Podcasty i filmy Civitas on Air z dofinansowaniem MEiN
Collegium Civitas
plac Defilad 1, XII piętro
00-901 Warszawa
anna.radecka|civitas.edu.pl| |anna.radecka|civitas.edu.pl
+48 501 541 798
www.civitas.edu.pl
Projekt upowszechniania wyników badań naukowych Collegium Civitas został doceniony w konkursie „Społeczna odpowiedzialność nauki II” w module „Popularyzacja nauki”. Dzięki temu uznaniu, Collegium Civitas otrzymało dofinansowanie od Ministerstwa Edukacji i Nauki na rozwój popularnonaukowego kanału podcastowego Civitas on Air.
Jakie mamy plany?
W ramach dwuletniego projektu zaplanowano produkcję 10 podcastów poświęconych socjologicznemu spojrzeniu na polskie społeczeństwo w reakcji na wojnę w Ukrainie oraz 5 podcastów związanych z ekologią i socjologią środowiska. Dodatkowo, powstanie jeden videocast podsumowujący socjologiczne badania kryzysów. We wszystkich odcinkach wezmą udział badaczki i badacze z Collegium Civitas.
Do współpracy zaproszono również dra hab. Pawła Matuszewskiego, prof. CC, twórcę popularnonaukowego kanału na YouTubie, który dzieli się ciekawostkami z zakresu socjologii. Dzięki temu kanał Civitas on Air wzbogaci się o filmy wyjaśniające istotne i często złożone zjawiska społeczne w ciekawy i przystępny sposób. Prof. Matuszewski na swoim kanale „To socjologiczne” wyjaśnił m.in. dlaczego ludzie wierzą, że świat jest gorszy niż w rzeczywistości oraz dlaczego pieniądze nie zawsze są dobrą motywacją.
Czym jest Civitas on Air?
Pomysł na serię popularnonaukowych podcastów narodził się na początku pandemii, kiedy Collegium Civitas poszukiwało nowych sposobów opowiadania szerszemu gronu odbiorców o badaniach w naukach społecznych. Edukacja, praca, rozrywka i rozwijanie zainteresowań przeniosły się w dużej mierze do Internetu. W realizacji tego pomysłu wsparło uczelnię studenckie Radio Pałacc, z którym współpraca trwa do dziś.
Podcasty Civitas on Air ukazują się od lutego 2021 na różnych platformach podcastowych, a od sierpnia 2022 dostępne są również w serwisie YouTube. Dotychczas opublikowano 29 odcinków w języku polskim i angielskim, a kolejne są w przygotowaniu. W każdym z odcinków badaczki, badacze, ekspertki oraz eksperci z Collegium Civitas opowiadają o wynikach przeprowadzonych badań. Dzięki dr Kerry Longhurst, w podcastach goszczą również osoby studiujące.
Podcasty Civitas on Air są dostępne na stronie internetowej Collegium Civitas oraz w serwisach: YouTube, Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts, PlayerFM.
Projekt „Podcasty i filmy popularyzujące nauki socjologiczne – rozwój kanału Civitas on Air” jest finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.