Zgłoś swój projekt badawczy i zdobądź stypendium!
ON BOARD THINK KONG / ECCO Network
ul. Skierniewicka 14
01-230 Warszawa
jdaszkiewicz|obtk.pl| |jdaszkiewicz|obtk.pl
(+48 22) 321-51-00
https://obtk.pl/
Rozpoczął się nabór zgłoszeń do kolejnej, 22. edycji programu stypendialnego L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. To szansa dla polskich badaczek, zarówno na początkowym, jak i zaawansowanym etapie kariery, aby przedstawić swoje projekty badawcze i uzyskać roczne stypendium. Aplikacje będzie można składać do 15 kwietnia br. Tegoroczny nabór zgłoszeń zbiegł się w czasie z wojną w Ukrainie. L’Oréal Polska wesprze inicjatywę Polskiej Akademii Nauk – jednego z partnerów programu, udzielając finansowego wsparcia ukraińskim naukowczyniom.
Po raz kolejny rusza nabór do polskiej edycji programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. Organizatorzy i partnerzy: Polski komitet ds. UNESCO, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Polska Akademia Nauk oraz UNGC Network Poland zapraszają badaczki do aplikowania i dołączenia do prestiżowego grona stypendystek. Jury programu wyróżni i ogłosi jesienią 6 utalentowanych kobiet, przyznając: jedno roczne stypendium magistranckie w wysokości 20 000 zł, dwa roczne stypendia doktoranckie po 30 000 zł i trzy roczne stypendia habilitacyjne po 35 000 zł. Przez ostatnie 21 lat stypendia przyznano 111 wybitnym naukowczyniom w Polsce.
Zgłoszenia do programu można przesyłać za pośrednictwem platformy www.forwomeninscience.com. Badaczki mogą zgłaszać swój dorobek naukowy w takich obszarach, jak nauki przyrodnicze, medyczne i nauki o zdrowiu, rolnicze, ścisłe czy inżynieryjno-techniczne m.in.: medycyna, biologia, fizyka, chemia i biotechnologia. Przy ocenianiu aplikacji kandydatek Jury weźmie pod uwagę m.in. dotychczasowe osiągnięcia naukowe, oryginalność prowadzonych badań, nowatorskie podejście do zagadnienia oraz możliwość praktycznego wykorzystania wyników badań.
Pomimo, że kobiety coraz częściej decydują się na obieranie karier naukowych, nadal nie są wystarczająco reprezentowane w świecie nauki. Młode badaczki potrzebują wsparcia, dlatego cieszy mnie, że są podejmowane inicjatywy, które mają likwidować bariery i popularyzować osiągnięcia naukowe kobiet. Również uczelnie wyższe, jak np. Uniwersytet Gdański realizują projekty promujące idee równościowe, poprzez wdrożenie polityki antydyskryminacyjnej, budowanie wspólnoty akademickiej opartej na naukowej kulturze równości, a także wdrożenia spójnego systemu monitorowania polityki równości płci. Oprócz rozwiązań systemowych, istotne jest także wsparcie finansowe indywidualnych badaczek w postaci różnego rodzaju stypendiów czy grantów. W imieniu całego Jury zachęcam badaczki do aplikowania do tegorocznej edycji Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. Dzięki takim programom rola kobiet w nauce jest bardziej widoczna, a także wzmacnia się pozycja kobiet w różnych obszarach polskiej nauki – mówi prof. dr hab. Ewa Łojkowska, przewodnicząca Jury polskiej edycji Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, pracująca w Uniwersytecie Gdańskim
Do programu mogą aplikować badaczki na każdym etapie kariery naukowej, które w roku wypłacania nagrody (2023) nie osiągną 26. roku życia – w przypadku magistrantek, 32. roku życia – w przypadku doktorantek, oraz 40. roku życia – w przypadku habilitantek. Regulamin zgłoszeń przewiduje możliwość wydłużenia o dodatkowy rok wyznaczonej granicy wiekowej w przypadku kandydatek, które w trakcie pracy naukowej, przebywały na urlopie macierzyńskim.
W związku z trwającym kryzysem humanitarnym, L’Oréal włączy się dodatkowo w działania Polskiej Akademii Nauk, przekazując środki finansowe niezbędne do zakwaterowania ukraińskich naukowczyń, które musiały opuścić swój kraj. Będzie to część zakrojonego na szeroką skalę programu solidarnościowego, który L'Oréal prowadzi na rzecz wspierania uchodźców z Ukrainy.
Więcej informacji: www.lorealdlakobietinauki.pl i www.facebook.com/LOrealPoland

Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI
Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!

Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.