Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Prawidłowa obsługa kuli haka holowniczego wymaga podstawowej wiedzy technicznej. W zależności od tego, jaki rodzaj głowicy zaczepowej wybierzemy, ma ona wpływ na sposób eksploatacji całego zestawu hak - przyczepa. W dzisiejszym poradniku Steinhof przyglądamy się bliżej temu wątkowi.
Stosowanie zaczepów kulowych i głowic zaczepowych wyposażonych w stabilizatory sprzęgu wymaga przestrzegania kilku istotnych zasad, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i trwałość sprzętu. Jedną z kluczowych kwestii jest zakaz smarowania zaczepów kulowych oraz okładzin ciernych znajdujących się wewnątrz zaczepu. Dlaczego to takie ważne?
Zasada zwiększonego tarcia
W głowicach zaczepowych ze stabilizatorami sprzęgu smarowanie zaczepów kulowych jest zabronione, ponieważ stabilizatory sprzęgu działają na zasadzie zwiększonego tarcia między zaczepem kulowym a okładzinami ciernymi. Ich zadaniem jest redukcja kołysania i wibracji przyczepy podczas jazdy. Użycie smaru zmniejszyłoby tarcie, co mogłoby prowadzić do nieskutecznej pracy stabilizatora, zwiększenia ryzyka niestabilności zestawu i obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drodze.
Postępowanie w przypadku zanieczyszczenia smarem
Jeżeli zaczep kulowy lub okładziny cierne zostaną przypadkowo pokryte smarem, należy je natychmiast odtłuścić. W tym celu można użyć środków chemicznych przeznaczonych do odtłuszczania, takich jak preparaty na bazie alkoholu izopropylowego. Dokładne odtłuszczenie powierzchni zapewni prawidłowe działanie stabilizatora i zapobiegnie problemom w użytkowaniu przyczepy.
Prawidłowy nacisk na kulę haka
Kolejną istotną kwestią w użytkowaniu zaczepu kulowego i głowicy zaczepowej ze stabilizatorem jest kontrola nacisku na kulę haka. Dopuszczalny nacisk oznaczony symbolem "s" znajduje się na zaczepie kulowym, urządzeniu najazdowym lub samym haku. Wartość ta określa maksymalny nacisk statyczny, jaki może być wywierany na kulę haka – najczęściej wynosi od 75 do 100 kg.
Konsekwencje nieprzestrzegania zasad
Niesmarowanie zaczepu kulowego i dbanie o odpowiedni nacisk na kulę to nie tylko kwestia zgodności z zaleceniami producentów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
Niedostosowanie się do tych zasad może prowadzić do:
-
nieskutecznego działania stabilizatora sprzęgu
-
nadmiernego zużycia okładzin ciernych
-
zmniejszenia stabilności zestawu samochód-przyczepa
-
ryzyka wypadku na drodze
Zaczep kulowy z głowicą zaczepową wyposażoną w stabilizator sprzęgu to zaawansowane rozwiązanie, które znacząco poprawia bezpieczeństwo podróży z przyczepą. Jednak aby działał prawidłowo, należy bezwzględnie unikać smarowania zaczepu kulowego i przestrzegać zalecanych wartości nacisku. Regularna kontrola stanu zaczepu kulowego oraz dokładne odtłuszczanie powierzchni kontaktowych w razie ich zabrudzenia są kluczowe dla zapewnienia bezproblemowej i bezpiecznej eksploatacji
mówi - Mariusz Fornal, Kierownik działu konstrukcyjnego
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Sezon motocyklowy w zawieszeniu, ale… kamera motocyklowa Mio MiVue M820WD pod ch
Kierowco, zwiększ swoje bezpieczeństwo na drodze zimą!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.