Ekonomia w prostych krokach
4. edycja „Ferii z ekonomią" już trwa. Od 17 stycznia uczniowie 7. i 8. klas podstawowych z 65 szkół z całej Polski zgłębiają wiedzę z zakresu ekonomii, aktywnie uczestnicząc w projekcie edukacji ekonomicznej, realizowanym przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
„Ferie z ekonomią” to ogólnopolski projekt adresowany do uczniów 7. i 8. klas szkół podstawowych, składający się z dwóch etapów. Pierwszy z nich realizowany jest w postaci dodatkowych zajęć przeprowadzanych w jednym tygodniu ferii zimowych, a zajęcia prowadzone są przez nauczyciela oraz studenta kierunku ekonomicznego. W tracie zajęć uczestnicy zdobywają wiedzę, m.in. z zakresu ekonomii i finansów, przyswajają podstawowe pojęcia ekonomiczne, dowiadują się, jak funkcjonuje prawdziwe przedsiębiorstwo i na czym polega patriotyzm gospodarczy. Młodzież ma również szansę wykształcić u siebie zdolności negocjacyjne, nauczyć się odpowiedzialnego gospodarowania pieniędzmi oraz poznać zasady tworzenia modelu biznesowego firmy. Zajęciom edukacyjnym towarzyszą gry i zabawy ekonomiczne, spotkanie z lokalnym przedsiębiorcą, wizyta w placówce banku oraz warsztat dotyczący pieniądza prowadzony przez pracowników Oddziałów Okręgowych Narodowego Banku Polskiego.
- Projekt „Ferie z ekonomią” to ciekawy sposób na przekazanie młodzieży podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości, bankowości i finansów. Nasze doświadczenia pokazują, że te tematy nie są dla nich łatwe, aczkolwiek atrakcyjna i angażująca forma zajęć sprawia, że po projekcie poziom kompetencji uczniów znacząco wzrasta – mówi koordynator merytoryczny projektu dr Dariusz Danilewicz, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Swoją przygodę z ekonomią uczniowie będą kontynuowali również w drugim semestrze, w ramach II etapu projektu, w którym przygotują pracę projektową – model biznesowy własnego przedsiębiorstwa działającego w lokalnej społeczności. Nagrodą dla autorów pięciu najlepszych prac będzie wyjazd edukacyjny do Warszawy połączony z warsztatami ekonomicznymi.
-„Ferie z ekonomią” wyróżnia ciekawa i kreatywna formuła zajęć, która ułatwia młodym ludziom aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i łatwiejsze przyswojenie podstaw ekonomii. To nasz sztandarowy projekt, który trwa już 10 lat i do tej pory wzięło w nim udział ponad 13 tysięcy uczniów. W trakcie projektu młodzież dowiaduje się, że wiedza ekonomiczna przydaje się wszędzie. Gospodarowanie dotyczy zarówno racjonalnego zarządzania kieszonkowym, budżetem domowym, jak i każdym przedsiębiorstwem. Wiedza zdobyta podczas zajęć z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Młodzi ludzie mają też okazję nabyć nowe kompetencje i umiejętności, niezbędne w dorosłym życiu, a także zyskać pewność siebie i przygotować się do podejmowania pierwszych kluczowych decyzji, chociażby dotyczących wyboru szkoły ponadpodstawowej – mówi Krzysztof Podhajski, prezes zarządu Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Do tegorocznej, 4. już edycji projektu, realizowanego na terenie całej Polski, zakwalifikowano 65 szkół z całej Polski. Jako pierwsi zajęcia rozpoczęli uczniowie ze szkół podstawowych z woj. kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego oraz wielkopolskiego (17-21.01.2022). W kolejnych tygodniach (24-28.01.2022), w projekcie weźmie udział młodzież z województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, a także dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego (31.01.-4.02.2022; 7-11.02.2022). W połowie lutego do projektu dołączą uczniowie z województw lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego i śląskiego (14-18.02.2022).
- Cieszymy się, że w tegoroczny projekt objął szkoły ze wszystkich województw i liczymy na to, że kolejne jego edycje będą spotykały się z jeszcze większym zainteresowaniem. „Ferie z ekonomią” są świetną alternatywą na ciekawe spędzenie wolnego czasu w czasie przerwy od nauki zdalnej– mówi Edyta Kozdroń-Warecka, koordynator projektu.
„Ferie z ekonomią” to efekt wieloletnich doświadczeń Fundacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej związanych z realizacją programów edukacji ekonomicznej skierowanych do młodzieży i kontynuacja projektu pierwotnego „Na Własne Konto”, prowadzonego w latach 2011-2017. Stanowił on uzupełnienie i poszerzenie podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie w gimnazjum. Wzięło w nim udział ponad 10 tysięcy uczniów z gimnazjów położonych na terenach wiejskich w całej Polsce. Nowy projekt „Ferie z ekonomią” został zainicjonowany w 2017 roku i jest dostosowany do nowej podstawy programowej oraz nowej grupy uczestników, jakimi są uczniowie klas 7. i 8. szkół podstawowych. Materiały dydaktyczne zostały przygotowane przez ekspertów i wykładowców Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Więcej informacji o projekcie: www.feriezekonomia.pl.
***
Pomysłodawcą i organizatorem projektu „Ferie z ekonomią” jest Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej (EFWRP) jest organizacją pozarządową, działającą na rzecz rozwoju polskiej wsi. Od ponad 30 lat pomaga zmienić jej wizerunek oraz aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy lokalnych społeczności na terenach wiejskich. Działania EFRWP skupiają się przede wszystkim na wspieraniu inwestycji w zakresie infrastruktury technicznej i rozwoju lokalnych przedsiębiorstw oraz na działaniach społecznych i edukacyjnych skierowanych do osób zamieszkujących obszary wiejskie (www.efrwp.pl).
Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
Do 12 października trwa nabór zgłoszeń do konkursu Złoty Medal Chemii 2024!
Smart Vegetables Innovations inwestuje w innowacje i edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.