Komunikaty PR

Wymieniasz pasek wielorowkowy? Sprawdź koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

2023-10-10  |  16:00
Biuro prasowe

Nowy pasek wielorowkowy nie będzie spełniał prawidłowo swojego zadania, jeśli przed jego montażem nie sprawdzimy stanu kół pasowych alternatora i wału korbowego. SKF przypomina o tej czynności i wyjaśnia, dlaczego wspomniane elementy są aż tak ważne. 

Pasek wielorowkowy zwany także paskiem napędu osprzętu jest najczęściej szeroki i długi. Konstruktorzy dbają o to, aby podczas pracy nie wpadał w drgania i łagodził wpływ gwałtownych zmian prędkości obrotowej silnika (np. przy funkcji start/stop lub w trybie hybrydowym) na osprzęt. Jest to możliwe nie tylko dzięki odpowiedniej budowie samego paska, ale także dzięki odpowiedniej konstrukcji napinacza i kół pasowych przekazujących napęd. Chodzi np. o małe koło napędu alternatora wyposażone w sprzęgło oraz o dwumasowe koło pasowe, które znajduje się na wale korbowym. Oba te elementy należy sprawdzać przed każdą wymianą paska wielorowkowego.

Sprzęgło alternatora

SKF oferuje szeroką gamę różnych typów sprzęgieł alternatora. Najpopularniejsze to sprzęgło jednokierunkowe (OWC). Jak sama nazwa wskazuje przekazuje napęd tylko w jednym kierunku i tym samym niweluje szkodliwy wpływ drgań paska na alternator. Sprzęgło pozwala alternatorowi zwalniać prędkość obrotową niezależnie od obrotów silnika, która zmienia się czasem bardzo gwałtownie podczas zmian biegów lub po zadziałaniu funkcji start/stop. To właśnie sprzęgło alternatora sprawia, że reaguje on z opóźnieniem na spadek prędkości obrotowej silnika i wytraca swoją prędkość obrotową znacznie łagodniej. 

Sprzęgło alternatora SKF nie tylko chroni alternator, ale radykalnie zmniejsza przeciążenia, którym poddawany jest sam pasek wielorowkowy i w ten sposób wydłuża jego żywotność. Zużycie sprzęgła alternatora lub jego zatarcie objawia się podwyższoną głośnością pracy układu, a także drganiem paska. Ostatecznym efektem jest zwykle zerwanie paska.  

Kontrolę sprzęgła alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym przeprowadza się po zdjęciu paska wielorowkowego. Jeśli sprzęgło jest sprawne, obrót koła pasowego alternatora w jedną stronę umożliwia napęd alternatora, natomiast obrót w stronę przeciwną już nie, a koło nie powinno stawiać oporu. Obracanie się alternatora niezależnie od kierunku obrotu koła pasowego świadczy o zużyciu sprzęgła. Objawem usterki jest oczywiście brak napędu alternatora niezależnie od kierunku obrotu koła pasowego. - Marcin Czajka Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A.

Koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

Oferowane przez SKF dwumasowe koła napędzające pasek wielorowkowy (koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych) składają się najczęściej z dwóch współosiowych kół połączonych tłumikiem drgań skrętnych – np. w formie elastycznej masy. Taka konstrukcja redukuje drgania przenoszone z wału korbowego na pasek osprzętu. Dwumasowe koła pasowe z czasem zużywają się – dochodzi do rozwarstwienia elastycznego tłumika drgań.

Zużycie jest doskonale widoczne. Po zdjęciu paska wielorowkowego wystarczy chwycić dłonią za koło pasowe. Wyczuwalny luz pomiędzy obiema częściami koła kwalifikuje go do wymiany.  

SKF zachęca do okresowej kontroli paska wielorowkowego oraz sprzęgła alternatora i dwumasowego koła pasowego przy każdym przeglądzie – przynajmniej raz w roku. Wczesna diagnostyka usterek wydłuży żywotność innych elementów współpracujących, a także uchroni kierowcę przed ewentualnym ryzykiem uszkodzenia układu rozrządu przez zerwany pasek wielorowkowy. -Marcin Czajka Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków Biuro prasowe
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Motoryzacja Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
2024-12-23 | 18:00

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Dacia Duster III od momentu swojej premiery zyskała opinię jednego z najciekawszych SUV-ów segmentu. Teraz miłośnicy tego modelu otrzymują kolejną, niezwykle wartościową propozycję
Motoryzacja Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
2024-12-23 | 08:00

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę

To już pewne - międzynarodowy koncern branży motoryzacyjnej zainwestuje w Żagańskiej Strefie Gospodarczej. Mowa o firmie CEFA Poland, będącej częścią grupy Samvardhana

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne

Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji COoraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.

Handel

Europoseł PiS: Trump tak przyspiesza Amerykę, że my zostaniemy w tyle. Wszystko przez „kaganiec pseudoekologiczny”

– Donald Trump tak przyspiesza Amerykę, że my zostaniemy w tyle – uważa europoseł PiS Jacek Ozdoba, odnosząc się do wycofania się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Polityk krytykuje władze UE oraz przedstawicieli koalicji rządzącej w Polsce za negatywne oceny i wypowiedzi pod adresem nowego prezydenta USA, które mogą utrudnić współpracę.

Handel

Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa

Organizacje branżowe i przedsiębiorstwa sektora drzewnego, które porozumiały się w ramach Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna, protestują przeciwko planom Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącym wyłączenia z gospodarki leśnej 20 proc. polskich lasów. Ich zdaniem taka decyzja stwarza realne zagrożenie dla trwałości lasów i uderzy w polską branżę meblarską. Pracę może stracić nawet 70 tys. osób, a straty dla budżetu państwa szacowane są na 4,5 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.