyt mało, więc kolejki do neurologów czy psychiatrów się wydłużają. Alternatywą pozostaje korzystanie z wizyt komercyjnych, ale nie każdego na to stać. Towarzystwa naukowe i organizacje pozarządowe są zgodne co do tego, że potrzebne są nie tylko krajowe strategie, ale i europejski plan dla chorób mózgu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.