Szkoła Ćwiczeń dla nauczycieli. Ten model przełamuje schematy
Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
Ćwiczenia z nauczania eksperymentalnego, pokazy innowacyjnych lekcji sposobów nauczania, warsztaty metodyczne i wykorzystanie nowych technologii w szkole. Nauczyciele z pomorskich szkół wzięli udział w projekcie, który pomoże im uatrakcyjnić codzienną pracę z uczniami, dzielić się wzajemnie wiedzą i wspólnie rozwijać warsztat.
56 nauczycieli z jedenastu szkół podstawowych województwa pomorskiego oraz studenci kierunków pedagogicznych wzięli udział w trwającym od stycznia 2021 roku projekcie Szkoła Ćwiczeń Leonardo, prowadzonym przez Publiczną Szkołę Podstawową 29 Leonardo w Gdańsku. Jego celem był rozwój kompetencji i praktyczne wykorzystywanie nowoczesnych, innowacyjnych technik i technologii w prowadzeniu zajęć z czterech obszarów:
- matematycznym,
- przyrodniczym,
- informatycznym
- i językowym.
Podczas projektu, prowadzonego i koordynowanego przez nauczycieli-trenerów z gdańskiej szkoły podstawowej Leonardo, uczestnicy brali udział w zajęciach nauczania eksperymentalnego, lekcjach pokazowych, warsztatach metodycznych oraz organizowali sieci współpracy. Wszystko po to, żeby podnosić warsztat rozwijania kluczowych kompetencji i umiejętności uniwersalnych u uczniów, z którymi pedagodzy pracują na co dzień w swoich szkołach.
W Szkole Ćwiczeń wzięli udział nauczyciele ze:
- Szkoły Podstawowej we Włocławach
- Szkoły Podstawowej nr 7 w Gdańsku
- Szkoły Podstawowej nr 16 w Gdańsku
- Szkoły Podstawowej nr 47 w Gdańsku
- Szkoły Podstawowej w Mirachowie
- Szkoły Podstawowej w Staniszewie
- Szkoły Podstawowej w Kolonii
- Szkoły Podstawowej nr 5 w Redzie
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 8 w Gdańsku
- Szkoły Podstawowej nr 90 w Gdańsku
- Szkoły Podstawowej w Grzybnie
- oraz studenci kierunków pedagogicznych Akademii Ateneum w Gdańsku.
- Szkoła Ćwiczeń w PSP Leonardo w Gdańsku to przede wszystkim wszechstronny i wielokierunkowy rozwój. Projekt pokazał, że do standardowych zagadnień można podejść diametralnie inaczej: z perspektywy otwartości i innowacyjności, pokonując skostniałe metody i podejścia – tłumaczy Paweł Czynszak, wicedyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Leonardo w Gdańsku i koordynator Szkoły Ćwiczeń. - Aktywności wiązały się z przełamywaniem pewnych schematów. Nauczyciele-trenerzy mieli okazję zostać edukatorami innych nauczycieli, natomiast nauczyciele szkół współpracujących i studenci stali się odbiorcami treści edukacyjnych.
Szkoła przyszłości możliwa już dzisiaj
Partnerami projektu było Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Akademia Ateneum w Gdańsku. Nauczyciele Szkoły Ćwiczeń przeszli gruntowne warsztaty organizowane przez Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli zorientowane w dużej mierze na nowoczesnych i nowatorskich metodach.
Zajęcia wspierające nauczanie eksperymentalne realizowane były w nowoczesnych pracowniach, powstałych w ramach projektu w gdańskim Leonardo.
- W pracowni językowej uczestnicy mieli do dyspozycji stanowiska z wbudowanymi systemami odsłuchowymi dla każdego ucznia, kostki do konwersacji, zestawy szybkich treningów językowych, plansze edukacyjne, puzzle i gry gramatyczne oraz zestawy nagrań.
- Pracownia informatyczna oferowała dostęp do zestawów do nauki programowania i robotyki: klocki Lego WeDo 2.0, Lego Spike, roboty Photon, Ozoboty, matę do programowania, puzzle do nauki kodowania a nawet długopisy 3D.
- Pracownia matematyczna została doposażona w magnetyczne figury geometryczne, tangramy magnetyczne, zestawy do budowy brył, bryły do porównywania objętości, gry logiczne, matę do kodowania, kalkulatory, karty Grabowskiego, zestaw do zadań z geometrii i kodowania, metodniki, kostki metodyczne, a nawet… zestaw szachów ogrodowych.
- Pracownia przyrodnicza, oprócz szkolnej sali, miała do dyspozycji zewnętrzną wiatę, szklarnię oraz stację meteorologiczną. Została doposażona w modele atomów, aparaty cyfrowe, lornetki, mikroskopy, zestaw fizyczny, teleskop, zestaw odczynników chemicznych, szkło laboratoryjne, matę Montessori, mapy, domino chemiczne, kompasy i gry dydaktyczne.
