Komunikaty PR

Ruszyły zapisy do XVII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury"

2024-10-08  |  10:00
Biuro prasowe

Od czego zacząć budowanie ekowrażliwości i uważności na zachodzące w środowisku zmiany? Od edukacji najmłodszych. Badania mówią, że prawie 70%[1] uczniów uważa tematykę związaną ze zmianami klimatu za istotną, a 31%[2] z nich czerpie wiedzę o ekologii właśnie od nauczycieli. To wyraźnie pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie edukacji proekologicznej i zaangażowanie najmłodszych w działania na rzecz ochrony planety.

Akcja „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to odpowiedź na realne potrzeby

Ekowrażliwość to postawa i świadomość dotycząca wpływu człowieka na przyrodę oraz gotowość do podejmowania działań mających na celu jej ochronę. Może przejawiać się np. poprzez ograniczanie generowania odpadów, oszczędzanie energii czy angażowanie się w inicjatywy proekologiczne. To postawa pełna odpowiedzialności i troski o przyszłość planety i jej mieszkańców. Tego właśnie uczą się „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. W roku szkolnym 2023/2024 w programie udział wzięło ponad 1,2 miliona dzieci z 9 tys. szkół i 5,5 tys. przedszkoli. Najmłodszych w zdobywaniu wiedzy wspierało 80 tys. nauczycieli, z których 99% poleciłoby program innym nauczycielom, a 98% zadeklarowało chęć wzięcia udziału w kolejnej edycji.

Organizatorem inicjatywy jest marka Kubuś należąca do Grupy Maspex – lidera rynku produkcji żywności w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Firma od lat angażuje się w działania CSR na rzecz edukacji ekologicznej, popularyzacji sportu i bezpieczeństwa wśród dzieci, współpracując z ekspertami i dostarczając szkołom bezpłatne materiały i pomoce edukacyjne. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” jest największą inicjatywą o tematyce ekologicznej w Polsce skierowaną do przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych. Już od 17 lat kształtuje w najmłodszych proekologiczne postawy, a tegoroczna edycja obfituje w nowości.

- Przez 16 lat, we wszystkich edycjach programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” udział wzięło ponad 10 milionów dzieci. To dla nas ogromna satysfakcja i potwierdzenie potrzeby takich działań! Równie mocno cieszy nas wynik przeprowadzonych badań, który wskazuje, że 99% nauczycieli uważa, że udział szkoły w programie zwiększył świadomość ekologiczną wśród dzieci. Jesteśmy zaangażowani w edukację na temat ekologii i zmian klimatu od 17 lat, ponieważ wierzymy, że tylko długofalowe działania mogą przynieść realne efekty - komentuje Daniel Karaś, Manager ds. CSR w firmie Maspex.

 

Partnerem merytorycznym akcji jest UNEP/GRID-Warszawa, który od 1991 roku realizuje w Polsce misję UNEP - United Nations Environment Programme, (Program Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska), wspierając i inspirując partnerów w działaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju.

 

Jakie przyrodnicze misje zrealizują uczniowie w tym roku szkolnym?

Zarówno dla przedszkolaków jak i dzieci ze szkół podstawowych przygotowane zostały scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i audiobooki. Opracowane zostały we współpracy z ekspertami i organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska oraz edukacją. Lekcje poruszają aż dziewięć tematów dotyczących dbania o środowisko. Sześć z nich nauczyciele już bardzo dobrze znają: „Misja szkoła. Na tropie zmian klimatycznych”, „Misja dom. Na tropie ekonawyków”, „Misja sklep. Na tropie mądrych zakupów i życia w zgodzie z naturą”, „Misja las. Na tropie roślin i zwierząt”, „Misja zielona energia. Na tropie odnawialnych źródeł” i „Misja łąki i pola. Na tropie zapylaczy”. W tegorocznej odsłonie programu pojawią się dodatkowo trzy nowe scenariusze lekcji:

  • „Misja Recykling. Na tropie drugiego życia odpadów” – podczas tej lekcji dzieci będą uczyć się, jak segregować odpady, na czym polega recykling i jak można ograniczyć ilość odpadów. Partnerami tej lekcji zostały organizacje Rekopol oraz UNEP/GRID-Warszawa.
  • „Misja Ruch. Na tropie aktywności fizycznej” – lekcja poświęcona aktywności fizycznej, która pokaże dzieciom, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia. Scenariusz powstał we współpracy z Fundacją Nauka to Lubię oraz Tomaszem Rożkiem autorami projektu „Sport. To lubię”.
  • „Misja Ochrona Przyrody. Na tropie dźwięków natury” – to lekcja, podczas której dzieci poznają dźwięki natury, dowiedzą się, jakie zagrożenia niesie urbanizacja oraz jak mogą chronić przyrodę wokół siebie. Partnerami tej lekcji są Pomelody oraz organizacja UNEP/GRID-Warszawa.

- Edukacja ekologiczna to kluczowy element budowania świadomości młodego pokolenia na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” od lat skutecznie wprowadza najmłodszych w świat ekologii i odpowiedzialności za planetę. Akcja wyróżnia się kompleksowo opracowanymi i weryfikowanymi przez ekspertów materiałami, z których nauczyciele mogą korzystać podczas lekcji. Dzięki takim projektom, dzieci nie tylko uczą się o znaczeniu recyklingu, ochrony przyrody czy zdrowego stylu życia, ale także wyrabiają nawyki, które będą procentować w dorosłym życiu – komentuje Michał Purol, Dyrektor ds. rozwoju UNEP/GRID-Warszawa.

 

Na uczestników czeka Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”

Wszystkie przedszkola i szkoły podstawowe biorące udział w programie otrzymują bezpłatne materiały edukacyjne opracowane przez specjalistów. Po zakończeniu zajęć każda placówka otrzymuje Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, a dzieci dyplomy.

___

O programie

„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o ekologii skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś we współpracy z ekspertami. W ciągu 16 lat wzięło w nim udział ponad 10 milionów dzieci.

 


[1] Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu”.

[2] „Edukacja ekologiczna w polskich szkołach. Na jakich lekcjach dzieci się uczą o zmianach klimatycznych lub zrównoważonym rozwoju?”, B. Wesoła, StrefaEdukacji.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024 Biuro prasowe
2024-11-15 | 01:00

Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024

Do tegorocznej edycji prestiżowego konkursu dla młodych innowatorów zgłoszonych zostało rekordowe 334 projektów, 33 z nich dotarły do wielkiego Finału. Podczas trzech dni
Edukacja Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
2024-11-14 | 15:00

Program edukacyjny Next Engineers w Polsce

Fundacja GE Aerospace ogłosiła nawiązanie współpracy z Fundacją Perspektywy w celu uruchomienia programu edukacyjnego Next Engineers w Polsce. Warszawa została wybrana jako pierwsza z
Edukacja Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
2024-11-09 | 09:30

Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki

Jak działa szampon? Dlaczego jajko dryfuje w wodzie? Jak rozdzielić kolor flamastra na więcej barw? Te i inne pytania znajdą odpowiedzi w nowych scenariuszach lekcji przygotowanych w ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.