Nauka przed szkołą – koniec wakacji na obozie online ADAMED SmartUP
28 sierpnia zakończył się szósty obóz naukowy ADAMED SmartUP dla uzdolnionej młodzieży. Wzięło w nim udział 50 nastolatków, pełnych naukowych pasji i ciekawości otaczającego ich świata. Ostatnie dwa tygodnie wakacji zdecydowali się spędzić na nauce biologii molekularnej i fizyki kwantowej, robotyki i nanotechnologii, czy podstaw nauk medycznych. Z prowadzącymi zajęcia łączyli się jednak z własnych domów – wyjątkowo tegoroczny obóz był wydarzeniem online.
Rokrocznie uczestnicy programu ADAMED SmartUP spędzają dwa letnie tygodnie na poszerzeniu swoich horyzontów i rozwijaniu zainteresowań w ramach obozu naukowego. Do tej pory odbywał się on w Warszawie, a uczniowie pracowali m.in. w laboratoriach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W związku z pandemią COVID-19, Fundacja Adamed, będącą organizatorem programu, podjęła decyzję o zmianie formuły obozu ze stacjonarnej na online. Nie wpłynęło to jednak na ogromną wagę przykładaną do aspektu ćwiczeń praktycznych i samodzielnego przeprowadzania eksperymentów oraz pracy w grupie i integracji uczestników.
Zdalne zajęcia praktyczne
Uczniowie w swoich zaimprowizowanych domowych laboratoriach, dzięki przesłanym pomocom naukowym, uczyli się m.in. szycia chirurgicznego, analizowali skład różnych roztworów czy programowali roboty. Wzięci pod skrzydła wybitnych ekspertów w swoich dziedzinach, pracowali podzieleni na cztery grupy: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka oraz fizyka i nowe technologie.
– Ciekawym doświadczeniem było to, że mogliśmy przeprowadzać eksperymenty w swoich domach. Dostaliśmy zestawy przydatnych materiałów, z których korzystaliśmy na własnych biurkach. To było coś zupełnie nowego i przełomowego – ocenia Igor Jaszczyszyn z grupy chemia i biochemia, pochodzący z Grodziska Mazowieckiego.
Patryk Wruck z grupy medycyna i nauki medyczne dodaje: – Była to pierwsza taka okazja do udziału w obozie organizowanym w pełni online. To też jedno z takich innowacyjnych podejść w skali całego kraju, ponieważ zajęcia online oczywiście się odbywają, ale o takich obozach jeszcze nie słyszałem.
W trakcie dwóch tygodni uczestnicy wykazali się olbrzymim zaangażowaniem. Aktywnie brali udział w zajęciach i wykładach, podejmowali dyskusje z prowadzącymi, a „po godzinach” długo rozmawiali we własnym gronie o swoich zainteresowaniach i inspiracjach.
– Z naszymi nowymi absolwentami udowodniliśmy, że nauka online może być bardzo interaktywna i praktyczna, także w kontekście zadań manualnych. Jestem też przekonana, że tegoroczni uczestnicy obozu, pomimo odległości świetnie się poznali, a nawet zaprzyjaźnili i dołączają teraz do społeczności ADAMED SmartUP jako naprawdę zgrana grupa – podkreśla Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.
Nie samą nauką naukowiec żyje
Uczniowie, biorący udział w obozie, należą do najbardziej utalentowanych w Polsce. Ogromną wartością tej inicjatywy jest dla nich możliwość poznania rówieśników, podzielających ich pasję do nauki i wymiana z nimi swoich doświadczeń. Dlatego od początku programu organizatorzy przykładali dużą wagę do integracji środowiska młodych naukowców, przyszłych liderów innowacji. Elementem tych działań jest stworzenie dla nich przestrzeni do aktywnego spędzenia ze sobą czasu poza wykładami i zajęciami stricte naukowymi. Wśród absolwentów ADAMED SmartUP dobrze znane i wspominane są np. warsztaty kulinarne. W ubiegłym roku zaś w trakcie obozu powstał nawet chór ADAMED SmartUP. Także teraz w formie online uczestnicy mieli szansę na dobrą zabawę o pozanaukowym charakterze. Brali udział m.in. w ćwiczeniach retorycznych i fotograficznych, a także w zajęciach tanecznych i sportowych organizowanych przez absolwentów poprzednich edycji.
– Na samym początku byłam pod dużym wrażeniem, ile się dzieje na samym obozie, że jesteśmy w stanie aż tyle zrobić przy pomocy komputera. I nie chodzi tu o zajęcia, a o to, co działo się poza nimi. Integracja była pomiędzy wszystkimi grupami, poprzez różnorodne aktywności, od tańców, przez naukę żonglowania, po spotkania „po godzinach” i wspólne rozwiązywanie zadań – wymienia Natalia Deyna, uczestniczka grupy inżynieria i nowe technologie, pochodząca z Kwidzyna.
Część nowych absolwentów od razu po obozie wraca do szkoły, część zmierza już na uczelnie wyższe. Jednak niezależnie od tego, gdzie będą się teraz uczyć, deklarują gotowość na nowe wyzwania i śmiało zamierzają realizować swoje naukowe plany.
– Od kilku dni wiem, że jestem już studentem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku lekarskim i już nie mogę się doczekać zajęć. W trakcie zajęć obozowych z biochemii poznałem taką farmakologiczną medycynę i zainspirowało mnie to do rozważań nad taką specjalizacją w przyszłości. Od prowadzącej otrzymaliśmy też zaproszenie na staż do Cambridge i myślę, że jeśli będę tym nadal zainteresowany to skorzystam z tej propozycji – mówi Bartosz Walkowski, uczestnik pochodzący z województwa lubuskiego.
Szansa na opiekę mentorską i stypendium
Zakończony właśnie obóz nie zamyka jeszcze 6. edycji programu. Spośród jego uczestników zostanie wybranych dziesięciu laureatów nagrody głównej, którzy w nadchodzącym roku szkolnym otrzymają możliwość udziału w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych. Przez dziesięć miesięcy pod opieką mentora, który pomoże im w rozwoju w wybranym kierunku, będą uczestniczyć w dostosowanych do ich potrzeb zajęciach dodatkowych, wyjazdach czy stażach. Po roku trojgu z nich przyznane zostanie stypendium finansowe do wykorzystania na dowolny cel związany z naukową karierą.
Na udział w obozie i konsultacjach w przyszłym roku mają szansę wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych w Polsce, w wieku 14-19 lat. Rejestracja do 7. edycji programu ADAMED SmartUP startuje już 1 września br.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Farmacja
Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne

Analitycy rynkowi przewidują, że do 2035 roku rynek medycznych urządzeń noszonych na ciele zwiększy swoją wartość dwuipółkrotnie. Dane zbierane przez takie sensory zasilają algorytmy sztucznej inteligencji, co daje pacjentom wsparcie w procesie samoleczenia i pozwala im unikać błędów zwłaszcza przy przyjmowaniu leków bez recepty. Nowe technologie pomagają pacjentom również poprzez możliwość udostępniania im spersonalizowanych porad czy standardowych usług e-zdrowia, takich jak Internetowe Konto Pacjenta czy elektroniczna recepta.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.