Program o kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa
W dobie powszechnego dostępu do internetu, który przenika wszystkie aspekty naszego życia, kluczowe jest zrozumienie, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z niego korzystać. Internet stwarza ogromne możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy i kreatywności, ale jednocześnie niesie ze sobą wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Fundacja Szkoła z Klasą, przy wsparciu Google.org, od 2018 roku realizuje bezpłatny program edukacyjny Asy Internetu, który wspiera nauczycieli i edukatorki w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa wśród uczniów. Program opiera się na wartościach takich jak: rozsądek, uważność, siła (asertywność), życzliwość i odwaga, które pomagają młodym ludziom korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny. W programie wspieramy kształtowanie krytycznego myślenia, współpracy, komunikacji, ale również praktycznych umiejętności związanych z byciem online.
Po co jest program Asy Internetu?
Na przestrzeni lat program Asy Internetu pomógł setkom nauczycieli w przygotowaniu uczniów do świadomego korzystania z sieci. Program zapewnia dostęp do szerokiego wachlarza materiałów dydaktycznych, w tym poradników, scenariuszy lekcji i filmów. 90% uczniów i uczennic biorących udział w programie uważa, że Asy Internetu przydają im się w codziennym korzystaniu z sieci. A 98% nauczycieli i nauczycielek potwierdza, że uczniowie i uczennice wracają do tematów omawianych w programie także po lekcji.
Michał Szeląg, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą, podkreśla: - Asy Internetu to program, poprzez który staramy się oswoić cyfrowy świat. Chcemy, by młodzi ludzie korzystający z internetu zdobywali niezbędne kompetencje, ale także byli uważni na to, co się w nim dzieje. Zamiast straszyć zagrożeniami, pomagamy zrozumieć, jak odpowiedzialnie korzystać z tego narzędzia.
Nowa edycja programu – teraz również dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych!
W roku szkolnym 2024/2025 w programie Asy Internetu wprowadzono szereg nowości i narzędzi, które wspierają edukatorów na wszystkich poziomach nauczania. W nowej edycji po raz pierwszy stworzono materiały dla szkół ponadpodstawowych, które obejmują takie tematy jak: cyfrowy dobrostan, dezinformacja, algorytmy, sztuczna inteligencja czy seksting. W nowym podręczniku dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych autorzy proponują innowacyjne podejście do edukacji cyfrowej i medialnej. Opiera się ono na przekonaniu, że umiejętności cyfrowe warto rozwijać równolegle z budowaniem świadomości emocjonalnej i sprawczości, wzmacnianiem kreatywności, poczucia przynależności i więzi społecznych oraz podnoszeniem poczucia własnej wartości. Publikacja jest powiązana z podstawą programową i może być wykorzystywana przez nauczycieli różnych przedmiotów, takich jak język polski, WOS, historia, etyka, informatyka czy podstawy przedsiębiorczości.
Tegoroczna edycja opiera się także na platformie e-learningowej dla uczestników i uczestniczek, która oferuje cztery ścieżki edukacyjne, dostosowane do różnych etapów nauczania: przedszkolny, I etap szkoły podstawowej (klasy 1-3), II etap szkoły podstawowej (klasy 4-8), ponadpodstawowy (licea, technika, szkoły branżowe). Każda z nich zawiera moduły tematyczne, odpowiednio dopasowane do wieku uczniów. Obejmują one: wprowadzenia wideo, serię filmów eksperckich, w których są omawiane kluczowe metody stosowane w programie oraz scenariusze lekcji. Trenerki i trenerzy Fundacji Szkoła z Klasą prezentują praktyczne narzędzia oraz sposoby wykorzystania programu w codziennej pracy. Dodatkowo, platforma umożliwia ewaluację pracy uczestników poprzez specjalnie przygotowaną ankietę, a po zakończeniu programu każdy nauczyciel może uzyskać certyfikat potwierdzający udział.
Podobnie jak w poprzednich latach, program oferuje uczestnikom również darmowe szkolenia stacjonarne oraz szkolenie pogłębiające online, dodatkowe materiały dydaktyczne, takie jak: zestawy opowiadań, scenariusze lekcji zdalnych, gra online oraz poradnik dotyczący rozwijania kompetencji cyfrowego obywatelstwa wśród dzieci z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele mają też dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku, w której dzielą się inspiracjami i doświadczeniami z innymi uczestnikami.
Fundacja Szkoła z Klasą zaprasza nauczycieli i nauczycielki do zgłaszania się do nowej edycji programu Asy Internetu na rok szkolny 2024/2025. Więcej informacji oraz formularz można znaleźć na stronie: https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/asy-internetu/.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.