Niepełnosprawność nie wyklucza! II edycja kampanii STOP Barierom
Sytuacja osób z niepełnosprawnością na rynku pracy, w ciągu minionych lat, znacząco się poprawiła, lecz wciąż nie jest zadowalająca. Według Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności w 2019 roku, współczynnik aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym, w odniesieniu do roku 2018, wzrósł o 0,5 pkt. proc i uplasował się na poziomie 28,8% Podobnie jak wskaźnik zatrudnienia, który w 2019 roku w porównaniu z rokiem 2018 zwiększył się o 0,6 pkt. proc. i wyniósł 26,8%. Mimo tych pozytywnych zmian aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością wciąż znacząco odbiega od aktywności zawodowej osób sprawnych. W 2019 roku różnica między wskaźnikiem zatrudnienia osób sprawnych a niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym wyniosła 51,6 pkt proc. a między stopą bezrobocia tych dwóch grup – 3,8 pkt proc.
Na zaistniałą sytuację wpływa wiele czynników. Pracownicy z niepełnosprawnością nadal boją się podejmować pracę zawodową i mają duże trudności ze znalezieniem pracy. Często są postrzegani przez pracodawców jako nieefektywni, na co dodatkowo wpływają negatywne doświadczenia obu stron. Zdarza się również, że osoby z niepełnosprawnością muszą mierzyć się dyskryminacją czy ofertami poniżej swoich kwalifikacji, co dotyczy zwłaszcza małych miejscowości.
- Praca jest ważna dla każdego człowieka - stanowi fundament życia społecznego i gospodarczego. Dla osób z niepełnosprawnością tym bardziej odgrywa szczególną rolę, dlatego tak istotne są wszelkie działania wspierające aktywność zawodową osób niepełnosprawnych - wskazuje prof. dr hab.n. med. Janusz Kocki, Przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus i dodaje – Celem drugiej edycji kampanii STOP Barierom jest przełamywanie stereotypów dotyczących zatrudniania osób z niepełnosprawnością, zachęcanie firm i instytucji do zatrudniania pracowników z dysfunkcjami czy dostarczanie rzetelnej wiedzy obydwu stronom w zakresie zmieniających się przepisów prawai dobrych praktyk.
Na stronie projektu www.stopbarierom.pl, można znaleźć praktyczny e-niezbędnik dla osób z niepełnosprawnością, który w ramach II edycji kampanii został rozbudowany o sekcje dotyczące pracowników i pracodawców. Opracowanie zawiera informacje dotyczące m.in. dofinansowań i opłat dla firm zatrudniających niepełnosprawnych pracowników, czasu pracy osób z niepełnosprawnością, czy wymiaru ich urlopu. Dodatkowo e-niezbędnik posiada sekcję ,,COVID-19’’ z aktualnymi informacjami w zakresie pomocy finansowej i świadczeń jakie przysługują osobom z niepełnosprawnością w trakcie pandemii. Całość wspiera z kolei wirtualny doradca Neuron, który pomaga osobom z niepełnosprawnością w znalezieniu poszukiwanych przez nich treści.
Obecnie trwają prace nad poradnikiem dla pracodawców dotyczącym dobrych praktyk w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością oraz mapą firm przyjaznych niepełnosprawnych pracownikom.
Projekt STOP Barierom to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna na rzecz osób z niepełnosprawnością, ich rodzin i opiekunów. Kolejna edycja projektu koncentruje się na aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością i zachęceniu przedsiębiorców do zatrudniania pracowników z różnymi dysfunkcjami. Kampania zamierza też przełamywać bariery w tym obszarze, jak również dostarczać wsparcia i aktualnej oraz rzetelnej wiedzy dla pracodawców i niepełnosprawnych pracowników w zakresie zmieniających się przepisów prawa.
Projekt STOP Barierom potrwa do końca grudnia 2020 roku. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie www.stopbarierom.pl oraz na kanale Facebook Fundacji.
Kampanię wspierają: Fundacja PKO Banku Polskiego, Fundacja ORLEN-DAR SERCA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Totalizator Sportowy, PKO Bank Polski, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacja BGK, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Cyfryzacji, Wirtualna Polska, Sentione, Polska Press, Polskie Radio, Radio dla Ciebie.
OSHEE nawiązuje współpracę z Fundacją SEXEDPL
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.