Nauka hybrydowa najlepsza zdaniem 1/2 Polaków. Podsumowanie 2021 od ClickMeeting
ClickMeeting – polska platforma do webinarów, szkoleń i nauki zdalnej – podsumowała rok 2021. W związku z Międzynarodowym Dniem Edukacji przypadającym właśnie na 24 stycznia, postanowiła podsumować go również w kontekście nauki zdalnej. Według danych pochodzących z przygotowanego przez firmę raportu „State of Online Events 2021”, niemal 56 proc. ankietowanych stwierdziło, że po pandemii powinno się nadal korzystać z nauki zdalnej, lecz w modelu hybrydowym, czyli tzw. blended learning. Co więcej, ClickMeeting podaje, że aż 41 proc. wydarzeń, które odbyły się na platformie, miało charakter edukacyjny.
Zaległości w nauce największą wadą nauczania zdalnego
Mimo iż szkoły i uczelnie wyższe, uczniowie i rodzice w pewnym stopniu przywykli do nowej sytuacji, to odnalezienie się w niej, szczególnie na początku, nie było dla nich łatwe, zwłaszcza dla tych pierwszych, które niespodziewanie musiały podołać nowemu organizacyjnemu wyzwaniu. Większość Polaków (70 proc.), zapytanych o wady zdalnego trybu nauczania, wskazało na zaległości uczniów w nauce oraz jego negatywny wpływ na budowanie relacji z rówieśnikami (67 proc.). Nowa sytuacja, jak się okazuje, także zmusiła rodziców do przejęcia zadań nauczycieli, co przyznało blisko 58 proc. ankietowanych, a niemal jedna trzecia stwierdziła, że nauczanie zdalne miało wpływ na zwiększenie się liczby zadań domowych.
Edukacja hybrydowa na topie
Rok 2020 zdecydowanie należał do nauki zdalnej, a w 2021 była ona realizowana częściowo. I choć 24 proc. Polaków jest całkowicie przeciwna edukacji w trybie wyłącznie online po zakończeniu pandemii, to prawie 18 proc. uważa, że powinno się korzystać z niego nadal. Jednak zdecydowana większość z nich (56 proc.) opowiedziała się za złotym środkiem, czyli mieszanym trybem nauczania – na zmianę zdalnym i stacjonarnym.
Rozwiązania dla efektywnej edukacji zdalnej. Najpopularniejsze funkcje wśród użytkowników
Nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów zmiana trybu nauczania była pod kilkoma względami trudna. Uczniowie mieli problem ze skupieniem, wzajemnie się rozpraszali, co miało wpływ na przyswajanie przez nich wiedzy. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, ClickMeeting postanowił wprowadzić nowy tryb - EDU - dzięki któremu prezenterzy są w stanie widzieć wszystkich, natomiast sami uczestnicy nie widzą się wzajemnie. I mogą dzięki temu skupić się na zajęciach, tym samym zyskując bardziej komfortowe środowisko do nauki. Tryb ten prowadzący mogą włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie.
A z jakich jeszcze funkcji ClickMeeting korzystano w praktyce? Według danych firmy, funkcjami, które wykorzystywano najczęściej, były m.in. prezentacja (55 proc.), udostępnianie obrazu (17 proc.), interaktywna tablica (6 proc.), udostępnianie filmów z Youtube (5,6 proc.), obraz i dźwięk (5,4 proc.) oraz ankiety i testy (4,7 proc.).
– Tryb hybrydowy, nie tylko w pracy, ale i edukacji, zdobywa nowych zwolenników. Z przeprowadzonego przez ClickMeeting badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii” wynika, że w roku 2021 mieszany tryb nauczania popierało go o 13 proc. ankietowanych więcej, niż rok wcześniej, kiedy to niespodziewanie stało się ono częścią nowej rzeczywistości. E-learning przestał być działaniem wyłącznie awaryjnym, co daje ogrom możliwości – mówi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca i członkini zarządu ClickMeeting. – W związku z tym, że ponad 41 proc. wydarzeń, które odbyły się na platformie ClickMeeting związanych było z edukacją, nieustannie doskonalimy nasze narzędzie, tak aby było jak najbardziej przyjazne użytkownikom po obu stronach kamerek internetowych. Stąd wprowadzenie m.in. trybu EDU, funkcji podpokojów oraz interaktywnej tablicy, umożliwiających komfortową naukę i współpracę w grupach.

Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI
Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!

Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Nauka
Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze

Współpraca pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w obszarze akademickim szybko się rozwija. Dotyczy to nie tylko wymiany studenckiej i edukacji transnarodowej, ale przede wszystkim strategicznych partnerstw między instytucjami i uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na współpracę między firmami z obu krajów. W efekcie dynamika współpracy gospodarczej Polski z Wielką Brytanią stale rośnie, podobnie jak wartość brytyjskich inwestycji czy firm z udziałem brytyjskiego kapitału.
Handel
Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.