Powódź w edukacji – wsparcie psychologiczne ważniejsze niż realizacja programu
W związku z powodzią kilkaset przedszkoli i szkół, zostało zamkniętych, a zajęcia dydaktyczne zostały zawieszone dla kilkunastu tysięcy uczniów. Sytuacja jest trudna. Wiele placówek edukacyjnych jest zniszczonych – zalane zostały sale lekcyjne, podręczniki i pomoce dydaktyczne. Jak wyglądać będzie powrót do szkół dzieci z terenów dotkniętych wielką wodą? Na to pytanie odpowiada Karolina Pol, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Dzieci z zalanych terenów są aktualnie zajęte pomocą w uprzątaniu skutków zniszczeń. Pomagają rodzicom w uporządkowaniu nie tylko przestrzeni, domu, ogrodu, lecz także w ułożeniu sobie życia na nowo. Gdy w końcu uczniowie zaczną wracać do szkół, priorytetem powinno stać się wsparcie emocjonalne uczniów. Każdego z nich ta sytuacja indywidualnie dotknęła. Każdy ma w sobie całą gamę emocji, nawet jeżeli są wyrażane na różne sposoby.
– Zdecydowanie trzeba będzie zbudować taką bezpieczną przestrzeń dla uczniów, która pozwoli im wyrazić swoje emocje. Nie wyobrażam sobie, by po takiej traumie i po tak trudnych doświadczeniach spotkać się ze sobą, gdy szkoła zostanie otwarta po kilku dniach czy tygodniach i nie wyobrażam sobie, żeby zacząć zajęcia po prostu tak standardowo „dzień dobry”, „lekcja”, „temat”. Dobrze, żeby nauczyciele też inicjowali właśnie rozmowy na ten temat, mówiąc na początku, jakie oni mają przeżycia, jakie są w nich emocje, ponieważ dzieci od razu też będą mogły zidentyfikować i utożsamić się z tym, że to, co one przeżywają jest ważne i istotne dla osób dorosłych – mówi Karolina Pol.
Lekcja empatii
Przez ostatni tydzień powódź była na ustach wszystkich – nie tylko tych, z terenów dotkniętych żywiołem, lecz także osób w innych, „bezpiecznych”, częściach kraju. Dzieci i młodzież również słyszały o tym, jak żywioł przetaczał się przez kolejne regiony polski. Eksperci podkreślają, że taka sytuacja to prawdziwa lekcja empatii.
– To empatia prowadzi do tego, że ci, którzy nie doświadczyli powodzi angażują się w pomoc charytatywną. Zbiórki prowadzone są w placówkach oświatowych, dzięki czemu uczniowie otrzymują naoczny przykład tego, czym są kompetencje miękkie i do czego są potrzebne. Uczą się współpracy i wyrabiają w sobie poczucie wspólnoty – podkreśla Karolina Pol. – Pamiętajmy również, że nauczyciele z regionów nie dotkniętych kataklizmem powinny tak samo jak ci z zalanych placówek rozmawiać o tej sytuacji z dziećmi i młodzieżą. Uczniowie obserwują przecież, tak jak ich rodzice, rozwój sytuacji i czują w sobie wewnętrzny niepokój, z którym wielu nie jest w stanie sobie poradzić. Kadra pedagogiczna powinna dawać im odpowiednie wsparcie – rozmawiać i „wyjaśniać” sytuację – dodaje ekspertka.
--
Kontakt dla mediów:
Maria Strużkiewicz
m.struzkiewicz@agencjafaceit.pl
+48 606 702 770
Account Manager
Agencja Face It!
Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dyrektorem Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia. Od 13 lat związana z edukacją - pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 30 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowych nagród czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspert była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci - ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Handel
1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.