Najpopularniejsze (i najgorsze) hasła - 7 trendów
Przedstawiamy listę negatywnych wzorców, które stosujemy przy tworzeniu naszych własnych haseł. Lista powstała na bazie danych firmy SplashData, która co roku publikuję listę najgorzych haseł, które znalazły się w rękach hakerów.
1. TYLKO JEDEN ZNAK
Takie podejście pokazuje całkowite zaniedbanie i oznacza, że kreatywność jest poniżej zera.
Przykłady: 000000, 111111, 7777777 (czy możecie sobie wyobrazić, że 111111 zajmuje 9. miejsce na liście najpopularniejszych haseł na rok 2019?).
Wybór innych znaków, na przykład F, Ж lub $ nie sprawią, że hasło będzie lepsze.
2. ŁATWE KOMBINACJE KLAWISZY
Użytkownicy wybierają kombinacje liter lub cyfr, które łatwo „zagrać” na klawiaturze. Ta kategoria wymaga dodatkowego wysiłku ze strony palców od tej powyższej, ale hasło utworzone w ten sposób nie jest skuteczne.
Przykłady: qwerty, 123456 (i dłuższa wersja 123456789), !# $% ^ & * i 1q2w3e4r, które zapewniają większą złożoność.
W pewnym sensie jest to nawet bardziej oczywiste niż przypadek nr 1, prawda?
3. HASŁO-HASŁO
Są to słowa związane z wprowadzeniem hasła i uzyskaniem dostępu.
Przykłady: password (i modyfikacja password1), admin, login.
Niestety, „password7” nadal nie jest dobrym pomysłem, podobnie jak dowolna kombinacja z liczbami powiązanymi z datą urodzenia.
4. SPORT
Co ciekawe, hasła związane z uprawianiem sportu są dość powszechne. Logicznie rzecz biorąc, używane częściej przez mężczyzn niż kobiety.
Przykłady: pilkanozna, koszykowka
Zostaniesz zhakowany, jeśli użyjesz nazw klubów sportowych popularnych w twojej lokalizacji. Szczególnie w połączeniu z odpowiednimi datami: ani LewAndOwski1988, ani LegiaW1916 nie są dobrą kombinacją.
5. UCZUCIA
Chodzi tu głównie o miłość i zdradę.
Przykłady: iloveyou, loveme
Nigdy nie zapominaj, że przestępcy mogą coś o tobie wiedzieć. Jeśli twoja wybranka ma na imię Anna, nie powinieneś używać hasła IloveAnna. Jeśli twój ex ma na imię Grzegorz, lepiej zapomnij, jak się nazywał - każda ironiczna przepustka, taka jak NienawidzeGrz, jest nadal przedmiotem łatwego hakowania.
6. ZWIERZĘTA
Chociaż psychologowie twierdzą, że imiona zwierząt domowych (tak samo jak dzieci) są używane jako hasła, popularne klucze zawierają po prostu słowa “kot” lub „pies”.
Przykłady: mustang, małpa, pies, kot
Jeśli chcesz wykorzystać zwierzę jako hasło, wypróbuj takie, które jest ci obojętne. Nie to, które kochasz lub którego nienawidzisz, a to, które cię nie obchodzi. Wombat? Manat? Lemur? Stop! Przecież wszyscy za nimi szaleją.
7. NAZWY WŁASNE
Możemy pospekulować, jakie - czy to jest nazwa użytkownika? Albo jego/jej sympatii? Albo syna? W każdym razie możesz zobaczyć najpopularniejsze poniżej:
Przykłady: michal, Karol
Czy możemy przewidzieć przyszłe trendy w hasłach? Ponieważ lista najgorszych haseł w ciągu ostatnich dziesięciu lat prawie nie uległa zmianie, można się spodziewać, że hasła nie będą zbyt szybko ewoluowały. Jednak najnowocześniejszym trendem głoszonym przez psychologów jest używanie haseł związanych z pozytywnymi afirmacjami i celami.
Przykłady? Pomyśl, co chcesz osiągnąć i kim chcesz być.
Klawiatura się nie zmieni. Dlatego proszę, spróbuj rozłożyć palce i wymyśl prawdziwe hasło. I działaj spontanicznie. Ale zapamiętaj, co robisz - tutaj chodzi o odpowiedzialność.
BauWatch publikuje raport nt. przestępczości budowlanej
Państwowy Instytut Geologiczny wzmacnia bezpieczeństwo cyfrowe z Secfense
Zabezpieczenie placów budowy - co warto wiedzieć?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.