Komunikaty PR

Tak zmieniały się systemy bezpieczeństwa w samochodach Toyoty i Lexusa

2020-07-08  |  16:00
Biuro prasowe

Toyota i Lexus kojarzą się nie tylko z niezawodnością, ale również z bezpieczeństwem. Obie marki przez lata wypracowały szereg innowacyjnych rozwiązań, które zapewniły im taką renomę. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

 

Pasy bezpieczeństwa

Jednym z pierwszych – i najważniejszych – systemów bezpieczeństwa wprowadzonych w samochodach były pasy bezpieczeństwa. Historia tego wynalazku sięga jeszcze XIX w., ale minęło wiele dekad, zanim pasy na dobre zagościły w autach osobowych. W Stanach Zjednoczonych dopiero od 1966 roku były obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu. Toyota zaczęła wprowadzać je w swoich autach dużo wcześniej. Pierwszym modelem z tym rozwiązaniem była Toyota Publica Convertible z 1963 roku.

System ABS

Pasy bezpieczeństwa mają zadanie chronić kierowcę i pasażerów w czasie wypadku. Rolą systemu ABS (ang. anti-lock braking system) jest zapobieganie wypadkom lub łagodzenie ich skutków. Układ dotarł do świata motoryzacji z przemysłu lotniczego. Jego rolą było ograniczenie poślizgu opon w czasie lądowania. W samochodach znalazł bardzo podobne zastosowanie. Dzięki niemu można było skrócić drogę hamowania auta, a także poprawić jego sterowność w czasie awaryjnego wytracania prędkości.

Toyota była jednym z pierwszych producentów, który zaczął używać podobnego systemu w zwykłych samochodach drogowych. Po raz pierwszy japońska marka wprowadziła układ elektronicznie sterowanego systemu zapobiegającego blokowaniu się kół w modelu Crown w 1971 roku. Oficjalnie nazwa ABS weszła do powszechnego użytku pod koniec lat 70. za sprawą Mercedesa i firmy Bosch. Co ciekawe, w Polsce taki system jest wymaganym prawnie standardem w nowych samochodach dopiero od 2006 roku.

Poduszki powietrzne

Kolejnym systemem bezpieczeństwa biernego – czyli takiego, które chroni dopiero w momencie wypadku – są poduszki powietrzne. W świecie motoryzacji to rozwiązanie opatentował już w 1953 roku Amerykanin John W. Hetrick. Odpowiednie dopracowanie jego wynalazku zabrało jednak wiele lat.

Toyota i Lexus po raz pierwszy zastosowały poduszki powietrzne w swoich samochodach w 1989 roku. Wtedy równocześnie otrzymały je Lexus LS 400 oraz Toyota Crown. Japońskie marki ponownie wyznaczały kierunek, bowiem rozwiązanie stało się standardem w motoryzacji dopiero pod koniec XX w. Toyota i Lexus cały czas udoskonalają poduszki stosowane w ich autach. Dla przykładu najnowszy Yaris jest pierwszym samochodem miejskim z centralnymi poduszkami powietrznymi.

Stabilizacja toru jazdy

Bezpieczeństwo samochodów osobowych podniosła również popularyzacja systemów stabilizujących jazdę. Ich zadaniem jest ochrona przed wpadnięciem w niekontrolowany poślizg poprzez dynamiczne przyhamowanie odpowiednich kół lub chwilowe zmniejszenie mocy silnika. W przypadku samochodów Toyoty i Lexusa taki system nosi nazwę Vehicle Stability Control – w skrócie VSC. Pierwszym modelem Toyoty wyposażonym w system VSC był model Crown Majesta z 1995 roku. Później Toyota i Lexus rozszerzały wyposażanie swoich samochodów o inne rozwiązania, np. system Brake Assist (BA), który automatycznie maksymalizuje siłę hamowania awaryjnego.

VDIM, czyli system zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu

W 2004 roku Toyota pokazała kolejną nowość. To system Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Układ integruje działanie systemów takich jak ABS czy VSC i bazuje na danych z wielu czujników – kąta skrętu kierownicy, prędkości obrotowej kół, stopnia otwarcia przepustnicy czy ciśnienia płynu hamulcowego. Wszystko po to, by zapewnić jak najlepsze panowanie nad autem w ekstremalnych sytuacjach. Na początku nowy system otrzymała Toyota Crown Majesta, a w 2005 roku taki układ zadebiutował również w Lexusach GS i IS.

Czasy Toyota Safety Sense i Lexus Safety System +

Rok 2004 był również czasem debiutu układu ostrzegającego o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu. Pierwszym samochodem Toyoty z takim rozwiązaniem również była Crown Majesta. W 2015 roku Japończycy wyraźnie udoskonalili system, wzbogacając go o układ automatycznie korygujący kierunek jazdy. W tym samym roku japońskie marki zaczęły wprowadzać do swoich aut szerokie pakiety Toyota Safety Sense i Lexus Safety System+. Pierwszymi samochodami wyposażonymi we wspomniane zestawy systemów bezpieczeństwa czynnego stały się wtedy Lexus RX oraz Toyota Avensis.

Dzisiaj zaawansowane systemy wspomagające kierowcę są standardem w zdecydowanej większości nowych modeli Toyoty i Lexusa. A japońskie marki wprowadziły już drugie generacje swoich pakietów. Znajdziemy w nich układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, asystenta pasa ruchu czy inteligentny tempomat adaptacyjny. Co nie mniej ważne, takie rozwiązania trafiają nawet do popularnych aut miejskich.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie. Biuro prasowe
2024-11-20 | 01:00

Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.

Hulajnogi, deskorolki, hooverboardy lub monocykle elektryczne, segwaye, samochody autonomiczne – na chodnikach i drogach można znaleźć coraz więcej nowych pojazdów, choć drogi
Motoryzacja TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji
2024-11-07 | 11:50

TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił dziś, że na drogi wyjeżdżają pierwsze modele marek Grupy Volkswagen wyposażone we wspólnie opracowane
Motoryzacja Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC
2024-10-31 | 23:45

Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC

Europejska scena motoryzacyjna w ostatnim czasie ma nowych graczy prosto z Azji. Chińska marka BAIC budzi zainteresowanie kierowców. Steinhof dostosowuje się do tego trendu i oferuje nowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Firma

Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych

Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.