Program o kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa
W dobie powszechnego dostępu do internetu, który przenika wszystkie aspekty naszego życia, kluczowe jest zrozumienie, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z niego korzystać. Internet stwarza ogromne możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy i kreatywności, ale jednocześnie niesie ze sobą wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Fundacja Szkoła z Klasą, przy wsparciu Google.org, od 2018 roku realizuje bezpłatny program edukacyjny Asy Internetu, który wspiera nauczycieli i edukatorki w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa wśród uczniów. Program opiera się na wartościach takich jak: rozsądek, uważność, siła (asertywność), życzliwość i odwaga, które pomagają młodym ludziom korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny. W programie wspieramy kształtowanie krytycznego myślenia, współpracy, komunikacji, ale również praktycznych umiejętności związanych z byciem online.
Po co jest program Asy Internetu?
Na przestrzeni lat program Asy Internetu pomógł setkom nauczycieli w przygotowaniu uczniów do świadomego korzystania z sieci. Program zapewnia dostęp do szerokiego wachlarza materiałów dydaktycznych, w tym poradników, scenariuszy lekcji i filmów. 90% uczniów i uczennic biorących udział w programie uważa, że Asy Internetu przydają im się w codziennym korzystaniu z sieci. A 98% nauczycieli i nauczycielek potwierdza, że uczniowie i uczennice wracają do tematów omawianych w programie także po lekcji.
Michał Szeląg, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą, podkreśla: - Asy Internetu to program, poprzez który staramy się oswoić cyfrowy świat. Chcemy, by młodzi ludzie korzystający z internetu zdobywali niezbędne kompetencje, ale także byli uważni na to, co się w nim dzieje. Zamiast straszyć zagrożeniami, pomagamy zrozumieć, jak odpowiedzialnie korzystać z tego narzędzia.
Nowa edycja programu – teraz również dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych!
W roku szkolnym 2024/2025 w programie Asy Internetu wprowadzono szereg nowości i narzędzi, które wspierają edukatorów na wszystkich poziomach nauczania. W nowej edycji po raz pierwszy stworzono materiały dla szkół ponadpodstawowych, które obejmują takie tematy jak: cyfrowy dobrostan, dezinformacja, algorytmy, sztuczna inteligencja czy seksting. W nowym podręczniku dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych autorzy proponują innowacyjne podejście do edukacji cyfrowej i medialnej. Opiera się ono na przekonaniu, że umiejętności cyfrowe warto rozwijać równolegle z budowaniem świadomości emocjonalnej i sprawczości, wzmacnianiem kreatywności, poczucia przynależności i więzi społecznych oraz podnoszeniem poczucia własnej wartości. Publikacja jest powiązana z podstawą programową i może być wykorzystywana przez nauczycieli różnych przedmiotów, takich jak język polski, WOS, historia, etyka, informatyka czy podstawy przedsiębiorczości.
Tegoroczna edycja opiera się także na platformie e-learningowej dla uczestników i uczestniczek, która oferuje cztery ścieżki edukacyjne, dostosowane do różnych etapów nauczania: przedszkolny, I etap szkoły podstawowej (klasy 1-3), II etap szkoły podstawowej (klasy 4-8), ponadpodstawowy (licea, technika, szkoły branżowe). Każda z nich zawiera moduły tematyczne, odpowiednio dopasowane do wieku uczniów. Obejmują one: wprowadzenia wideo, serię filmów eksperckich, w których są omawiane kluczowe metody stosowane w programie oraz scenariusze lekcji. Trenerki i trenerzy Fundacji Szkoła z Klasą prezentują praktyczne narzędzia oraz sposoby wykorzystania programu w codziennej pracy. Dodatkowo, platforma umożliwia ewaluację pracy uczestników poprzez specjalnie przygotowaną ankietę, a po zakończeniu programu każdy nauczyciel może uzyskać certyfikat potwierdzający udział.
Podobnie jak w poprzednich latach, program oferuje uczestnikom również darmowe szkolenia stacjonarne oraz szkolenie pogłębiające online, dodatkowe materiały dydaktyczne, takie jak: zestawy opowiadań, scenariusze lekcji zdalnych, gra online oraz poradnik dotyczący rozwijania kompetencji cyfrowego obywatelstwa wśród dzieci z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele mają też dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku, w której dzielą się inspiracjami i doświadczeniami z innymi uczestnikami.
Fundacja Szkoła z Klasą zaprasza nauczycieli i nauczycielki do zgłaszania się do nowej edycji programu Asy Internetu na rok szkolny 2024/2025. Więcej informacji oraz formularz można znaleźć na stronie: https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/asy-internetu/.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.