Nauka przed szkołą – koniec wakacji na obozie online ADAMED SmartUP
28 sierpnia zakończył się szósty obóz naukowy ADAMED SmartUP dla uzdolnionej młodzieży. Wzięło w nim udział 50 nastolatków, pełnych naukowych pasji i ciekawości otaczającego ich świata. Ostatnie dwa tygodnie wakacji zdecydowali się spędzić na nauce biologii molekularnej i fizyki kwantowej, robotyki i nanotechnologii, czy podstaw nauk medycznych. Z prowadzącymi zajęcia łączyli się jednak z własnych domów – wyjątkowo tegoroczny obóz był wydarzeniem online.
Rokrocznie uczestnicy programu ADAMED SmartUP spędzają dwa letnie tygodnie na poszerzeniu swoich horyzontów i rozwijaniu zainteresowań w ramach obozu naukowego. Do tej pory odbywał się on w Warszawie, a uczniowie pracowali m.in. w laboratoriach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W związku z pandemią COVID-19, Fundacja Adamed, będącą organizatorem programu, podjęła decyzję o zmianie formuły obozu ze stacjonarnej na online. Nie wpłynęło to jednak na ogromną wagę przykładaną do aspektu ćwiczeń praktycznych i samodzielnego przeprowadzania eksperymentów oraz pracy w grupie i integracji uczestników.
Zdalne zajęcia praktyczne
Uczniowie w swoich zaimprowizowanych domowych laboratoriach, dzięki przesłanym pomocom naukowym, uczyli się m.in. szycia chirurgicznego, analizowali skład różnych roztworów czy programowali roboty. Wzięci pod skrzydła wybitnych ekspertów w swoich dziedzinach, pracowali podzieleni na cztery grupy: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka oraz fizyka i nowe technologie.
– Ciekawym doświadczeniem było to, że mogliśmy przeprowadzać eksperymenty w swoich domach. Dostaliśmy zestawy przydatnych materiałów, z których korzystaliśmy na własnych biurkach. To było coś zupełnie nowego i przełomowego – ocenia Igor Jaszczyszyn z grupy chemia i biochemia, pochodzący z Grodziska Mazowieckiego.
Patryk Wruck z grupy medycyna i nauki medyczne dodaje: – Była to pierwsza taka okazja do udziału w obozie organizowanym w pełni online. To też jedno z takich innowacyjnych podejść w skali całego kraju, ponieważ zajęcia online oczywiście się odbywają, ale o takich obozach jeszcze nie słyszałem.
W trakcie dwóch tygodni uczestnicy wykazali się olbrzymim zaangażowaniem. Aktywnie brali udział w zajęciach i wykładach, podejmowali dyskusje z prowadzącymi, a „po godzinach” długo rozmawiali we własnym gronie o swoich zainteresowaniach i inspiracjach.
– Z naszymi nowymi absolwentami udowodniliśmy, że nauka online może być bardzo interaktywna i praktyczna, także w kontekście zadań manualnych. Jestem też przekonana, że tegoroczni uczestnicy obozu, pomimo odległości świetnie się poznali, a nawet zaprzyjaźnili i dołączają teraz do społeczności ADAMED SmartUP jako naprawdę zgrana grupa – podkreśla Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.
Nie samą nauką naukowiec żyje
Uczniowie, biorący udział w obozie, należą do najbardziej utalentowanych w Polsce. Ogromną wartością tej inicjatywy jest dla nich możliwość poznania rówieśników, podzielających ich pasję do nauki i wymiana z nimi swoich doświadczeń. Dlatego od początku programu organizatorzy przykładali dużą wagę do integracji środowiska młodych naukowców, przyszłych liderów innowacji. Elementem tych działań jest stworzenie dla nich przestrzeni do aktywnego spędzenia ze sobą czasu poza wykładami i zajęciami stricte naukowymi. Wśród absolwentów ADAMED SmartUP dobrze znane i wspominane są np. warsztaty kulinarne. W ubiegłym roku zaś w trakcie obozu powstał nawet chór ADAMED SmartUP. Także teraz w formie online uczestnicy mieli szansę na dobrą zabawę o pozanaukowym charakterze. Brali udział m.in. w ćwiczeniach retorycznych i fotograficznych, a także w zajęciach tanecznych i sportowych organizowanych przez absolwentów poprzednich edycji.
– Na samym początku byłam pod dużym wrażeniem, ile się dzieje na samym obozie, że jesteśmy w stanie aż tyle zrobić przy pomocy komputera. I nie chodzi tu o zajęcia, a o to, co działo się poza nimi. Integracja była pomiędzy wszystkimi grupami, poprzez różnorodne aktywności, od tańców, przez naukę żonglowania, po spotkania „po godzinach” i wspólne rozwiązywanie zadań – wymienia Natalia Deyna, uczestniczka grupy inżynieria i nowe technologie, pochodząca z Kwidzyna.
Część nowych absolwentów od razu po obozie wraca do szkoły, część zmierza już na uczelnie wyższe. Jednak niezależnie od tego, gdzie będą się teraz uczyć, deklarują gotowość na nowe wyzwania i śmiało zamierzają realizować swoje naukowe plany.
– Od kilku dni wiem, że jestem już studentem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku lekarskim i już nie mogę się doczekać zajęć. W trakcie zajęć obozowych z biochemii poznałem taką farmakologiczną medycynę i zainspirowało mnie to do rozważań nad taką specjalizacją w przyszłości. Od prowadzącej otrzymaliśmy też zaproszenie na staż do Cambridge i myślę, że jeśli będę tym nadal zainteresowany to skorzystam z tej propozycji – mówi Bartosz Walkowski, uczestnik pochodzący z województwa lubuskiego.
Szansa na opiekę mentorską i stypendium
Zakończony właśnie obóz nie zamyka jeszcze 6. edycji programu. Spośród jego uczestników zostanie wybranych dziesięciu laureatów nagrody głównej, którzy w nadchodzącym roku szkolnym otrzymają możliwość udziału w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych. Przez dziesięć miesięcy pod opieką mentora, który pomoże im w rozwoju w wybranym kierunku, będą uczestniczyć w dostosowanych do ich potrzeb zajęciach dodatkowych, wyjazdach czy stażach. Po roku trojgu z nich przyznane zostanie stypendium finansowe do wykorzystania na dowolny cel związany z naukową karierą.
Na udział w obozie i konsultacjach w przyszłym roku mają szansę wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych w Polsce, w wieku 14-19 lat. Rejestracja do 7. edycji programu ADAMED SmartUP startuje już 1 września br.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.