Komunikaty PR

Jak efektywnie wykorzystywać AI w edukacji? Komentarz ekspercki Nauczyciela Roku

2024-02-20  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Rozwój nowoczesnych technologii otworzył przed edukacją nowe horyzonty. Jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu zeszłego roku przez polską platformę ClickMeeting, nawet 47 proc. osób uważa, że korepetycje oraz zajęcia online, mogą być równie skuteczne, jak te prowadzone stacjonarnie, a prawie ⅓ Polaków uważa, że podręczniki szkolne można zastąpić cyfrowymi. Jednocześnie nowym wyzwaniem związanym z nauką staje się korzystanie z AI. W związku z tym ClickMeeting zorganizował webinar poświęcony wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w edukacji, z Dariuszem Martynowiczem, Nauczycielem Roku 2021. Podkreślał on potrzebę rozwijania u dzieci umiejętności niedostępnych dla maszyn takich jak empatia oraz krytyczne myślenie.

Przyszłość edukacji: odejście od rywalizacji z maszynami
Podczas webinaru na platformie ClickMeeting Martynowicz zwrócił uwagę na konieczność skupienia się w edukacji na zdolnościach, które są poza zasięgiem AI. Podkreślił on znaczenie krytycznego myślenia oraz rozwijania w szkołach kompetencji społecznych. Prelegent wspomniał również słowa Jacka Ma, który w czasie Światowego Forum Ekonomicznego w 2017 roku, powiedział, że nie możemy uczyć dzieci rywalizować z maszynami, ponieważ taką rywalizację by przegrały. Dariusz Martynowicz zaznaczył, że AI może znacząco ulepszać różne obszary życia, konieczne jest jednak zwracanie uwagi na odpowiedzialne korzystanie z technologii opartych o sztuczną inteligencję.  W trakcie spotkania szczegółowo omówiono też, w jaki sposób nauczyciele mogą używać AI jako narzędzia wspierającego edukację. Przykłady obejmowały wykorzystanie chatGPT do interaktywnych lekcji, tworzenie angażujących materiałów edukacyjnych z pomocą aplikacji opartych o sztuczną inteligencję, a także generowanie obrazów i treści w atrakcyjny dla uczniów sposób.

-    Naszym zadaniem jako nauczycielek i nauczycieli jest sprawienie, aby sztuczną inteligencję wykorzystać efektywnie oraz uczyć młodych ludzi rewizji tego, co jakakolwiek maszyna nam generuje. Dlatego, że jeśli nie ma rewizji, nie ma krytycznego myślenia, to zanika zdolność rozumienia. Tam, gdzie zanika myślenie i przyjmuje się fakty z góry, tam pojawia się duża przestrzeń na manipulację. W całym zjawisku sztucznej inteligencji potrzebne jest stanowisko nauczyciela, który nie będzie wyłącznie straszyć, ale pokaże też różnego rodzaju szanse i możliwości, z których my jako nauczyciele i uczniowie możemy korzystać. Narzędzia sztucznej inteligencji mogą w jakimś wymiarze nasz świat zdominować, ale niewątpliwie widać, że w dużej mierze jest to, póki co zabawa. Dużo zależy od nas jako nauczycieli, jak te narzędzia w edukacji wykorzystamy. Zachęcam, żeby wybrać jedną aplikację związaną z AI, i zastanowić się, do czego możemy ją użyć. Bo przede wszystkim trzeba wiedzieć, w jakim zakresie może ona nam służyć. Bez tego, nawet jeśli wymyślimy nowe, najlepsze narzędzie oparte o sztuczną inteligencję, nie będzie ono miało znaczenia. - powiedział Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku 2021

Nowoczesne formy edukacji - e-podręczniki i nauka zdalna części teoretycznej
Polska szkoła coraz bardziej otwiera się na innowacje. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting, blisko połowa Polaków uważa, że zajęcia edukacyjne w trybie zdalnym mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne. Niemniej jednak 30 proc. uważa, że nauka prowadzona na odległość nie jest tak skuteczna, jak stacjonarna. Natomiast. 23 proc. pozostaje bez wyrobionego zdania w tej kwestii. Zdania podzielone są również w kwestii tego, czy szkolne podręczniki można zastąpić cyfrowymi, w tym przypadku 31 proc. uważa, że tak, a 19 proc. sądzi, że obecnie jest to niemożliwe, ale w przyszłości będzie to standardem. Z kolei 39 proc. uważa, że nie.

