Takie będą elektryczne Lexusy. Liczą się osiągi i przyjemność z jazdy
Choć wielu kierowców i entuzjastów motoryzacji spogląda w stronę elektryfikacji niezbyt przychylnym okiem, warto pamiętać, że dla producentów marek premium zastosowanie elektrycznego napędu ma zagwarantować nie tylko niższą emisję dwutlenku węgla w gamie modelowej, ale i zapewnić doskonałe osiągi. Elektryczne auta potrafią zachwycać parametrami i na nowo definiują pojęcie kultury i płynności pracy napędu. Lexus zapowiada, że nie inaczej będzie w przypadku jego nadchodzących, w pełni elektrycznych modeli.
W roku 2022 czeka nas premiera pierwszego modelu Lexusa, który powstał od początku jako auto zasilane wyłącznie akumulatorami. Lexus ma już w ofercie elektryczny model UX 300e, który jest ciekawą propozycją, ale dzieli konstrukcję z hybrydową i spalinową odmianą crossovera UX. Natomiast nadchodzący model produkcyjny bazujący na koncepcie LF-Z będzie autem elektrycznym od A do Z.
Elektryfikacja i przyjemność z jazdy mają iść w parze
Nie jest tajemnicą, że produkcyjne wersje Lexusów w znacznym stopniu przypominają wersje studyjne, a dla japońskiej marki zaprezentowanie efektownego konceptu jest niejako zobowiązaniem do stworzenia równie imponującej wersji gotowej do seryjnej produkcji. Biorąc pod uwagę, że Lexus LF-Z Electrified Concept jest narysowany ostrymi liniami, a napędzający go 544-konny silnik elektryczny potrafi rozpędzić auto do setki w 3 sekundy, możemy być niemal pewni, że samochód bazujący na studyjnym LF-Z wywoła spore zainteresowanie.
O tym, jakie mają być nadchodzące, wykorzystujące bezemisyjny napęd Lexusy, możemy rozważać również na podstawie słów, które ze strony szefa europejskiego oddziału marki Lexus padły w rozmowie z brytyjskim portalem Autocar. Pascal Ruch stwierdził, że elektryfikacja i przyjemność z jazdy nie stoją w sprzeczności. Według niego jest wręcz przeciwnie, bo napęd elektryczny pozwoli stworzyć Lexusowi samochody, które z pewnością nie będą nudne, ani w kwestii designu, ani wrażeń z jazdy. Modele, które dołączą do gamy Lexusa w najbliższych latach mają być szybkie i mocne.
Doświadczenia z motorsportu
Ekscytująca wydaje się być również zapowiedź bliższej współpracy z Toyota Gazoo Racing – w nadchodzących modelach Lexusa doświadczenia sportowej dywizji Toyoty mają być wykorzystane, by tworzyć jeszcze bardziej angażujące i jeszcze lepiej jeżdżące auta. Zastosowanie platformy e-TNGA ma sprawić, że prowadzenie modeli Lexusa na prąd ma reprezentować najwyższy poziom w klasie. Nie musimy się raczej martwić o to, czy te zapowiedzi znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, bo nad wszystkim czuwa przecież dyrektor generalny koncernu Akio Toyoda. Jego umiłowanie do sportowej jazdy już nieraz dało o sobie znać i to właśnie on dopilnował, by na rynku pojawiły się modele takie jak Toyota GR Yaris czy GR Supra.
Duży SUV na prąd
Elektryczny model, który już w przyszłym roku dołączy do gamy Lexusa, będzie dużym crossoverem, z nisko położonym środkiem ciężkości, mocnym silnikiem i napędem na 4 koła. Możemy się spodziewać, że charakterystyczny styl projektowania wnętrza zostanie zinterpretowany na nowo, bo płyta podłogowa auta elektrycznego pozwala na jeszcze większą swobodę w aranżowaniu samochodowych wnętrz i zazwyczaj czyni je bardziej przestronnymi. Jeśli dodamy do tego powyższe zapowiedzi, możemy spodziewać się fascynującego auta, które będzie rywalizowało w rosnącym segmencie rynku.
Jeden z dziesięciu
To mocne wejście ma być dopiero początkiem dynamicznego rozwoju zelektryfikowanej gamy modeli. Lexus zapowiada bowiem, że do 2025 roku w jego ofercie pojawi się aż 10 nowych modeli, wśród których znajdą się zarówno auta BEV (w pełni elektryczne), ale także hybrydy tradycyjne oraz plug-in takie jak nowy Lexus NX 450h+. Wygląda na to, że w nadchodzących latach w salonach marki znajdą się również auta dla tych, którym nie spieszy się za bardzo do przesiadki na napęd wyłącznie elektryczny.
Choć pewnie przyjdzie czas, gdy niektórzy zatęsknią za pomrukiem potężnej, wolnossącej V-ósemki, kopnięciem w plecy, gdy skrzynia biegów w sportowym trybie przepina bieg na wyższy, a nawet za delikatnym kołysaniem nadwozia, gdy spalinowy motor budzi się do życia, elektryfikacja o jakiej mówi Lexus zapowiada się ciekawie. Purystom może być nie w smak wypieranie silników spalinowych przez elektryczne, ale Japończycy zdają się sugerować, że jest na co czekać.
Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.
TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji
Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.