Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI
Rozgrzewka przed gigantyczną konferencją naukową, szansa, by zaprezentować wyniki szerszej publiczności, pierwsze kroki w międzynarodowym środowisku naukowym. Na początku grudnia na Politechnice Warszawskiej odbył się Pre-NeurIPS 2024, wydarzenie zorganizowane przez PW i IDEAS NCBR, które przyciągnęło wielu studentów i doświadczonych naukowców prowadzących innowacyjne badania w obszarze AI. Pre-NeurIPS pokazuje, jakie znaczenie ma międzynarodowa współpraca w badaniach nad sztuczną inteligencją. Jest też dowodem, że Polacy mogą robić naukę na światowym poziomie.
Próba generalna
Pre-NeurIPS można nazwać próbą generalną przed prestiżowymi konferencjami, takimi jak NeurIPS, ECCV czy CoRL. Publikacja np. na ECCV w środowisku naukowym ma podobną wartość, co artykuły w “Science” czy “Nature”, najbardziej znanych na świecie periodykach naukowych. Jednak badania nad AI rozwijają się tak szybko, że to nie czasopisma, a właśnie konferencje są areną dyskusji między badaczami, dzielenia się wynikami i wymiany doświadczeń. To miejsce, gdzie badania mają szansę zostać zauważone i szerzej przedyskutowane, a naukowcy dostają szansę, by bezpośrednio omówić swoje prace z kolegami z całego świata.
Spotkanie Pre-NeurIPS na Politechnice Warszawskiej zgromadziło 25 posterów, które wkrótce będą lub już były wystawiane na prestiżowych konferencjach:
● ECCV 2024, European Conference on Computer Vision – 29.09-04.10.2024 – Mediolan
● ECAI 2024, European Conference on Artificial Intelligence – 19-24.10.2024 – Santiago de Compostela
● CoRL 2024, Conference on Robot Learning – 6-9.11.2024 – Monachium
● NeurIPS 2024, Conference on Neural Information Processing Systems –10-15.12.2024 – Vancouver
● WACV 2025, Conference on Applications of Computer Vision – 28.02-04.03.2025 – Tucson
Jak zauważył Jan Dubiński, doktorant Politechniki Warszawskiej i IDEAS NCBR: – Dobry poster zachęca do interakcji z autorem i może pomóc naszemu artykułowi przyciągnąć uwagę. Osobiste interakcje na konferencjach oferują ogromną przewagę nad publikacjami w czasopismach.
Prawdziwa konferencja to ponad 15 tysięcy zgłoszeń
Pre-NeurIPS to odpowiedź na wyzwania, jakie stawia przed uczestnikami międzynarodowa scena naukowa. Jak tłumaczy Agata Bader, koordynator ds. współpracy akademickiej i międzynarodowej w IDEAS NCBR: – Cieszymy się, że sesja Pre-NeurIPS organizowana jest nie tylko w Warszawie, ale w tym tygodniu odbywa się również w 17 jednostkach sieci ELLIS, m.in. w Zurychu, Amsterdamie i Oksfordzie. Pre-NeurIPS pomaga naukowcom ćwiczyć umiejętność prezentowania wyników i dzielenia się wiedzą.
Międzynarodowa scena naukowa jest obecnie niezwykle konkurencyjna. W tym roku NeurIPS przyjęło tylko 23% spośród 15 000 zgłoszeń, a ogromne zainteresowanie sprawiło, że organizatorzy wprowadzili losowy system rejestracji dla uczestników bez zaakceptowanych prac. Ostatecznie na konferencji znalazły się ponad 4 tysiące publikacji.
Najlepsze postery i wyróżnienia
Podczas Pre-NeurIPS uczestnicy oddawali głosy na najlepsze postery i prezentacje. Zwycięzcą został Wojciech Łapacz z Politechniki Warszawskiej, który przedstawił poster “Exploring the Stability Gap in Continual Learning: The Role of the Classification Head”, a drugie miejsce ex aequo zajęli Jan Dubiński z PW i IDEAS NCBR (prezentacja: “Generative modelling forHigh Energy Physics simulations at CERN”) oraz Karol Rzepka z PW (prezentacja: “DTLS performance evalution in IoT environments”).
– Wystawienie plakatów na sesji tego typu to coś więcej niż próba generalna; pozwala na bardzo dobre dotarcie do współpracowników z lokalnej społeczności, co czasami nie jest możliwe na samej konferencji. Wydarzenia takie jak NeurIPS to wielkie kotły z tysiącami osób. Bardziej kameralne spotkania mają dużą wartość same w sobie – dodaje Jan Dubiński.
Jak wyglądał prawdziwy NeurIPS w Vancouver oczami naukowców IDEAS NCBR można zobaczyć pod tym linkiem: https://ideas-ncbr.pl/en/events/pre-neurips-2024/
Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!

Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów

Do 12 października trwa nabór zgłoszeń do konkursu Złoty Medal Chemii 2024!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.