- Jeszcze kilka lat temu większość z nas nie wyobrażała sobie nauki zdalnej czy zdobywania wiedzy dzięki aplikacjom mobilnym. Jednak na przestrzeni lat odnotowujemy ogromną zmianę w postrzeganiu tego zjawiska. Postęp edukacji oraz coraz szerszy dostęp do interaktywnych materiałów czy cyfrowych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję mogą mieć pozytywny wpływ na redukcję barier edukacyjnych. Umożliwiają też szerszemu gronu uczniów łatwiejsze i szybsze zdobywanie wiedzy. AI w nauce to wyzwanie, ale także szansa. Zmiana w postrzeganiu narzędzi cyfrowych odzwierciedla rosnące uznanie dla technologii jako kluczowego elementu nowoczesnego procesu nauczania. Jako ClickMeeting wspieramy takie zmiany i cieszymy się, że jesteśmy ich częścią, oferując możliwość tworzenia interaktywnych, angażujących zajęć. - komentuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager ClickMeeting.

Metodologia badania
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2023 na grupie 1002 osób. Ankietowani to osoby w wieku 18-34 lata (26 proc.), 35-54 lata (35 proc.) oraz powyżej 55 roku życia (39 proc.). 52 proc. wszystkich osób to kobiety, a 48 proc. mężczyźni. Respondenci to osoby, zamieszkujące miejscowości do 5 tysięcy mieszkańców (41 proc.), od 5 do 20 tysięcy mieszkańców (11 proc.), od 20 do 100 tysięcy mieszkańców (19 proc.), od 100 do 500 tysięcy mieszkańców (17 proc.) oraz powyżej 500 tysięcy mieszkańców (12 proc.).

ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych. Jej misją jest wsparcie komunikacji i nauki niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie ktoś się znajduje. Platforma do webinarów, czyli rodzaju seminarium prowadzonego za pośrednictwem internetu, działa w przeglądarce internetowej. Nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy technicznej lub instalować czegoś na swoim urządzeniu, by w łatwy sposób cieszyć się z funkcjonalności narzędzia.

Akademia Clickmeeting: https://knowledge.clickmeeting.com/pl/manual/

Grupa Akademii Clickmeeting na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/533178777342385/

www.clickmeeting.pl

https://www.facebook.com/clickmeeting/?ref=br_rs

https://www.linkedin.com/company/clickmeeting/

https://www.youtube.com/user/ClickMeetingvideo/videos   

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nauka Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI

Rozgrzewka przed gigantyczną konferencją naukową, szansa, by zaprezentować wyniki szerszej publiczności, pierwsze kroki w międzynarodowym środowisku naukowym. Na początku grudnia na
Nauka BRAK ZDJĘCIA
2024-12-19 | 16:10

Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!

Logicy, dyskutanci, protagoniści, wirtuozi – to tylko niektóre z 16 typów osobowości wyróżnianych w teście Myers-Briggs. Zrozumienie tych typów może mieć kluczowe znaczenie w procesie rozwoju
Nauka Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
2024-09-30 | 01:00

Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów

Pfeifer & Langen Polska wprowadza Tofi MET – nowy, wyjątkowy produkt stworzony z myślą o hodowcach bydła mlecznego. To jedyne na rynku, połączenie metabolizowanej metioniny oraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

IT i technologie

UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.

Prawo

Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.

Konsument

GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny

Tradycyjna statystyka, oparta wyłącznie na cyklicznych badaniach i danych administracyjnych, przestaje wystarczać, by analizować dynamiczne zmiany w czasie rzeczywistym. Z tego powodu Główny Urząd Statystyczny stawia na nowoczesne podejście oparte na integracji danych, budowie spójnej struktury informacyjnej państwa oraz współpracy z sektorem prywatnym. – Jesteśmy na dobrej drodze do budowy infrastruktury informacyjnej państwa po to, żeby uniknąć halucynacji sztucznej inteligencji, chaosu czy dezinformacji – podkreśla Marek Cierpiał-Wolan, prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.