Szkoła dla... nauczycieli. Tak pracują Architekci Wiedzy
Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
Jak przekazywać wiedzę w nietuzinkowy, interesujący sposób? Jak wykorzystać w nauczaniu nowe technologie i jak wydobyć z uczniów potencjał, który w sobie mają lecz nie zawsze zdają sobie z tego sprawę? Tych wszystkich zagadnień uczą się tym razem… nauczyciele i studenci kierunków pedagogicznych. Uczestnicy projektu „Architekci wiedzy” - szkoła ćwiczeń w Łodzi.
Projekt realizowany jest od 2021 roku przez Szkołę Podstawową Kornelówka-Przystań w Łodzi, prowadzoną przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty. Partnerami merytorycznymi zostały: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz Uczelnia Nauk Społecznych.
Uczestnicy - 56 nauczycieli z ośmiu szkół podstawowych regionu łódzkiego i 15 studentów pedagogiki - przez ponad rok brali udział w warsztatach metodycznych, doskonalących umiejętności zawodowe i wzbogacające warsztat prac, uczestniczyli w lekcjach pokazowych, prowadzonych przez nauczycieli szkoły Kornelówka-Przystań, poznawali zasady metod TIK, aktywizujące współpracę nauczyciela i ucznia z wykorzystaniem technologii.
W ramach Szkoły Ćwiczeń powstała też sieć współpracy między nauczycielami, a każdy z uczestników miał dostęp do profesjonalnej superwizji.
Edukacja XXI wieku. Pomysłowość i technologia
Łódzka Szkoła Ćwiczeń korzystała z doświadczeń podobnego projektu, realizowanego od 2019 roku w Poznaniu. Nauczyciele z Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito, również prowadzonej przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty, podzielili się z łódzkimi koleżankami i kolegami wypracowanym i sprawdzonym modelem. Przeszkolili nauczycieli ze szkoły Kornelówka-Przystań w prowadzeniu zajęć Szkoły Ćwiczeń, pomagali też w początkowej fazie realizacji projektu.
Architekci Wiedzy, czyli łódzka Szkoła Ćwiczeń szkoli nauczycieli i studentów pedagogiki w czterech obszarach: matematycznym, informatycznym, przyrodniczym i językowym. Organizatorzy podkreślają duże zainteresowanie i zaangażowanie nauczycieli z regionu łódzkiego.
- Szkoła Ćwiczeń pokazuje nauczycielom, że podstawę programową realizować można na wiele kreatywnych, pomysłowych i atrakcyjnych sposobów. Podpowiada drogi, którymi można ten cel osiągnąć i uczy korzystania z narzędzi i pomocy dydaktycznych, po które można sięgnąć w codziennej pracy nauczyciela - tłumaczy Joanna Świątek, dyrektor SP Przystań i liderka Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń. - Na uczestnikach Szkoły Ćwiczeń ogromne wrażenie robiło wyposażenie pracowni, ale równie istotna była możliwość uzyskania psychologicznego wsparcia, coachingu i superwizji. Ten obszar okazał się jednym z najlepszych elementów całego projektu. To pokazuje, jak duże są potrzeby w tym zakresie.
Łódzcy Architekci Wiedzy mieli również okazję na żywo zobaczyć i poćwiczyć wykorzystanie najnowszych technologii w dydaktyce. W tym również takich, wspierających nauczanie eksperymentalne.
- W pracowni matematycznej: przyrząd do demonstracji powstawania brył obrotowych, przyrządy i zestawy do nauki rachunku prawdopodobieństwa, Tuba Pitagorasa do nauki tabliczki mnożenia, Karty Grabowskiego, Klocki Numicon czy zestaw do zadań z geometrii i kodowania.
- W pracowni informatycznej zamiast powszechnie wykorzystywanych komputerów PC czy laptopów znalazł się serwer oraz terminale dla uczniów, drukarka 3D, dron, roboty edukacyjne, magiczny dywan i okulary VR.
