Czas na przerwę!
Cztery na pięć osób dorosłych (84%) uważa, że regularne korzystanie z czasu dla siebie ma pozytywny wpływ na ich samopoczucie psychiczne, ale 48% żałuje, że nie ma go więcej, a co najmniej 15% odczuwa wręcz wyrzuty sumienia, gdy z niego korzysta. Chyba jednak najbardziej niepokojące jest to, że jedna osoba na sześć nie ma pojęcia jak wygospodarować sobie czas dla siebie. Dane te wskazują jednoznacznie, jak istotne jest dbanie o siebie we współczesnym, zabieganym świecie.
Wyniki te pochodzą z badania* dotyczącego nawyków związanych z czasem wolnym przeprowadzonego na zlecenie Jabra wśród 12 000 konsumentów w 11 krajach, a inspiracją dla niego były doniesienia o coraz częstszych przypadkach stresu i wypalenia zawodowego. Osoby dorosłe na całym świecie są świadome pozytywnych efektów czasu dla siebie. 87% z nich twierdzi, że ma czas dla siebie co najmniej raz w tygodniu, a aż dwie trzecie znajduje codziennie chwilę na zredukowanie stresu lub odzyskanie energii. Okazuje się jednak, że od stresu nie da się uciec, bo dla czterech z pięciu osób do najbardziej stresujących momentów należą codzienne zadania, takie jak zajmowanie się życiowymi sprawami (15%), obowiązki domowe (13%) i praca (12%).
Z reguły kobiety bardziej niż mężczyźni cenią korzyści wynikające z czasu dla siebie. Siedem na dziesięć kobiet uważa, że jest on ważny dla dobrego samopoczucia psychicznego, podczas gdy wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 61%. Podobna tendencja występuje w przypadku dobrego stanu fizycznego (53% kobiet w porównaniu z 47% mężczyzn) oraz redukcji stresu (63% w porównaniu z 56%).
Nie jest niespodzianką, że dwa ostatnie lata odbiły się niekorzystnie na naszym samopoczuciu, co widać w zwiększonym zapotrzebowaniu na czas dla siebie u 38% respondentów. Wskaźnik ten był jeszcze wyższy wśród dorosłych mieszkańców Hiszpanii (48%) i Australii (47%). Czas dla siebie cenią szczególnie młodzi dorośli (w wieku od 18 do 34 lat): aż 56% chce go mieć więcej.
Z dbałością o siebie wiąże się jednak także poczucie winy. Szczególnie młodzi dorośli mają takie odczucia (26%) w porównaniu ze średnią globalną wynoszącą 15%. Największe trudności z usprawiedliwianiem czasu dla siebie i największe poczucie winy mają mieszkańcy krajów północnoeuropejskich, takich jak Szwecja (22%) i Wielka Brytania (20%).
Technologie sprzyjają urozmaiceniu czasu poświęcanego dla siebie
Jeśli jednak poświęcamy sobie trochę czasy, jesteśmy skłonni w niego zainwestować. Aby cieszyć się relaksem, siedem na dziesięć osób zainwestowało od czasu pandemii w sprzęt technologiczny lub użytkowy, przy czym na pierwszym miejscu znalazły się subskrypcje serwisów rozrywkowych (27%), słuchawki (26%) a także odzież do ćwiczeń i odzież outdoorowa (23%). Zakupy te odzwierciedlają również sposób, w jaki najchętniej spędzamy czas wolny: dla 68% oglądanie telewizji jest najczęściej wybieranym sposobem spędzania czasu. Na kolejnych miejscach plasuje się spacer (56%), słuchanie muzyki (52%), czytanie książek (46%) i rozwijanie swojego hobby (35%).
Jak to wygląda w Polsce?
„Czas dla siebie", czyli czas poświęcony na relaks w celu zmniejszenia stresu lub odzyskanie energii, jest uważany w Polsce za ważny element życia. Dziewięciu na dziesięciu (93%) dorosłych Polaków uważa, że poświęcanie czasu sobie ma pozytywny wpływ na nasze samopoczucie fizyczne. Pandemia wirusa Covid-19 zwiększyła zapotrzebowanie na "czas dla siebie" u dwóch piątych (39%) dorosłych Polaków, przy czym wśród osób w wieku 18-34 lat odsetek ten wynosi aż 46%. Jednocześnie 57% respondentów stwierdziło, że potrzebuje tyle samo czasu wolnego, co przed pandemią, a 4% potrzebuje tego czasu mniej. Dziewięć na dziesięć osób (91%) korzysta z czasu dla siebie przynajmniej raz w tygodniu, a aż 68% osób w wieku 55+ poświęca go sobie codziennie. Mimo to dwie trzecie dorosłych Polaków deklaruje, że chciałoby mieć więcej wolnego czasu dla siebie.
Także w Polsce obserwujemy wzrost inwestycji w technologie, które sprzyjają naszemu relaksowi. Trzy czwarte (76%) dorosłych Polaków deklaruje, że od czasu wybuchu pandemii zainwestowało w sprzęt do "spędzania czasu wolnego", a wśród osób w wieku 18-34 lat odsetek ten wynosi aż 89%. Ponad jedna trzecia (35%) dorosłych Polaków zainwestowała w słuchawki, a wśród osób w wieku 18-34 lat odsetek ten jest jeszcze wyższy, bo aż 47%. Z kolei 32% kupiło abonament serwisów streamingowych, a 30% laptopa lub tablet. Wśród osób, które wygospodarowały czas dla siebie, najczęstszym sposobem spędzania wolnego czasu jest oglądanie telewizji – w 69% przypadków. Na kolejnych miejscach znalazły się: spacer (61%), słuchanie muzyki (60%), czytanie (56%) i sprawianie sobie drobnych przyjemności (42%).
Prawie wszyscy respondenci z Polski (99%) uważają, że ważne jest by mieć czas dla siebie. Trzy czwarte z nich (77%) wskazuje, że poprawia to samopoczucie psychiczne, 70% twierdzi, że zmniejsza stres, a 54% wymienia korzyści dla zdrowia. Co ciekawe, korzystanie z czasu dla siebie nie budzi w Polakach zbytniego poczucia winy - zaledwie 7% przyznaje się do wyrzutów sumienia z tego powodu (w porównaniu do średniej światowej - 15%). Procent ten rośnie wśród dorosłych Polaków w wieku 18-34 lat, u których poczucie winy z tego powodu wynosi już 13%.
Claus Fonnesbech, Head of Global PR & Communications w firmie Jabra powiedział: „Słyszymy wokół o wypaleniu zawodowym i presji, a nasze badania pokazały dodatkowo, że 55% respondentów martwi się o swoją przyszłość. Dlatego bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby pomóc sobie w zredukowaniu stresu poprzez tak potrzebny „czas dla siebie”. Można to robić na wiele sposobów, ale naszemu sercu najbardziej bliskie są wyniki badań, które pokazują, że doskonałymi towarzyszami niezakłóconych chwil dla siebie okazały się słuchawki. Wszyscy zasługujemy na chwilę odcięcia się od otoczenia, by podczas spaceru i słuchania muzyki czy wciągającego audiobooka móc włączyć redukcję hałasu i odprężyć się przez parę chwil”.
* Badanie przeprowadzone przez Opinium od 25 marca do 5 kwietnia 2022 r. wśród 12 000 osób dorosłych (18+) w Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Danii, Norwegii, Szwecji, Polsce, Włoszech, Australii i Finlandii.
Nickelodeon Fandays w Majaland Kownaty!
Majaland wspiera Rajd Gorących Serc!
Karkonosze na rowerze – najlepsze trasy i atrakcje turystyczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.