Nauka hybrydowa najlepsza zdaniem 1/2 Polaków. Podsumowanie 2021 od ClickMeeting
ClickMeeting – polska platforma do webinarów, szkoleń i nauki zdalnej – podsumowała rok 2021. W związku z Międzynarodowym Dniem Edukacji przypadającym właśnie na 24 stycznia, postanowiła podsumować go również w kontekście nauki zdalnej. Według danych pochodzących z przygotowanego przez firmę raportu „State of Online Events 2021”, niemal 56 proc. ankietowanych stwierdziło, że po pandemii powinno się nadal korzystać z nauki zdalnej, lecz w modelu hybrydowym, czyli tzw. blended learning. Co więcej, ClickMeeting podaje, że aż 41 proc. wydarzeń, które odbyły się na platformie, miało charakter edukacyjny.
Zaległości w nauce największą wadą nauczania zdalnego
Mimo iż szkoły i uczelnie wyższe, uczniowie i rodzice w pewnym stopniu przywykli do nowej sytuacji, to odnalezienie się w niej, szczególnie na początku, nie było dla nich łatwe, zwłaszcza dla tych pierwszych, które niespodziewanie musiały podołać nowemu organizacyjnemu wyzwaniu. Większość Polaków (70 proc.), zapytanych o wady zdalnego trybu nauczania, wskazało na zaległości uczniów w nauce oraz jego negatywny wpływ na budowanie relacji z rówieśnikami (67 proc.). Nowa sytuacja, jak się okazuje, także zmusiła rodziców do przejęcia zadań nauczycieli, co przyznało blisko 58 proc. ankietowanych, a niemal jedna trzecia stwierdziła, że nauczanie zdalne miało wpływ na zwiększenie się liczby zadań domowych.
Edukacja hybrydowa na topie
Rok 2020 zdecydowanie należał do nauki zdalnej, a w 2021 była ona realizowana częściowo. I choć 24 proc. Polaków jest całkowicie przeciwna edukacji w trybie wyłącznie online po zakończeniu pandemii, to prawie 18 proc. uważa, że powinno się korzystać z niego nadal. Jednak zdecydowana większość z nich (56 proc.) opowiedziała się za złotym środkiem, czyli mieszanym trybem nauczania – na zmianę zdalnym i stacjonarnym.
Rozwiązania dla efektywnej edukacji zdalnej. Najpopularniejsze funkcje wśród użytkowników
Nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów zmiana trybu nauczania była pod kilkoma względami trudna. Uczniowie mieli problem ze skupieniem, wzajemnie się rozpraszali, co miało wpływ na przyswajanie przez nich wiedzy. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, ClickMeeting postanowił wprowadzić nowy tryb - EDU - dzięki któremu prezenterzy są w stanie widzieć wszystkich, natomiast sami uczestnicy nie widzą się wzajemnie. I mogą dzięki temu skupić się na zajęciach, tym samym zyskując bardziej komfortowe środowisko do nauki. Tryb ten prowadzący mogą włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie.
A z jakich jeszcze funkcji ClickMeeting korzystano w praktyce? Według danych firmy, funkcjami, które wykorzystywano najczęściej, były m.in. prezentacja (55 proc.), udostępnianie obrazu (17 proc.), interaktywna tablica (6 proc.), udostępnianie filmów z Youtube (5,6 proc.), obraz i dźwięk (5,4 proc.) oraz ankiety i testy (4,7 proc.).
– Tryb hybrydowy, nie tylko w pracy, ale i edukacji, zdobywa nowych zwolenników. Z przeprowadzonego przez ClickMeeting badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii” wynika, że w roku 2021 mieszany tryb nauczania popierało go o 13 proc. ankietowanych więcej, niż rok wcześniej, kiedy to niespodziewanie stało się ono częścią nowej rzeczywistości. E-learning przestał być działaniem wyłącznie awaryjnym, co daje ogrom możliwości – mówi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca i członkini zarządu ClickMeeting. – W związku z tym, że ponad 41 proc. wydarzeń, które odbyły się na platformie ClickMeeting związanych było z edukacją, nieustannie doskonalimy nasze narzędzie, tak aby było jak najbardziej przyjazne użytkownikom po obu stronach kamerek internetowych. Stąd wprowadzenie m.in. trybu EDU, funkcji podpokojów oraz interaktywnej tablicy, umożliwiających komfortową naukę i współpracę w grupach.

Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI
Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!

Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.