Od próbki po diagnozę – jak pracują laboratoria, nie tylko w czasie pandemii?
To nie laboratoria „przeprowadzają” badania. Robi to fachowy personel medyczny, w oparciu o nowoczesną aparaturę, produkty i narzędzia, umożliwiające rzetelną diagnostykę. Nigdy wcześniej nie mówiono tyle o pracownikach laboratorium, co w 2020 r. Niewidzialni, niedoceniani bohaterowie, podczas pandemii często pracowali po 12 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu. Jednak to, co robią diagności laboratoryjni, zawsze ma ogromne znaczenie, nie tylko w dobie koronawirusa. Mając świadomość, że od dokładności wykonywanych przez nich badań zależy ludzkie życie i zdrowie, pracują z poczuciem ogromnej odpowiedzialności, jaka na nich spoczywa. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom w zakresie identyfikacji próbek, o ten obszar mogą być spokojni.
Pobranie materiału to dopiero początek
Dla osób korzystających z usług laboratorium medycznego, wizyta w tym miejscu coraz częściej sprowadza się obecnie jedynie do oddania próbki badanego materiału. O ile wcześniej należało jeszcze osobiście odebrać wynik, dziś - w większości przypadków - jest on dostępny online. W międzyczasie jednak pobrany materiał musi przejść szereg etapów, z zachowaniem wielu koniecznych procedur bezpieczeństwa - ponieważ w pracy diagnosty laboratoryjnego nie może być mowy o pomyłce. Potknięcie na którymkolwiek z etapów, oznaczałoby katastrofalne skutki - wykluczyłoby materiał z dalszej analizy, wiązałoby się z uzyskaniem nieprawidłowych wyników lub przekazaniem ich niewłaściwej osobie. Wiarygodność badania polega w ogromnej mierze na poprawnym i trwałym oznaczeniu próbek.
Kompleksowe wsparcie laborantów
Laboratoria muszą zagwarantować, że próbki są odpowiednio monitorowane podczas całego procesu – począwszy od pobrania materiału, przez badanie, aż po należyte przechowywanie. - Etykieta to dziś integralna część każdego badania laboratoryjnego. – słusznie zauważa Agnieszka Biś z Etisoft. - Z tą myślą stworzyliśmy program etiCALLS. Dzięki temu laboratoria mają do dyspozycji kompletny zestaw produktów i narzędzi, pozwalających w łatwy i prosty sposób identyfikować próbkę, śledzić dokładnie przebieg badań i procesy, jakim była poddawana. – dodaje.
Działania w trosce o klientów
Pracownicy laboratoriów przeprowadzają próbki przez złożony proces. Aby zapewnić sterylne warunki pracy i zapewnić bezpieczeństwo sobie samym, są zaopatrzeni w środki ochrony osobistej. Dziś, oprócz „standardowych” rękawiczek i fartucha, są to często także kombinezony, maseczki czy przyłbice. Mimo trwającej pandemii, placówki robią wszystko, aby zapewnić szeroki dostęp do badań laboratoryjnych. Zawsze są przecież osoby, które muszą je wykonać, jak chociażby kobiety w ciąży. Biorąc pod uwagę, że koronawirus poddał nasze codziennie życie wielu ograniczeniom, laboratoria starają się na wiele sposobów pomagać swoim klientom w obecnej sytuacji. Oferują m.in. wsparcie online, pobieranie krwi w domu pacjenta czy możliwość zlecenia dodatkowych badań do kilkudziesięciu dni od pobrania materiału.
W laboratorium nie ma miejsca na błędy i przypadki
Zlecenie dodatkowych badań jest możliwe dzięki zabezpieczeniu krwi. Co to znaczy i czemu służy? Pobraną próbkę zwykle zabezpiecza się poprzez zamrożenie na okres 30 dni. Czy można być spokojnym o to, że materiał będzie oznaczony w odpowiedni sposób? W laboratorium nie ma miejsca na błędy. Zastosowanie etykiet produkowanych przez Etisoft, odpornych na niskie temperatury, gwarantuje doskonałą czytelność opisu każdej próbki. Etykiety etiCALLS do nadruku termotransferowego oferowane są w zestawie z dedykowaną taśmą termotransferową. Jakie korzyści daje to rozwiązanie? Etykiety są nie tylko czytelne i trwałe, zastosowanie tego rozwiązania pozwala jednocześnie zaoszczędzić czas i zminimalizować ryzyko błędu.

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Suche włosy? Sprawdź, jak skutecznie nawilżyć je dzięki odpowiedniej pielęgnacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.