Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Jak działa szampon? Dlaczego jajko dryfuje w wodzie? Jak rozdzielić kolor flamastra na więcej barw? Te i inne pytania znajdą odpowiedzi w nowych scenariuszach lekcji przygotowanych w ramach programu „Świat Młodych Badaczy”. Darmowe materiały edukacyjne dostępne na stronie internetowej programu mają na celu rozwijanie ciekawości naukowej u uczniów szkół podstawowych w klasach II-III, a także wsparcie nauczycieli we wprowadzaniu praktycznych zajęć do przedmiotów ścisłych. Program Henkel pokazuje, że nauka może być fascynującą przygodą, pełną odkryć dostępnych już w szkole podstawowej.
Program, który łączy teorię z praktyką
Stworzony przez firmę Henkel międzynarodowy program edukacyjny funkcjonuje w Polsce od 2016 roku. Świat Młodych Badaczy ma na celu nie tylko rozwijanie zainteresowania naukami ścisłymi, ale także kształtowanie kompetencji kluczowych w dzisiejszym świecie, które będą również niezbędne w przyszłości, takich jak krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy praca zespołowa. Eksperymenty, które uczniowie mogą wykonywać podczas zajęć, pozwalają im samodzielnie odkrywać i testować różne teorie, co sprzyja głębszemu zrozumieniu świata. Do tej pory w ramach inicjatywy uczniowie klas II-III szkół podstawowych mogli uczestniczyć w zajęciach przeprowadzanych w szkołach przez wykwalifikowanych edukatorów, oraz wykonywać wraz z rodzicami eksperymenty według instrukcji udostępnionych na stronie internetowej programu. Teraz również nauczyciele znajdą tam specjalnie przygotowaną dla nich sekcję z gotowymi scenariuszami lekcji oraz propozycjami eksperymentów łatwych do przeprowadzenia wraz z uczniami w ramach zajęć lekcyjnych.
Eksperymenty, które zachęcają do odkrywania
Na stronie internetowej programu Świat Młodych Badaczy, w zakładce „Dla nauczycieli” firma Henkel udostępniła osiem modułów lekcyjnych. Każdy z nich składa się z materiałów metodycznych dla nauczyciela i wzoru kart pracy dla uczniów oraz bazuje na prostych doświadczeniach, które uczniowie mogą przeprowadzić pod okiem nauczyciela. Nauczyciele znajdą tam szczegółowy opis lekcji i jej gotowy scenariusz. Karty pracy dla uczniów zawierają z kolei instrukcje, jak krok po kroku przeprowadzić doświadczenia i listę pytań kontrolnych, które zachęcają uczniów do samodzielnego myślenia, refleksji i wyciągania wniosków na bazie poczynionych obserwacji. Eksperymentowanie pozwala dzieciom lepiej zrozumieć istotę zjawisk zachodzących w otaczającym je świecie. Może też je skutecznie i zachęcić do uczenia się przedmiotów ścisłych.
Dodatkowo, moduł dydaktyczny dotyczący chromatografii bibułowej zawiera wskazówki, jak nauczyciele mogą korzystać z nowoczesnych narzędzi, takich jak sztuczna inteligencja, aby wzbogacić swoje lekcje. AI może pomóc w generowaniu nowych pomysłów na eksperymenty, podsuwać ciekawe tematy oraz ułatwiać poszukiwanie nietypowych rozwiązań. Wykorzystując te technologie, nauczyciele mogą szybko znaleźć inspiracje, które ożywią lekcje i zachęcą uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.
Rodzice o wyzwaniach i nadziejach w edukacji ścisłej
Praktyczne podejście do nauki przedmiotów ścisłych nie tylko fascynuje dzieci, ale również odpowiada na potrzeby i oczekiwania rodziców.
– Ze zleconego przez nas badania wynika, że 36% rodziców uczniów klas I-VIII dostrzega trudności swoich dzieci w nauce przedmiotów ścisłych. Jednocześnie ponad 40% rodziców uważa, że nauki ścisłe są kluczowe dla przyszłych karier zawodowych ich dzieci. Rodzice wskazują, że szkoły często oferują zbyt mało zajęć praktycznych, co może zniechęcać uczniów do tych przedmiotów. Program „Świat Młodych Badaczy” wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu, pokazuje, że nauki ścisłe mogą być nie tylko zrozumiałe, ale również ekscytujące. – mówi Dorota Strosznajder, Dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej oraz Pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej, Koordynator programu Świat Młodych Badaczy Henkel Polska.
Przyszłość nauki w rękach najmłodszych
W dobie dynamicznych zmian technologicznych i ekologicznych, kluczowe znaczenie ma kształcenie młodego pokolenia w zakresie nauk ścisłych. Program „Świat Młodych Badaczy” nie tylko dostarcza narzędzi do nauczania, ale również inspiruje uczniów do samodzielnego myślenia i odkrywania. Dzięki nowym materiałom edukacyjnym, które teraz są dostępne dla nauczycieli w całej Polsce, nauka staje się przystępna, fascynująca i dostosowana do realiów współczesnego świata.
„Świat Młodych Badaczy” to krok w stronę lepszego przygotowania dzieci na wyzwania przyszłości. Niezależnie od tego, czy jest to pytanie o to, jak działa szampon, czy dlaczego jajko dryfuje w słonej wodzie – każde z tych doświadczeń pomaga uczniom lepiej zrozumieć otaczający ich świat i zachęca do dalszego odkrywania tajemnic nauki.
Zapraszamy do Świata Młodych Badaczy już teraz!

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.