Wyjeżdżasz na ferie? Zadbaj o oświetlenie!
Zminimalizowanie ryzyka wymiany żarówki w niekorzystnych warunkach atmosferycznych i poprawa widoczności - oto cele, które warto postawić sobie przed wyjazdem na ferie. Philips – ekspert w zakresie oświetlenia samochodowego - podpowiada, jak je zrealizować.
O oświetlenie nie muszą się martwić w zasadzie tylko posiadacze fabrycznie nowych pojazdów. Niestety, z każdym rokiem po zakupie spada przejrzystość reflektorów i zwiększa się ryzyko ich awarii. Z tego względu poniższy poradnik adresujemy do zdecydowanej większości kierowców.
Mało kto w dzisiejszych czasach ma ochotę na „przygotowania do zimowego wyjazdu”. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby poświęcić kilka dodatkowych minut przy okazji odkurzania pojazdu lub nawet w trakcie pakowania bagaży.
1. Umyj reflektory, wysusz je i oceń stan kloszy
Autem najlepiej zająć się w południe, kiedy mróz jest najlżejszy, a jeszcze lepiej, jeśli temperatura podniesie się na kilka godzin powyżej zera. To doskonała okazja do tego by umyć reflektory i ocenić stan kloszy. Jeśli są zmatowiałe można je odnowić korzystając z zestawu Philips do polerowania. Najlepiej zrobić to przed wyjazdem, ale jeśli brakuje czasu – można wrzucić zestaw do bagażnika i wypolerować szkła podczas ferii – przynajmniej podczas drogi powrotnej będziemy podróżować bezpieczniej.
2. Sprawdź działanie żarówek
W tej kwestii nie ma możliwości na żadne odstępstwa – każdy kierowca jest zobligowany do regularnej kontroli oświetlenia, a wyjazd na ferie jest niezwykle ważnym pretekstem. Wszelkie przepalone żarówki należy wymienić jeszcze zanim wyruszymy spod domu. Obowiązkowo wymienia się tylko żarówki zużyte, ale lepiej wymieniać je w kompletach (prawa i lewa). Chodzi o to, że zużycie żarówki z jednej strony wskazuje na to, że taka sama żarówka po drugiej stronie zużyje się w ciągu najbliższego czasu, więc profilaktyczna wymiana pozwoli nam uniknąć przykrych niespodzianek podczas wyjazdu. Lepiej wymienić żarówki pod domem niż gdzieś w trasie, po ciemku, w opadach śniegu.
3. Zastanów się nad wymianą profilaktyczną
Niektórzy kierowcy raz w roku wymieniają żarówki w przednich reflektorach profilaktycznie. To kosztowna, ale bardzo dobra praktyka, która do minimum redukuje ryzyko przepalenia się żarówki w trasie. Przypomnijmy - żywotność poszczególnych żarówek samochodowych zależy głównie od czasu eksploatacji ich rodzaju. Szacuje się, że lampy halogenowe świecą do 1000 godzin, lampy ksenonowe zachowują sprawność przez nawet 3000 godzin lampy LED świecą przez rekordowe 40 000 godzin. Znając te wartości można wypracować własny harmonogram wymian profilaktycznych.
Żarówki halogenowe mają tendencję do znaczącego spadku strumienia światła już po około roku użytkowania. Zmiana jest tak powolna, że można jej nie zauważyć. Dlatego dobrą praktyką jest wymiana żarówek przynajmniej raz do roku, mimo że wydają się sprawne.
4. Uważaj na wilgoć!
Jeśli zależy Co na wytrzymałości - wybierz żarówki Philips LongLife EcoVision. Są wykonane wyjątkowo starannie z najwyższej jakości materiałów, a części szklane - ze szkła kwarcowego.
Podczas wymiany żarówki zadbaj o to, aby ani żarówka, ani złącza nie miały kontaktu z wilgocią, deszczem lub śniegiem, ponieważ może to niekorzystnie wpływać na żywotność żarówek. Zadbaj o szczelność reflektorów starannie zamykając osłonki po wymianie żarówki. Gdy używasz tanich żarówek zrobionych ze szkła twardego, przypadkowa kropla wody w nieszczelnym reflektorze może doprowadzić do wybuchu żarówki halogenowej i uszkodzenia klosza.
5. Podczas jazdy…
Pamiętaj, aby podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych co jakiś czas zatrzymać się i oczyścić reflektory. Należy robić to delikatnie, aby nie popękały – w zależności od konstrukcji mogą być rozgrzane lub zimne. Brudne reflektory samochodowe mogą mieć zasięg oświetlenia mniejszy nawet o 40 metrów!
6. Opcja dla wymagających
Jeżeli czas na to pozwala, można pokusić się o montaż oświetlenia dodatkowego. Możliwy jest montaż dodatkowych świateł drogowych, które są zaprojektowane tak, aby zapewniały oświetlenie z przodu pojazdu i miały stosunkowo duży zasięg. Przepisy pozwalają także na dodatkowe światła pozycyjne. W gamie Philips oświetlenie dodatkowe oferowane jest w formie nowoczesnych belek świetlnych lub klasycznych, świateł okrągłych. Współczesne reflektory dodatkowe takie jak np. Philips, są przystosowane dla pojazdów o napięciu 12 lub 24 V. Oferowane w Polsce oświetlenie dodatkowe Philips Ultinon Drive zostało dopuszczone do ruchu drogowego. Aby pozostać w zgodzie w prawem, należy jednak przestrzegać wszystkich kodeksowych wymogów montażowych.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polscy naukowcy pracują nad materiałami budowlanymi z roślin. Szerokie zastosowanie mogą mieć przede wszystkim konopie
W związku ze zmianami klimatycznymi i kurczącymi się zasobami naturalnymi naukowcy szukają nowoczesnych, odnawialnych materiałów budowlanych. Przyszłość budownictwa może należeć do roślin jednorocznych – przede wszystkim słomy i konopi. Naukowcy z Wydziału Leśnego i Technologii Drewna z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pracują nad materiałami roślinnymi, które mogą zastąpić tradycyjne surowce.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Farmacja
Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.