Komunikaty PR

Technologie w edukacji - jak będzie kształtował się rynek EdTech w 2023 roku?

2023-01-31  |  16:00
Biuro prasowe

Rozwój cyfrowych narzędzi sprawia, że globalny rynek EdTech jest w ciągłym procesie kształtowania się i rozwoju. W jakim kierunku będą zmierzać globalni gracze w tej branży w 2023 roku? Eksperci wskazują m.in. na wzrost inwestycji w technologie, dalszą popularyzację nauki opartej na grywalizacji oraz rozwój Nano Learningu.

W 2022 roku sektor EdTech wyceniany był na ponad 125 miliardów USD, a prognozy mówią o wzroście jego wartości do niemal 233 miliardów USD do 2027 r., co pokazuje ogromny potencjał w tej branży[1]. Jakie kroki będą podejmować firmy działające na tym rynku, aby budować swoją przewagę konkurencyjną? 

Wzrost inwestycji w technologie

Max Azarov, założyciel i CEO platformy edukacyjnej Novakid, wskazuje, że główne podmioty na rynku EdTech - szkoły, instytucje szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstwa i rządy - przyjmą bardziej zdecydowane strategie wdrażania technologii, które mają ułatwić nauczanie mieszane i pracę zdalną. 

Według raportu Owl Ventures Education Outcomes Report 2022 [2] w ciągu następnej dekady na rynek pracy wejdzie dodatkowe 800 milionów absolwentów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz 350 milionów absolwentów szkół policealnych, napędzając bezprecedensowy popyt na rozwiązania w zakresie podnoszenia i przekwalifikowywania umiejętności. Biorąc pod uwagę ten potencjał wzrostu, sektor EdTech nadal będzie przyciągał znaczące inwestycje - dodaje Max Azarov. 

Większy nacisk na personalizację edukacji

Technologie, takie jak sztuczna inteligencja i maszynowe uczenie, rozwijają się i przenikają do coraz większej liczby platform edukacyjnych. Umożliwia to m.in. automatyzację personalizacji edukacji na dużą skalę. Według Nitina Ramrakhyaniego, wiceprezesa ds. produktu w firmie Novakid, personalizacja oparta na technologii zapewni uczniom możliwość tworzenia preferowanych doświadczeń, ponieważ docelowo nauka powinna sprawiać wrażenie zabawy, a definicja zabawy jest inna dla każdego. 

W Novakid stosujemy już personalizację w znaczącym zakresie, m.in. określamy preferencje kursantów, styl uczenia się oraz dopasowujemy uczniów do nauczycieli na podstawie ich konkretnych umiejętności i osobowości. Jednak większość procesu personalizacji odbywa się obecnie w sposób niezautomatyzowany. Dążymy do tego, aby oparte na sztucznej inteligencji rozwiązania do uczenia maszynowego i silniki rekomendacji analizowały zachowania użytkowników na platformie i automatycznie tworzyły  spersonalizowane zalecenia w celu doskonalenia określonych umiejętności, ulepszenia procesu uczenia się i poprawy wyników - kontynuuje Ramrakhyani.

Nauka skoncentrowana na uczniu  

Coraz częściej wskazuje się na wysoką efektywność nauczania asynchronicznego, zakładającego umożliwienie uczniom nauki we własnym tempie. Szeroko rozwinięte w branży EdTech rozwiązania do samodzielnej praktyki pozwalają kursantom pracować samodzielnie, a następnie wykorzystać pozostały czas na lekcje lub bezpośrednie zajęcia z nauczycielem. To wszystko wpływa na rozwój nowego modelu w EdTech - “samouczenia się z przewodnikiem”, w którym nauczyciele nadal kierują procesem, zalecając ścieżki uczenia się i zapewniając wsparcie, ale uczniowie zachowują większą autonomię, mając swobodę i elastyczność w kształtowaniu swoich doświadczeń. Trend ten już dostrzegają platformy e-learningowe, np. w Novakid, dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i chatboty, prowadzone są działania zmierzające do tego, aby użytkownicy spędzali 70 proc. czasu na platformie na samodzielnej nauce, a tylko 30 proc. czasu na lekcjach wspomaganych przez nauczyciela. 

Grywalizacja motywatorem edukacyjnym

Gamifikacja i uczenie się oparte na grach będą nadal wyraźnym trendem. Ich siłą napędową są takie czynniki, jak rosnąca potrzeba poprawy doświadczeń edukacyjnych w celu uzyskania dobrych wyników, coraz popularniejsze zjawisko przedkładania nauki nad oceny, oraz zwiększone korzystanie z urządzeń mobilnych. Badanie przeprowadzone przez Taylor i Francis[3] wskazuje, że 67 proc. uczniów uznaje kursy, w których stosowana jest grywalizacja za bardziej motywujące niż tradycyjne metody prowadzenia zajęć. Efekty uczenia się opartego na grach są dostrzegalne w bardzo szerokim zakresie. Badania pokazują, że pracownicy, którzy brali udział w procesie wdrożeniowym do firmy uwzględniającym elementy grywalizacji, są bardziej efektywni. 

Nauka w wielkim skrócie, czyli Nano Learning

Na 2023 rok prognozuje się również rozwój Nano Learningu, czyli koncepcji nauczania poprzez bardzo małe fragmenty przekazywanej wiedzy. Jest to system, który dostarcza uczniom zwięzłej dawki informacji do przyswojenia w formie np. krótkich filmów czy nagrań dźwiękowych. Ten styl uczenia się “na jeden kęs” jest przeznaczony zwłaszcza dla pokolenia Z, co wynika z tego, że są to osoby, których przeciętny czas skupienia uwagi jest bardzo krótki. Kursy nano-learningowe trwają zwykle od dwóch do dziesięciu minut i stanowią indywidualny program. 

Zgodnie z prognozami 2023 rok w branży EdTech upłynie z jednej strony pod znakiem kontynuacji trendów, które już od kilku lat kształtowały ten rynek, jak np. stosowanie grywalizacji. Z drugiej strony przewidywane znaczące inwestycje w ten sektor mogą przynieść implementację dotąd niestosowanych rozwiązań, wyznaczających nowy kierunek jego rozwoju. 

[1]https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/educational-technology-ed-tech-market-1066.html?gclid=Cj0KCQiA8aOeBhCWARIsANRFrQEcLXx_b60NCUcBiLUx3VsTdhaIFmwXrZo3INAapdS9Anz1TJGH_YEaAqWgEALw_wcB

[2]https://owlvc.com/outcomes.php

[3]https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08832323.2018.1490687?journalCode=vjeb20

[4]International Journal of Human-Computer Studies, “The effect of challenge-based gamification on learning: An experiment in the context of statistics education”, NZ Legaki & Nannan Xi (December 2020). 

Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. Oficjalna strona: www.novakid.pl 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r. Biuro prasowe
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową

Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.