Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Prawidłowa obsługa kuli haka holowniczego wymaga podstawowej wiedzy technicznej. W zależności od tego, jaki rodzaj głowicy zaczepowej wybierzemy, ma ona wpływ na sposób eksploatacji całego zestawu hak - przyczepa. W dzisiejszym poradniku Steinhof przyglądamy się bliżej temu wątkowi.
Stosowanie zaczepów kulowych i głowic zaczepowych wyposażonych w stabilizatory sprzęgu wymaga przestrzegania kilku istotnych zasad, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i trwałość sprzętu. Jedną z kluczowych kwestii jest zakaz smarowania zaczepów kulowych oraz okładzin ciernych znajdujących się wewnątrz zaczepu. Dlaczego to takie ważne?
Zasada zwiększonego tarcia
W głowicach zaczepowych ze stabilizatorami sprzęgu smarowanie zaczepów kulowych jest zabronione, ponieważ stabilizatory sprzęgu działają na zasadzie zwiększonego tarcia między zaczepem kulowym a okładzinami ciernymi. Ich zadaniem jest redukcja kołysania i wibracji przyczepy podczas jazdy. Użycie smaru zmniejszyłoby tarcie, co mogłoby prowadzić do nieskutecznej pracy stabilizatora, zwiększenia ryzyka niestabilności zestawu i obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drodze.
Postępowanie w przypadku zanieczyszczenia smarem
Jeżeli zaczep kulowy lub okładziny cierne zostaną przypadkowo pokryte smarem, należy je natychmiast odtłuścić. W tym celu można użyć środków chemicznych przeznaczonych do odtłuszczania, takich jak preparaty na bazie alkoholu izopropylowego. Dokładne odtłuszczenie powierzchni zapewni prawidłowe działanie stabilizatora i zapobiegnie problemom w użytkowaniu przyczepy.
Prawidłowy nacisk na kulę haka
Kolejną istotną kwestią w użytkowaniu zaczepu kulowego i głowicy zaczepowej ze stabilizatorem jest kontrola nacisku na kulę haka. Dopuszczalny nacisk oznaczony symbolem "s" znajduje się na zaczepie kulowym, urządzeniu najazdowym lub samym haku. Wartość ta określa maksymalny nacisk statyczny, jaki może być wywierany na kulę haka – najczęściej wynosi od 75 do 100 kg.
Konsekwencje nieprzestrzegania zasad
Niesmarowanie zaczepu kulowego i dbanie o odpowiedni nacisk na kulę to nie tylko kwestia zgodności z zaleceniami producentów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
Niedostosowanie się do tych zasad może prowadzić do:
-
nieskutecznego działania stabilizatora sprzęgu
-
nadmiernego zużycia okładzin ciernych
-
zmniejszenia stabilności zestawu samochód-przyczepa
-
ryzyka wypadku na drodze
Zaczep kulowy z głowicą zaczepową wyposażoną w stabilizator sprzęgu to zaawansowane rozwiązanie, które znacząco poprawia bezpieczeństwo podróży z przyczepą. Jednak aby działał prawidłowo, należy bezwzględnie unikać smarowania zaczepu kulowego i przestrzegać zalecanych wartości nacisku. Regularna kontrola stanu zaczepu kulowego oraz dokładne odtłuszczanie powierzchni kontaktowych w razie ich zabrudzenia są kluczowe dla zapewnienia bezproblemowej i bezpiecznej eksploatacji
mówi - Mariusz Fornal, Kierownik działu konstrukcyjnego

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Lotnictwo
Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspólnie z Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN tworzy system, który ma zapewnić bezpieczną koordynację lotów statków załogowych i bezzałogowych. To priorytetowe zadanie, z uwagi na fakt, iż coraz więcej dronów, zarówno używanych przez cywilnych operatorów, jak i służby, operuje w przestrzeni powietrznej. System wykorzysta zarówno potencjał ekspertów, jak i ułatwiające ich pracę rozwiązania informatyczne.
Ochrona środowiska
Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE

Sześć farm wiatrowych o mocy 83,5 MW znalazło się w portfolio Grupy Enea. Spółka Enea Nowa Energia kupiła je od European Energy Polska i zapowiada, że to nie koniec tego typu transakcji. Ten rok ma być intensywny dla spółki pod względem rozwoju OZE. Celem strategicznym jest osiągnięcie 2,1 GW mocy zainstalowanej w zielonych źródłach w 2030 roku i 4,9 GW pięć lat później.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.