- W pracowni językowej prezentowane były możliwości zintegrowanego systemu nauki języków obcych: oprogramowania "together" do bezprzewodowej obsługi pracowni, monitor dotykowy z rejestracją dźwięku do 24 stanowisk, umożliwiający podsłuch własny, podsłuch uczniów i dzielenie uczniów na zespoły albo pary.
- W pracowni przyrodniczej oprócz przyrządów do obserwacji pogody, preparatów, mikroskopów, map, modułów i plansz edukacyjnych, kompasów, lornetek, wag szalkowych, apteczki pierwszej pomocy, pryzmatów, zestawów skał i minerałów, zestawy fantomów do nauki udzielania pierwszej pomocy, walizki ekobadacza, do dyspozycji była również zewnętrzna altana, szklarnia i stacja meteorologiczna.
- Nasza szkoła stała się swoistym laboratorium, w którym przyszli i obecni nauczyciele mogą rozwijać swoje kompetencje zawodowe - podkreśla z dumą Joanna Świątek, dyrektor SP Przystań i liderka Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń. - Kornelówka-Przystań stała się miejscem upowszechniania innowacyjnych działań wspierających rozwój kompetencji kluczowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania języków nowożytnych, matematyki, przedmiotów przyrodniczych technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Pierwszy krok zrobiony. Pora na kolejne
Do udziału pierwszej edycji w Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń organizatorzy zaprosili nauczycieli z ośmiu szkół województwa łódzkiego:
- Szkoły Podstawowej nr 4 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 97 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej nr 199 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej nr 162 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej w Bełdowie,
- Szkoły Podstawowej w Starych Skoszewach,
- Pijarskiej Szkoły Podstawowej Królowej Pokoju w Łowiczu,
- Szkoły Podstawowej nr 2 przy Zespole Szkół Specjalnych w Warcie,
- 15 studentów z Uczelni Nauk Społecznych.
Szkoła ćwiczeń oraz partnerzy opracowali i wdrożyli materiały dydaktyczne dla nauczycieli i studentów pedagogiki. Powstało szesnaście scenariuszy lekcji pokazowych w czterech obszarach na dwóch poziomach edukacyjnych. Uczestnicy projektu otrzymują też wsparcie, które będą mogli wykorzystywać w przyszłości.
Szczegółowe podsumowanie projektu organizatorzy zaprezentują 10 marca 2023 roku podczas konferencji „Łódzka Szkoła Ćwiczeń – świadoma edukacja. Nowe inspiracje i działania na przyszłość”, organizowanej w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Już teraz wiadomo jednak, że projekt będzie kontynuowany przez co najmniej pięć kolejnych lat. Do programu zgłosić się będą mogły szkoły z województwa łódzkiego, zaproszenie otrzymają też uczelnie i instytucje edukacyjne oferujące kierunki pedagogiczne. Innowacją na kolejnym etapie projektu będzie zaproszenie do aktywnej współpracy przedstawicieli biznesu. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty i Szkoła Podstawowa Kornelówka-Przystań już pracują nad dalszym harmonogramem działań.
- Sukces Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń pokazuje, jak potrzebne są miejsca, gdzie najnowsze trendy i strategie pedagogiczne, wspierające proces nauczania, podlegają praktycznej weryfikacji - podkreśla Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. - Jako jedyny w kraju podmiot prowadzimy aż cztery takie wzorcowe placówki, cztery Szkoły Ćwiczeń: w Łodzi, Poznaniu, Gdańsku i Nakonowie niedaleko Włocławka. Z tej perspektywy możemy ocenić, że projekt da bardzo dużo całemu systemowi oświaty. Zarówno pod względem nauczania, jak i wyposażania pracowni szkolnych. Cieszę się, że to szkoła Kornelówka-Przystań i wszystkie cztery nasze Szkoły Ćwiczeń są wzorem do naśladowania i wyznaczają nowe trendy.
***
Projekt „Architekci Wiedzy” – szkoła ćwiczeń w Łodzi współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 21 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 7600 dzieci.
OSHEE nawiązuje współpracę z Fundacją SEXEDPL
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.