Toyota będzie produkować czysty wodór w Australii
Toyota uruchamia w Australii zakład bezemisyjnej produkcji wodoru oraz stację tankowania dla samochodów na ogniwa paliwowe. Będzie to pierwsza stacja wodorowa w Melbourne.
Toyota Australia zaprezentowała pierwszy etap inwestycji w produkcję zielonego, czyli produkowanego bezemisyjnie wodoru. W Melbourne, na terenie zamkniętej fabryki Altona Victoria powstanie Hydrogen Centre, na który będzie się składała instalacja fotowoltaiczna, system bezemisyjnego generowania wodoru, publiczna stacja tankowania oraz centrum edukacyjne.
Zielony wodór dla mieszkańców Melbourne
Przebudowa dawnej fabryki samochodów trwa, a Toyota przeznaczyła na pierwszy etap inwestycji 7,4 miliona dolarów australijskich, z czego 3,1 miliona dolarów to dotacja Australian Renewable Energy Agency (ARENA). Inwestycja obejmuje panele fotowoltaiczne i bateryjny magazyn energii, które pokryją zapotrzebowanie na prąd całego kompleksu oraz będą zasilać instalację produkującą wodór w procesie elektrolizy wody. Gaz ten będzie wykorzystywany do zasilania pojazdów oraz w instalacjach stacjonarnych.
Na terenie zakładu powstanie również pierwsza w stanie Victoria komercyjna stacja tankowania wodoru. Samowystarczalny zakład produkcji energii i wodoru oraz stacja tankowania zostaną ukończone do końca tego roku. Z kolei centrum edukacyjne poświęcone wodorowi jest już gotowe i zostało otwarte 22 kwietnia z okazji Dnia Ziemi Toyota. Na jego wystawach będzie się można dowiedzieć, w jaki sposób wodór może odegrać istotną rolę w przyszłym transporcie, energetyce oraz innych dziedzinach gospodarki.
Wodór konieczny do osiągnięcia zeroemisyjności
Po uruchomieniu zakład będzie produkował przynajmniej 60 kg wodoru dziennie. Jego zadaniem na tym wstępnym etapie będzie pokazanie, że wodór to atrakcyjne paliwo dla transportu oraz efektywny sposób magazynowania energii. Hydrogen Centre przyczyni się do realizacji planu osiągnięcia zeroemisyjności netto w funkcjonowaniu Toyoty do 2050 roku, opisanego w globalnej strategii Toyota Environmental Challenge 2050. Jako etap pośredni do 2030 roku koncern zamierza zredukować wpływ na środowisko swoich fabryk oraz produkowanych samochodów o 35% w porównaniu do 2013 roku.
Toyota redukuje emisje CO2 wielotorowo
Matt MacLeod, manager ds. przyszłych technologii i mobilności Toyota Australia podkreślił, że inwestycje w gospodarkę opartą na wodorze, rosnąca sprzedaż hybryd oraz rozbudowa elektrowni słonecznych zasilających obiekty Toyoty w Australii mają ogromne znaczenie dla realizacji celów redukcji emisji CO2.
„Obecnie auta osobowe i lekkie samochody dostawcze są źródłem 11% emisji CO2 z transportu w Australii. Zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota Mirai, testowana w naszym kraju w ciągu ostatnich trzech lat przez wiele organizacji, w tym władze samorządowe Melbourne, nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani szkodliwych substancji, a jedynie wodę” – powiedział Matt MacLeod. Toyota obecnie przygotowuje się do premiery rynkowej Mirai drugiej generacji oraz wprowadza elektryczny napęd na wodór do kolejnych typów pojazdów, takich jak autobusy, duże ciężarówki i samochody dostawcze. Ostatnio opracowała także instalację produkcji wodoru z wody morskiej i wykorzystywania go do zasilania eksperymentalnego jachtu morskiego, otwierając drogę do wprowadzania odnawialnych źródeł energii do statków.
W ciągu ostatnich dwóch lat Toyota rozbudowała swoje elektrownie słoneczne do łącznej mocy 1 156 kW. Zasilają one budynki firmy w Sydney, Altonie i Brisbane. Największy system 2200 paneli o łącznej mocy 605kW został zainstalowany na dachu Toyota Parts Centre w Sydney. Może on produkować rocznie do 874 MWh energii.
Hybrydy przyspieszają redukcję CO2 z transportu
Jednocześnie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na samochody niskoemisyjne Toyota nieustannie rozbudowuje gamę hybryd, które również przyczyniają się do ograniczenia emisji spalin i CO2. Od 2001 roku, kiedy hybrydy Toyoty zadebiutowały w Australii, koncern sprzedał na tym rynku ponad 130 000 egzemplarzy. Obecnie do gamy hybryd tym kraju zaliczają się Prius, Prius V, Corolla hatchback, Corolla sedan, Camry, Toyota C-HR i RAV4, a w tym roku dołączy do nich nowy Yaris Hybrid. W pierwszych trzech miesiącach 2020 roku hybrydy stanowiły 23,5 procent całkowitej sprzedaży Toyoty w Australii, a w nadchodzących miesiącach i latach koncern przewiduje zwiększenie ich udziału m.in. dzięki nowym modelom.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polscy naukowcy pracują nad materiałami budowlanymi z roślin. Szerokie zastosowanie mogą mieć przede wszystkim konopie
W związku ze zmianami klimatycznymi i kurczącymi się zasobami naturalnymi naukowcy szukają nowoczesnych, odnawialnych materiałów budowlanych. Przyszłość budownictwa może należeć do roślin jednorocznych – przede wszystkim słomy i konopi. Naukowcy z Wydziału Leśnego i Technologii Drewna z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pracują nad materiałami roślinnymi, które mogą zastąpić tradycyjne surowce.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Farmacja
Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.