- Nauczyciele szkół współpracujących, dzięki działaniom projektowym, mogli zetknąć się nie tylko z nowoczesnymi metodami, ale też z innowacyjnymi pomocami dydaktycznymi - podkreśla Paweł Czynszak. - Dzięki temu mieli możliwość zdobycia praktycznych umiejętności przydatnych do pracy, które w konsekwencji mogą być przekazywane już w placówkach macierzystych. To tak zwana „cyrkulacja doświadczenia”.
Podsumowanie i… działamy dalej!
Szkoła Ćwiczeń w gdańskim Leonardo jest jedną z czterech takich wzorcowych placówek, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty. Niezależny organ prowadzący publiczne, bezpłatne szkoły i przedszkola w całej Polsce.
- Jako jedyny w kraju podmiot prowadzimy aż cztery cztery Szkoły Ćwiczeń: w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, i Nakonowie niedaleko Włocławka. Z tej perspektywy możemy ocenić, że projekt da bardzo dużo całemu systemowi oświaty. Zarówno pod względem nauczania, jak i wyposażania pracowni szkolnych - podkreśla Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. - Cieszę się, że szkoła Leonardo w Gdańsku, tak jak wszystkie cztery nasze Szkoły Ćwiczeń, jest wzorem do naśladowania i wyznacza nowe trendy.
Jak Szkołę Ćwiczeń w Leonardo oceniają organizatorzy, partnerzy i przede wszystkim uczestnicy? Będzie się można o tym przekonać już w piątek, 24 marca, podczas konferencji „Osiągnij mistrzostwo z Leonardo. Konferencja podsumowująca projekt Szkoła Ćwiczeń w PSP Leonardo w Gdańsku”.
W wydarzeniu, które już od godziny 10.00 rozpocznie się w siedzibie PSP Leonardo, przy ul. Miałki Szlak 74, udział wezmą przedstawiciele Szkoły Ćwiczeń Leonardo, Akademii Ateneum, Ośrodka Rozwoju Edukacji, goście ze Szkoły Ćwiczeń w Łodzi, a przede wszystkim trenerzy i uczestnicy. W programie zalazły się też panele dyskusyjne i zwiedzanie pracowni.
To jednak nie koniec, a dopiero pierwszy krok. Gdańska Szkoła Ćwiczeń ma plany na przyszłość. Precyzyjnie: na pięć najbliższych lat. Będą z niej mogli korzystać nauczyciele już współpracujących szkół i studenci Akademii Ateneum, ale drzwi są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.
- Będzie możliwość zgłoszenia się szkół z województwa pomorskiego, uczelni czy instytucji edukacyjnych. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty i Szkoła Podstawowa nr 29 Leonardo w Gdańsku już pracują nad dalszym harmonogramem działań – zapowiada Paweł Czynszak. - Naszym marzeniem jest, aby Szkoła Leonardo stała się impulsem rozwojowym dla innych szkół i nauczycieli. Aby to, co robimy w skali mikro rozrastało się na inne instytucje, przy jednoczesnym rozumieniu naszej szkoły jako szkoły uczącej się. Chcemy, aby doświadczenia nasze i wszystkich otwartych nauczycieli podlegały ciągłej cyrkulacji. Dzieleniu się, aby wspólnie budować szkołę przyjazną dziecku.
***
Projekt „Szkoła ćwiczeń Leonardo w PSP nr 29 w Gdańsku” współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 21 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 7600 dzieci.
***
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
Trend certyfikowania budynków już od wielu lat jest obecny na rynku komercyjnym i dotyczy głównie biurowców i nieruchomości logistycznych. Teraz coraz mocniej wchodzi także do segmentu mieszkań. Liczba certyfikatów dla tego typu inwestycji rośnie, co ma związek z rosnącą świadomością ekologiczną mieszkańców oraz ich chęcią ograniczania kosztów eksploatacji mieszkań.
Zdrowie
Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
Polacy z jednej strony wykazują już sporą świadomość problemu, jakim są choroby mózgu – jedna czwarta ma w swoim otoczeniu osoby dotknięte takim problemem. Z drugiej strony system nie odpowiada rosnącym potrzebom. Specjalistów jest zbyt mało, więc kolejki do neurologów czy psychiatrów się wydłużają. Alternatywą pozostaje korzystanie z wizyt komercyjnych, ale nie każdego na to stać. Towarzystwa naukowe i organizacje pozarządowe są zgodne co do tego, że potrzebne są nie tylko krajowe strategie, ale i europejski plan dla chorób mózgu.
Ochrona środowiska
Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen
Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.